Vi håller på att köpa en tomt med ett fritishus på. Planen är att vi skall bygga ett permanent boende bredvid på samma tomt. Får min man som är elektriker då dra el från fritidshuset till det andra huset så att man slipper anslutningsvagiften? Känns ju konstigt om skall behöva ha två elräkningar/anslutningar när båda husen är våra och ligger precis bredvid varandra på samma tomt.
 
Men skulle man inte kunna påstå att huset blir boende och fritidshuset blir friggebod eller dyl.?

//Patrik
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Tack för era snabba svar :)

Vi kommer inte använda fritidshuset som bostad... den kommer användas som gäststuga och hobbyverksamhet.
 
Kanske var lite luddigt.
Men såsom jag tolkar 6 paragrafen så får inte el överföras från ex.vis friggebod till bostad.
Däremot om ni flyttar servisen till bostaden och sedan matar därifrån så skall det inte vara några problem.
Kan tyckas löjligt, men så tolkar jag det.

Sen är ju frågan vad EI kan göra åt saken.
Dom ålägger er nog bara att ta bort kabeln om det uppdagas.
Men jag avråder ändå från att göra något brottsligt.
 
Vem är det man kontaktar och frågar? Är det elbolaget? Är lite rädd att de oavsett vilket säger attman måste betala bara för att de vill ha in pengarna. De tar ju löjligt mycket i anslutningsavgift nu trots att det ligger precis bredvid elstolparna.
 
Ja, elbolaget.
Har ni den bef. elmätaren på en stolpe, fasaden eller inne i stugan?

//Patrik
 
Om han har behörighet eller kan göra det under någonannans behörighet så brukar det gå att lägga in mer än en kabel från mätarskåpet. Dvs ett abonnemang men 2 matarkablar. och det finns det väl inga regler emot?
 
Ja, du får prata med nätägaren om ändrad servis.
Det blir inte en ny serviskostnad utan du får betala för ändringen.


Henke O skrev:
Om han har behörighet eller kan göra det under någonannans behörighet så brukar det gå att lägga in mer än en kabel från mätarskåpet. Dvs ett abonnemang men 2 matarkablar. och det finns det väl inga regler emot?
Läs min länk om vad som gäller för nätkoncession.
 
Hittar ingenting där som stöder att man inte får göra så? Har även varit i ett stort antal fasadmätarskåp m.m. där det har utgått mer än en matare till undercentraler, Fasadmätarskåp sitter ju allt som oftast på garege el dyl byggnader så då är ju en stor del av dessa installationer felaktiga?

Jag skulle säga att:
7 § Ett internt nät inom ett inhägnat område som är avsett för innehavarens egen räkning och dit allmänheten inte äger tillträde får byggas och användas utan nätkoncession.
går att tillämpa!

Eller är det så att jag har missuppfattat allt?
 
Inte för att vara sån men jag tror inte att deras tomt är ett "inhägnat område dit allmänheten inte har tillträde".
Men har dom tre meter högt staket med taggtråd på toppen runt hela tomten och någon form av inpasseringssystem så är det bara att köra :)

Bara för att det förekommer så behöver det inte vara rätt.
Jag tror inte just detta är något stort problem som samhället behöver lägga så mycket resurser på.

Oftast så har man ju servisen till bostadshuset och då är det inga problem så länge de andra byggnaderna inte är bostäder och står i omedelbar närhet till den byggnad man utgår ifrån.

Eller så får man se till att det är en jordbruksfastighet.
Då kan man bygga och dra el hur som helst...nästan.
 
Nä inhägnat är det kanske inte iofs men det är nog privat mark =) allt är tolkningsfrågor.

Men var säger lagarna ang mitt andra påstående då dvs servisen in i fasadmätarskåp på garage? då måste man ju gräva in en ny servis från transformatorstation till villan om det skall vara rätt enligt dig?

Dom senaste villorna vi har gjort elen i så har det varit prefabhus med mätarskåp placerat på garage med en central i garage och en i hus båda utgår från mätarskåpet på garaget som ej är boningshus.

Mitt råd till TS är att gräva ner kabeln till mäterskåpet , 2 abonnemang är helt menlöst.
 
Tack för alla svar :)

Jag vet faktiskt inte vart mätaren sitter, men jag tror den sitter inne i fritidshuset om jag inte minns fel. Min man är elektriker men inte med full behörighet, men har en nära vän som har detta... så kunskapen om hur man skulle göra det finns..Är mer om fråga kring om man får.

Kanske bäst att fråga elbolaget trots allt... hade ju varit jobbigt om de kom och kapade elen för oss plötsligt. Men känns ju ytterst underligt om man inte får göra det, enligt mig... om de kräver en ny anslutningsavgift känns det som det enbart är för att mjölka pengar.
 
Anslutningen måste väl i rimlighetens namn avse fastigheten (T ex Hemmaboda 1:2) och inte den fysiska byggnaden som sådan.
Har själv 2 st fristående hus anslutna på samma abonnemang. Det är ju som sagt inget konstigt med att ha mätaren i garaget och en kabel därifrån till boningshuset(en). Titta på fastigheter på landet som har flera byggnader, lada, maskinhall, boningshus mm.
 
Patrick E skrev:
Anslutningen måste väl i rimlighetens namn avse fastigheten (T ex Hemmaboda 1:2) och inte den fysiska byggnaden som sådan.
Har själv 2 st fristående hus anslutna på samma abonnemang. Det är ju som sagt inget konstigt med att ha mätaren i garaget och en kabel därifrån till boningshuset(en). Titta på fastigheter på landet som har flera byggnader, lada, maskinhall, boningshus mm.
Ska man läsa innantill så får man inte föra över el från en bostad till en annan.
Sen vet jag inte vem som sköter tillsynen av nätkoncession åt energimarknadsinspektionen.
Kan det vara nätägaren iom att det är på dennes koncessionsområde?

När du pratar om "på landet" med lada, maskinhall etc så är det ofta en jordbruksfastighet och då gäller inte detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.