Hej!

Jag undrar lite vad ni betalat för handläggningen av bygglov.

Jag fick i fredags en räkning på 5000:- ??? från kommunen för handläggningen av bygglovet. Är detta normalt. Bygglovet är sökt och beviljat i Stockholm.

/Jonas
 
Hej, i Södertälje kommun får vi betala 30 000 kr för bygglovet, alla kartor etc.

Iram
 
30.000?!?!?!?

Låter ju inte klokt. Fast det är vidnyproduktion eller?

Detta gäller en tillbyggnad, och jag har själv fixat alla ritningar och kartor.

Det enda de gjort är att krångla som f-n om en massa onödiga detaljer på fasaden.

/Jonas
 
I Göteborg betalade vi 7500 kr vid en tillbyggnad. Vet inte vad det kostar för nybyggnad.
 
Ver det inklusive en vända i stadsbyggnadsnämnden?

Mitt ärende har nämligen varit där och vänt också, men det ingår inte i dessa 5000...
 
Ja det var till stadsbyggnadskontoret och teknisk förvaltning.
 
Vi fick betala ca 5000, för ett ombyggnadsbygglov, det inkluderade "grannehörande".

Detta är i Stockholm. Vårt gick igenom utan problem, så det känns som att det var ¨lätta pengar för kommunen. Tarifferna har jag förstått sätts efter hur stor yta som påverkas av ombyggnaden. Och det är klart att där finns det ju lite utrymme för tolkningar, i vårt fall så tror jag att vi bara behövt betala för de ca 40Kvm vi får påbyggt, men jag var litet orolig att dom skulle räkna in även andra rum som berörs, fast i dom rummen är det ju inget lovpliktigt vi gör.

Sedan vet jag inte om det kommer en räkning till för byggsamrådet.
 
Ni aaaanar inte vad det kostar att driva ett stadsbyggnadskontor. ;)

Faktum är att kollektivet avgiftsbetalare inte på långa vägar betalar vad ruljansen kostar. Skulle bygglovet betala sig självt måste det bli mer än dubbelt så dyrt.
 
Tyvärr så anar jag faktiskt vad det kostar att driva denna betongkoloss, efter att ha sett och upplevt denna otroliga byråkrati...

Känns skönt att veta att skattepengarna går till något vettigt... :surprised:
 
Fast jag måste säga att jag är lite impad över vad dom åstadkommer, tänk att kunna gå in och få ut 70 år gamla ritningar ur deras arkiv på några minuter.

Så även om det ÄR en stor byråkrati och den ÄR dyr, så kunde det faktiskt varit värre, det kunde varit stor och dyr och icke fungerande.
 
Fast i mitt fall tog det nio månader för handläggarna att komma på att det var påbyggnadsförbud i mitt område, och då var det bara att börja om från början... >:(

Dessutom så hade jag då fått betala för en vända i statsbyggnadsnämnden som jag inte visste om innan det var försent.

Lite Kafkakänsla får man...
 
Hempularnen skrev: "Fast jag måste säga att jag är lite impad över vad dom åstadkommer".

Jag instämmer. Och det gäller inte bara deras förmåga att arkivera historia.

Våra vackraste stadsmiljöer kan man lätt uppfatta som självklara. Men i praktiken hade de oftast aldrig kommit till utan kunnigt och envist folk på byggnadsnämndernas lönelistor.


 
Kunnigt... Hmmmm...

När jag talade med en byggnadsinspektör på kommunen så föreslog han att jag skulle dra rökgaskanalen för öppna spisen i samma rör som köksfläkten och ventilationen genom en Heru 75...

Kunnigt... Hmmmm....
 
Jag sa inte att ALLT folk där är kunnigt . Jag sa att där FINNS kunnigt folk. Tro mig! ;) Och vad jag talade om var mer konsten att gestalta städer och rita vackra gator för fagra hus.

Men du berör en öm tå. Det nya systemet med egenkontroll har minskat kommunens del i byggprocessen. Därmed borde rimligen de anställda förlora den erfarenhet som man bara får av kontakt med byggplatser. Där sätter numera en kommunal bygginspektör aldrig sin fot.

Någon som vet?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.