Står i begrepp att ombilda till förening och har varit och fått 2 lånelöften, Swedbank och S|E|B.
Lägenhetens pris är strax under 600.000
S|E|B ger mig bäst ränta, 3,21 på 3 månader och 3,36 på 12 månader.
Swedbank motsvarande 3,5 och 3,9. Rätt stor skillnad på en stor kåk för några miljoner, men för vår situation innebär det ett par hundra kronor i diff per månad...är detta värt mödan med att byta bank? Har Swedbank och trivs med deras internetbank och jag vete fasen fall jag orkar krångla med alla konton, giron, fonder och sparanden.

Hur tänker ni? En del byter ju elavtal och mobiltelefoner för ett par hundra i diff per år.

Är jag bara lat som ser det omständiga i ett byte, eller är man "dum" om man inte kammar hem ett par tusen per år genom ett bankbyte. Vi flyttar sannolikt om ca ett år.
 
Det är så mycket mer. Vad kostar blancolånen? Kan behövas en dag vid en olycka. Vad kostar kort-förmånerna (Visa etc)?
Den personliga kontakten kan i vissa fall ha betydelse.

Huslånen är bland det tyngsta man har och är viktigt att hålla ner kostnaderna på, men resten spelar in när det börjar handla om ett par tusenlappar i skillnad.

Om jag vore du skulle jag berätta för din husbank att SEB erbjudit dig lägre ränta. Kanske går de ner en punkt eller två.
 
P
Jag skulle ta lånet där det är billigast. Det finns väl inget som säger att du måste byta bank för det? Men som sagt kolla med Swedbank om de inte kan ge dig en bättre ränta.
 
Deras krav var just att om jag skulle få lånet till den räntan så var det bankbyte som gällde.
Och Swedbank stannar tvärt vid angiven ränta.
 
Redigerat:
Tror faktiskt att det är för lite pengar att förhandla om...

Plus att du endast skriver vad lägenheten kostar, inte storlek på lån...

En bank vill ha ett säkert lån, alltså marknadspris plus en hel del cash.
 
Uttryckte mig slarvig, vi köper den för 551.000, värdet är 700.000 och vi får låna 595.000.
Vi får bottenlån på hela summan och amorteringsfritt hos båda banker (SEB vill knixa lite och jag får sannolikt lite högre ränta på resterande 43.000, desvärre ville de inte ge svar på räntan på den biten "vi fixar till nått bra" var svaret). Ingen av bankerna vill justera räntan något mer. SEB vill däremot att vi flyttar all vår verksamhet till dem inklusive kreditkort och utan att ha kollat upp varje enskild kostnadsdifferens per tjänst så ställer jag mig frågan och er om det är värt besväret för drygt 200:- månaden. Är SEB tillräckligt bra bank osv. Jag fick t.e.x riktigt störigt intryck av bankkvinnan som var rätt tvär. Jag var hos SEB 15 min och Swedbank i nästan en och en halv timma. Där kände jag t,ex att det fanns ett engagemang hos Swedbank som inte fanns hos SEB.

Jag käkar väll typ glass för 200 spänn i månaden så pengen i sig är inte viktigt, däremot känslan sedan att ha valt rätt:)
 
P
Jag skulle välja Swedbank under de förutsättningarna. Som du säger så är det inte så mycket pengar och jag läser mellan raderna att du trivs med din nuvarande bank. Det är nog värt ett par tusen om året.
 
Hade jag trivts bra med banken, bankkontakten och dess tjänster i övrigt så hade jag inte bytt för drygt 200:- i månaden.
 
Personligen har jag i flera omgångar haft väldigt dålig erfarenhet av SE- banken. Även vänner och släktingar har dålig erfarenhet av dem rent servicemässigt, enkelt utryckt de är inkompetenta och fyrkantiga.
 
Jag hade bytt. Se det så här, säg att det tar dig 4h arbetsinsats att byta bank och sätta upp sparanden osv. På ett år spar du 2400kr. Så om du tänker på det ur ett års perspektiv så har du tjänat ungefär 600kr skattade kronor per investerad timme. Bra mycket bättre än de flesta får för att jobba. Även om det tar 8h så är det bra timpenning.

Jag bytte själv från Swedbank till SEB. Andra lokala fördelar är att Swedbank har galen kö på kontoret och SEB nästan ingen alls. Enda sättet att få kontakt med Swedbank kring bolån var dessutom en 45min lång telefonkö vilket är bedrövlig service enligt mig.
 
Hur är öppettiderna Swedbank kontra SEB? ;) Ok, jag är sällan dit för kassaärenden och andra ggr har jag bokat tid.
Men visst, de vill ju att allt ska skötas hemifrån så långt det är möjligt.
200:- i månaden känns som.. men visst, 2400:- på ett år och 24000:- på 10år (om man räknar med samma diff).
Jag hade inte bytt för 200:- /mån som läget är idag, men man vet aldrig, bankkontakerna kan ju börja kärva och helt plötsligt blir 2hundringen mer intressant. :)

Kan nämna att SEB inte kunde räkna fram ett ränteerbjudande utan att hela familjen infann sig på plats på kontoret för en låneansökan mm, fast jag förklarade att vi redan har lån mm idag och funderade på att byta bank och ville veta vad de kunde erbjuda.
Så upplevelserna varierar.
 
Personligen gillar jag SEB bra mkt mer än Swekbank ;)
Men som en del ovanstående påpekar så beror det mkt på den lokala kontakten.

Jag hade inte bytt för 200kr - om inte andra saker också hade varit bättre...

/K
 
Hej igen!
Nu behöver jag inte fundera mer, jag behöll Swedbank.
Hela anledningen till det är den goda relationen med bankkvinnan, SEB föll bort pga av service...hon var inte alls intresserad och ville väll mest att jag skulle skriva på snarast.
Jag tror så här om min upplevelse, och som någon annan var inne på, hade min kontakt på Swedbank varit dryg och SEB den trevlige och intresserade så hade antagligen 200 spänn i månaden varit skäl nog att byta bank.
Men vi flyttar ju gissningsvis inom ett år, och inga räntor är låsta...om ett halvår kanske vi är någon helt annan stans.

Gissar att Swedbank och SEB i stort är samma skrot och korn och avgörs av den lokale kontaktens sociala förmåga.
Kul med alla svar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.