Hej,

Jag har ett hus från 1976 med krypgrund. Tomten är på vissa ställen väldigt blöt, antagligen rinner vatten från ett närliggande berg. I krypgrunden har jag en avfuktare i förebyggande syfte. I dokumenten för huset står att dräneringen har en teknisk livslängd på 30 år (alltså tills 5 år sedan). Vi har inte haft några problem med fukt i huset.

Nu vill jag bygga en altan. Min fråga är om jag bör dränera runt huset innan altanbygget? Jag har fått en dräneringsoffert på ca 50,000 kr efter rotavdrag, inklusive ytdränering av trädgården för att göra den torrare. Det är mycket pengar för mig och det är lockande att bygga altan utan att dränera först. Men det är kanske inte smart?

Hur viktigt är det att göra om dräneringen, om man nu inte har några problem? Jag vill ju heller inte att en köpare tvekar för att dränering inte gjorts, om jag vill sälja huset om några år.

Tusen tack för svar och råd!
 
Vad har du för fukthalt i krypgrunden utan avfuktare ?
Detta avgör nog helt om du behöver dränera om.
Fuktmätare och instruktioner kan du hyra.

Vad jag skulle göra utan att det kostar för mycket är nog att lägga en ytdränering själv för att leda bort vattnet från berget.
Sedan skulle jag ägna mej åt det roligaste, att bygga en altan.
 
Tack för snabbt svar! Just nu är fuktigheten 33% och avfuktaren har varit avstängd ett tag. Innan vi installerade den var fuktigheten nog uppemot 70% om jag minns rätt. Nu är fuktigheten så låg att vi inte behöver ha igång den jämt.

Du menar att du skulle ytdränera trädgården och låta det vara runt huset? Det är lockande. Visst är det altanbygget man vill komma till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.