Hej,

Äntligen får vi bygga ut vår Västkuststuga från 2005.

Behöver hjälp med ideèr för planlösning då jag efter 100olika skisser börjat bli gråhårig:S

Planen är att förlänga huset åt kökshållet med 6-7meter, samtidigt bredda huset med ca 1meter åt varderahåll samt höjahuset endel för att få högre takhöjd och mer isolering.
Tycker det är svårt att få till något vettigt med befintliga del då det enbart är 3meter brett vid nuvarande köksdel, vilket Ni ser på bifogad ritning. Ekonomin måste också vägas in och vill inte göra stora dyra ingrepp i nuvarande konstruktion.

Vad jag vill uppnå är:
Grovkök ca 8kvm med egen in/utgång
Flytta trappen i hallen för att få större hall samt att slippa ha den vi Entrèn.
Eventuellt litet sovrum o bottenplan, ide är att ha det i 3x3 utrymmet (nuvarande tv rum) bredvid hallen. Är väldigt enkelt att bara smälla upp en vägg där balken är idag.
Nytt störrekök, nuvarande kök skall bort och öppnas upp mot utbyggnaden.
Större vardagsrum.

Övervåningen skall innehålla totalt 3sovrum samt toalett.

tips och ideér mottages.

Tackar på förhand:D
 
  • Husbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar PDF på ritningen.
 
Har nu tänk iom lite (igen) och gjort en mkt sofistikerad ritning:blushing:

Huset förlängs 6m invändigt och denna del blir även 0,5-1meter bredare samt högre än orginalet för att bl.a få in mer isolering mm.
Orginalhuset breddas 3m i undervåningen.

Vad jag inte är nöjd med är att det blir svårt att få till totalt 3sovrum + eventuell toalett på övervåningen...
Nu placerade jag en till toalett i undervåningen men den vill jag som sagt hellre ha på övervåningen, men är inte ett måste.
Var placerar jag trappen?
 
  • Kladd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns duktiga människor här som säkert gärna hjälper - bara de får bättre underlag.

Berätta mer om förutsättningarna. (vädersträck, avlopp, skick, något ivägen?, osv)

Berätta om önskemålen på ett mer "öppet"/förutsättningslöst sätt.

Vad är anledningen till att bygga ut 6-7 m just åt det hållet? En meter åt vardera håll??? Höja taket???
 
Om planbestämmelserna så tillåter kan det vara god idé att hellre än att höja taket så att säga sänka golvet!

Bifogar skiss och föreslår halvplans förskjutet mellanbjälklag i utbygget. På så vis erhåller man rejäl våningsvolym på två hela våningsplan i utbygget. Trappan installeras i utbygget.

Anslutning mellan trädgård och kök arrangeras med hjälp av "nersänkt trädgård" utanför gaveln. Entrén kan ligga alternativt i befintligt hus eller i utbyggets bottenvåning.
 
  • Ec1-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Västkuststugan har gjort ett antal förslag och ritningar åt mig, men tyckte de var ganska kass. Tror inte de är särskilt intresserade att leverera utbyggnader.

Skall träffa en arkitekt idag som skall kika och förhoppningsvis komma fram till en vettig ritning.

Förutsättningarna är som sådana att jag kan förlänga huset åt föreslagna givna håll med max 7m då det annars blir för nära garaget.

Med breddning menar jag att utbyggnaden/förlängningen även breddas 1meter på vardera sida gentemot orginalhuset. Detsamma gäller höjningen, övervåningens tak (på utbyggnaden) höjs ca 1meter för att få mer utrymme (snetak) och bättre isolering gentemot orginalbyggnaden. Orginalbyggnaden behåller nuvarande isolering i väggar och tak då huset är byggt 2005 och nytt badrum byggs i skrivande stund. Huset entré sida ligger mot söder.
Skulle gärna bifogat en karta mm men har inget vettigt.
 
BillyBaver, taket skall bara höjas på övervåningen för utbyggnaden (röd linje ovan tak) gentemot övervåning på orginalhuset.
Där du ritat in trädgården ligger garage samt parkering

Bifogar hur breddningen av orginalhuset är tänkt att se ut (gula ringen):
 
  • sido utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Egentligen ska man inte skissa utan tomtkarta med alla garage och höjdkurvor inritade. Beklagar.
 
Gjort en ny kladd:
 
  • kladd3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till ritning sett från Norr:
 
  • sido utbyggnad 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Egentligen ska man inte skissa utan tomtkarta med alla garage och höjdkurvor inritade. Beklagar.
Sorry men har ingen aktuell karta för tillfället, men har ritat/kladdat lite i inläggen innan.:blushing:

Kan inte bygga ut på så många andra sätt en detta.

Problemet jag har är framförallt hur jag skall göra planmässigt.
 
Har nu tillsammans med arkitekt gjort lite ritningar som jag gärna tar lite synpunkter på:)
 
  • planlösning bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.