Hejsan

Vakuumventil för luftning av avloppsledning monterad "inomhus", är det en god ide? Funkar dom bra?

Mvh

Thomas
 
det finns lite delade meningar om dem. har även hört VVSare som påstår att man måste ha minst en "riktig" avluftning över tak per byggnad.

Ett tänkbart problemområde är att de tydligen måste sitta i uppvärmt utrymme, annars kan kondens frysa så att de hänger sig antingen i stängt eller öppet läge.

En släkting hade en sådan som avluftning i fritidshuset, där hade rörisen monterat den under huset. Den låg då under nivån för toan, och vid "halvstopp" i röret så svämmade avloppet över upp i ventilen, inte kul.
 
Har du kommunalt eller enskilt avlopp?

-En trekammarbrunn med infiltration behöver en avluftare ovan tak
för att lufta igenom infiltrationsbädden och förbättra reningen.

-Har du kommunalt kan det räcka med en vacumventil,
men gällande kommunalt så vet jag inte, bara tror...
 
Hejsan

Tack för era svar. Vi har kommunalt avlopp. Jag hörde av en röris att dom där vakuumventilerna kräver service och måste bytas ut minst vart 5e år för att gummit i tätningarna blir dåligt och dom börjar läcka och lukta, endast för nödlösning var hans uppfattning. Några erfarenheter kring detta?

Jo då, i nivå över alla avlopp hade jag nog allt tänkt mig :) och det blir isåfall i uppvärmt utrymme, eller i alla fall innanför ytterisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.