Har hyfsat med takhöjd i mitt sovrum. Detta hade jag tänkt utnyttja (sabba) genom att sätta en hylla längst upp på alla väggar med böcker på. Alltså en lång bokhylla runt hela rummet.

På undersidan av hyllan hade jag tänkt sätta spots (enklare att sätta dem där än att sänka hela taket).

Någon som har koll på vilken typ av hylla jag ska använda? Den ska vara diskret men klara tyngden. Om man kunde få hjälp med att välja rätt spots så hade det ju varit en bonus! ;D

Tacksam för hjälp!
 
Nu har jag ju ingen aning vad du har tänkt dig, men böcker väger ju en hel del så det krävs nog en hylla med ett bra väggstöd för att klara tyngderna. Vi har en hylla i sovrummet som har konsolen VALTER från IKEA:

http://www.ikea.com/PIAimages/28988_PE115900_S4.jpg

När det gäller spots, så har ju IKEA också en modell som heter TRETTIO, med tre 10W spotlights till en transformator:

http://www.ikea.com/PIAimages/42314_PE136987_S4.jpg

Skall du sätta bokhyllor runt hela rummet, så kanske du ändå skall begränsa belysningen till någon/några väggar. Finns risk för "Tivoli" annars..
 
Precis som GoForIt säger så väger böcker och kräver rejäla konsoller med lagom mellanrum.

Vad jag tänker på, om du ska ha spottar under hyllplanen som ersättning för spottar i taket så kommer de nog inte att fungera tillfredsställande och du kommer måsta komplettera med en taklampa. En spot har (enligt min uppfattning) inte så stort ljusområde. Dessutom kommer ljuset att fokusers på väggarna, och om du har spottar under samtliga hyllplan kommer det vara det första som uppmärksammas när man kliver över tröskeln.

Jag gillar starkt din ide, med risk för att jag pratar mot mig själv, men jag tror inte att den fyller den funktion som du önskar om jag har tolkat dig rätt.
 
Det verkar som jag var otroligt luddig, men ni verkar ändå ha lyckats snappa upp vad jag menade. Självklart ska jag även ha taklampa i sovrummet! Men spots är ju toksnyggt, så det vill man ju ogärna vara utan...

Konsolerna såg bra ut! Man får väl måla dem i rätt färg. IKEA verkar vara svaga för hyllor gjorda i papper men det verkar väl lite farligt om man ska ha böcker på dem? Speciellt ovanför sängen... Man vill ju inte vakna under ett berg av böcker och papphyllor lixom....

Det är väl mellanrummet mellan hyllorna man vill vara utan. det ska se ut som en enda lång hylla runt rummet. Men detta var ett steg på vägen! Ska försöka mig på bilder när det är färdigt (läs 2009) ;) Tack för tipsen!
 
Konsolen VALTER ger ju ett markant mellanrum från väggen till hyllplanen, värt att notera.

Personligen så gillar jag GRUNDTAL från Ikea:
56723_PE162123_S3.jpg

Men om jag ska fokusera på din idé så skulle jag helt klart köra med konsoler som endast befinner sig ovanför hyllplanet och då inte syns nerifrån. Du kan ju då ta vilken 90-gradig konsol som helst och bara fästa på ovansidan av hyllplanet och mot vägg. Bara du använder rätt typ av skruv för din vägg så kommer det att sitta. Som bonus får du stöd och avdelare för böckerna! STILIG skulle göra jobbet bra, även om den kanske blir lite dyr för att inte synas... :)
54577_PE159041_S3.jpg

En annan idé är är BJÄRNUM som också har konsoler för att skarva hyllplan, då löser du det problemet på ett enkelt sätt:
37383_PE129363_S3.jpg

Där har du ju också anpassade hyllplan att välja bland.

När det gäller belysningen så skulle jag helt klart välja en infälld downlight och välja tjocka hyllplan som klarar det. Betydligt snyggare och kablaget blir då helt dolt beläget på ovansidan...

Beroende på hur sovrummet ser ut då, men jag skulle nog välja ett hyllplan i massiv ek och skarva det med plugg. Genvägen är väl ett skravbleck på ovansidan men det hindrar ju bokuppställningen något. Här kommer man dock inte ifrån att skarvarna syns men det borde bli riktigt snyggt ändå.
 
Det var många fina konsoler det! Bra idé att sätta konsolerna ovanför hyllplanet! Det är nog dags att gå till IKEA och känna och klämma nu tror jag!

Jessica, vad har du för hyllplan till de konsolerna?
 
Jag har Malå skivor. (tror den heter så)
 
Sätt spottarna inuti bokyllan bakom böckera så de riktas uppåt! Osynligt och mycket fint!
 
Jag har den längre lackhyllan ovanför dörren i mitt sovrum, den ska tåla 8-20 kg står det:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60103750

Det låter ju som att knappt två hyllmeter tunga böcker borde väga mer, men jag har haft det så i snart ett år... får väl se om den ramlar ner i huvudet snart. Jag köpte vanliga Grundtal (?) spots om tre på IKEA och satte upp på hyllans undersida, och så här i efterhand kan jag tycka att det hade varit värt mödan att sätta dit infällda. Mycket snyggare.
 
cameljointen skrev:
Sätt spottarna inuti bokyllan bakom böckera så de riktas uppåt! Osynligt och mycket fint!
Säkert superfint, men är det verkligen så bra ur brandsäkerhetssynpunkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.