Hejsan alla glada,

Jag undrar om ngn kan rekommendera ngn tillverkare där man kan få ett rektangulärt hus med pulpettak. Helst att de har totalentreprenad. Enda jag har hittat hittils är www.onvbolig.se
Har mailat och frågat älvsbyhus om man kan få deras hus med pulpettak och sibirisk lärk utvändigt men ej fått svar.
 
Götenehus har rektangulära hus med pulpettak, se t.e.x deras "Högsäter", "Nyholm" och "Tingsholm". De har totalentrepenad också!

:)
 
Bygga Hus har en utmärkt länkguide till så gott som alla hustillverkare i Sverige -

http://www.byggahus.se/lankguide/

Botanisera där några kvällar, och du finner pulpettak i långa banor.

Rörvikshus, Sjödalshus, Modulenthus,  Willa Nordic ... just name it!  Du kan till och med få pulpettak på timmerhus (LGB Timmerhus) om du känner för det.  Däremot tror jag du får lite svårare att hitta ett kataloghus i sibirisk lärk.  Är det din hemligaste dröm gissar jag, att du snarast bör snacka med en bra arkitekt istället för med Älvsbyhus.
 
PS - Efter att ha spanat in www.onvbolig.se vill jag slå ett slag för - www.arkitekthus.se

Jag tror du kommer att gilla minst något av deras hus. Och har du förresten kollat in onvboligs DANSKA hemsida? www.onvbolig.dk

Om jag fattar det hela rätt är Willa Nordic en sorst återsäljare i Sverige för den danska typhustillverkaren Ovnbolig (Henning Pedersens HP Gruppen A/s). Därför är det högst intressant att kolla in prislappen för samma hus i två grannländer.
 
Känns inte som Älvsbyhus är rätt leverantör för ett modernt hus med pulpettak.
Snarare Trivselhus, Willa Nordic, Sävjsö Trähus,

En sak du skall beakta med pulpettak är den vinkel som är mininum för takpannor dvs 14 grader. Annars blir det plåttak. Det finns risk för att vattnet kommer in underifrån annars. Plåttak är dyrare än pannor.
 
Det är som Calle Anka säger. Bandtäckt plåt anbefalles eftersom husen som du har spanat in har takvinkel fyra grader. Men märkvärdigt nog har leverantören angett takplåt som TILLVAL i sin danska prislista. Den svenska har jag inte sett.

I det närmaste helt plana tak är (och förblir) en tveksam riskkonstruktion i vårt klimat. Däremot är bandtäckt plåt läckert på alla andra takvinklar. ;)
 
Vad gäller tak, är det bättre med tegel? hur funkar tjärad papp?? det kanske man inte använder idag!? ::) Finns det några kända brister med pulpettak man behöver beakta? Alt. vad finns det för fördelar med sadeltak?

Har kollat lite på sävsjö trähus och de har en del intressanta modeller. Antar att de är nog så bra som andra hustillverkare, eller?

Vill helst ha ett hus med pulpettak som ni kanske förstår.
 
Bandtäckt plåt alternativt "papptak" är, vad jag förstår, det som gäller för låglutande tak. Själva har vi 6 graders lutning och förmodligen blir det papptak (http://www.mataki.com/). Det s a s lutar åt det ;D

//Marge II
 
Vad jag vet finns egentligen ingen som helst teknisk poäng med sadeltak framför pulpettak. Det är nämligen takets vinkel som medför problem. Inte formen.

Problemen uppstår vid anslutningar och i skrymslen, typ takkupor, luftningsrör och skorstenar. Där samlar skräp organiskt material och avrinning, is och smältvatten (om man inte städar taket minutiöst). Problemen är som störst på tak med låg vinkel.

Inget material är underhållsfritt. Men takpapp kräver tätare underhåll än såväl tegel-och betongpannor som bandtäckt plåt. Man hör ofta folk tala om lertegeltag som "utan vidare blir 70 år gamla". Då är förutsättningen att man håller mossan borta.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.