Hejsan allihoppa.
Har tittat på ett radhus som ser ut som crap :wow:. Den måste totalrenoveras. Allt allt allt och lite till.

Är det någon här som har erfarenhet av att satta upp nya gipsskivor på befintlig vägg? :O

Anledningen varför jag undrar är att jag vill ha en snygg o slät yta att måla på. Dessutom skulle jag vilja isolera en aning.:blushing:
 
  • Gilla
Laga allt
  • Laddar…
Skall du bara sätta upp nytt gips finns något som kallas renoveringsgips som bara är 6 mm tjock. Ganska så ömtåligt dock, och aningen dyrare än vanlig gips. Vanlig gips är dock gränsfall om man kan hantera själv i 1200mm bredd, ofta behöver man vara 2. Finns i 900mm också, men då blir det fler skarvar att spackla och slipa.

Det finns även renoveringstapet man kan sätta upp ovanpå befintligt ytskick, har provat det också och jag vet inte om det faktiskt är det bästa sättet att snabbt få en snygg yta.

Det går att bredspackla också, men det tar lite tid och tar ett tag innan man får till snistsen på hur det blir bra.
 
Du får ju ändå spackla och slipa skruvhålen? Jag körde med renoveringstapet. Blev skitbra :)
 
Inga problem att smacka på gips på gammal vägg såläng man vet vart reglarna finns.
Gjord så på en vägg när jag började renovera, men bytte snabbt taktik och rev bort den gamla gipsen (och på sina ställen massonite). Lite mer jobb men samtidigt kunde jag se över reglar samt isolering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.