Jag ska precis till att måla ett golv i rutigt, med linoljefärg. Har fått för mig att det finns nån bra pensel att måla upp rutorna med, istället för maskerings/målartejp. Tänkte använda samma pensel till att måla ett tunt streck (typ 5 mm) runt en fris jag målat.

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett tips på vad för pensel jag ska köpa, gärna också var!
 
Det är en svärdsläpare du är ute efter om du skall måla snygga streck. En svärdsläpare är svindyr och du hittar den i bra färg/konstnärsaffärer. Målade själv rutigt golv för ett tag sedan, dock inte med linoljefärg. Jag valde att tejpa rutorna för även om man kan måla raka streck, så blir det lätt kladdigt i hörnorna där två streck möts.
 
Men en svärdsläpare har ju väldigt lång "borst" för att kunna dra upp streck i marmoreringsmålning, den tror jag inte lämpar sig för det här. Jag använder en smal oljefärgspensel när jag ska måla små detaljer eller tunna streck med linoljefärg. Du kan köpa i allt från nån millimeter bred upp till några centimeter på vanliga konstnärsaffärer t.ex panduro eller färgaffärer där de säljer konstnärsfärg.

Sen är det en annan sak att det är svårt att göra det på frihand på ett helt golv. Man blir snabbt trött och skakig på handen när man ska måla rakt i många och långa linjer. Tejpa istället och måla och sen kan du alltid efterdra med pensel om du vill ha lite mjukare kant.
 
Just det, Sophie, det är ju de långa och speciellt klippta håren på en svärdsläpare som gör att det är så enkelt att dra raka streck på frihand+ linjal med den, vid all målning, inte bara marmorering som du kanske har provat. En smal oljefärgspensel (flat svinborst ?) håller ju inte så mycket färg och kan därför vara svår att dra långa streck med. Alla trivs bäst med sina egna metoder och därför blir det svårt att råda, men ska man dra långa och raka streck så är min erfarenhet att en svärdsläpare är oslagbar.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.