Jag har fått för mig att jag kan få tre (i alla fall två) solstolar/sängar för samma pris som en köpt om jag bygger själv...

Det som hindrar mig är att jag inte kan hitta några ritningar på några... för även om jag tycker det är kul att skapa (snickra) så är mina färdigheter inte lika stora som mitt intresse.

Kan någon ge mig tips på vart jag kan hitta ritningar???? :)
 
IKEA har ritningar och material i byggsatser. Dessutom till mycket överkomligt pris. Tror inte du behöver köpa alla verktyg som möbelsnickeri kräver heller. Räcker i bästa fall med en insex och sånna får du med i paketen. :)
 
hahalj
Krille4 skrev:
Hej!

Kanske denna vilstol kan vara ett alternativ?

[länk]

Funderar själv på att bygga ett par i sommar.

Lycka till!

/Krister
Nån som vet var man kan hitta fällstöd som finns i beskrivningen?
 
Evil Presley skrev:
IKEA har ritningar och material i byggsatser. Dessutom till mycket överkomligt pris. Tror inte du behöver köpa alla verktyg som möbelsnickeri kräver heller. Räcker i bästa fall med en insex och sånna får du med i paketen. :)

Haha... jaaa... det är ju ett alternativ... men tänkte komma undan billigare än så... =) :)
 
Krille4 skrev:
Hej!

Kanske denna vilstol kan vara ett alternativ?

[länk]

Funderar själv på att bygga ett par i sommar.

Lycka till!

/Krister

Tack för tipset... ser faktiskt ut som att jag skulle kunna tänka mig att testa den... =)
 
Helioz skrev:
Har tyvärr inga ritningar på solstolar men en adirondackstol med fotpall kanske kan vara ett bra substitut, de är relativt lätta att bygga och kräver inga specialverktyg. Colorama har en bra guide:
[länk]

Den såg mindre svår ut på ritningen att göra än när man såg stolen... Tack för tipset... :)
 
Jag byggde Adirondackstolen efter Coloramas ritning. Notera att dimensionerna i Steg 1 har några fel, dimensionerna på s4-6 är rätt.

Jag gjorde 1:1 mallar på papper som jag klippte ut och kunde på så sätt enkelt se var jag kunde ta bitar.

Deras 25mm tjocklek är inget standardmått (på Bauhaus o.dyl) så jag fick hitta tjockare virke och hyvla ner. Det blev ändå lite grövre dimensioner så stolen blev mega :). Det passar mig bra, jag väger närmre ett deciton.

Stolen är inte helt klar. Jag måste runda alla kanter så den blir lite mjukare att sitta i. Har inte fått loss tummen än. (Toppen på ryggstödet är inte lika som på ritningen, egen smak)

Allmän observation om Adirondackstolarna. Innan jag byggde den så åkte jag runt och provade olika modeller. För att den ska vara skön att sitta i krävs både rundat säte och ryggstöd. För att sitta skönt i den jag byggde så skulle jag nog föreslå en kudde för ländryggen.

/Mattias
 
  • mallar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Adirondack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Tack för ritningen! Det var inspirerande, jag blir sugen på att snickra ihop ett par stycken. Kanske blir det nästa år. Jag har i alla fall en del av trädgården där de skulle passa bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.