Hello alla!

Vi ska bygga altan nästa år och behöver samtitidgt sätta in nya altandörrar. Nu är det så att det faktiskt skulle passa bäst med inåtgående dörrar. Men finns det?? Och vad är nackdelarna? Vi får en relativt smal altan (i bästa fall 3.5m) och dörrarna kommer komma mitt på nästan. Innanför är det döyta så det gör inget om dörrarna står öppna inåt. Men är det något jag inte tänkt på?

Vi ska köpa dubbeldörrar alltså...Och vilken bredd på dessa rekomenderar ni??

Tacksam för svar!
 
Ola78
Jamen titta där! Och ja, det enda jag kunde komma på var platsen dom tog men som sagt, i vårt fall gör det ju ingenting...

Vad kul! Nu ska det planeras vidare..tack för hjälpen :)
 
Det enda som jag ser som en nackdel är ju att altan och ytterdörrar agerar utrymningsväg vid brand, då kan det bli svårt att komma ihåg att dörren öppnades inåt, när man står där och rycker i panik.
 
Antar att största anledningen till att ytterdörrar och altandörrar öppnas utåt är för att vi har snö här i landet emellanåt ;)
Samt att försvåra för polisen att sparka in dom :p
Men har du tak över borde det kvitta?
 
Om du ska ha innåtgående dörrar så har du en uppsjö av leverantörer att välja på. Prisbilderna på ex Blocket på nya dörrar ex i PVC är avsevärt billigare som innåtgående än utåtgående. Kolla Blocket så har du en prisbild att jämföra med när du ska förhandla med övriga leverantörer.
 
haha ja vill polisen komma o sparka in dom så är dom välkomna, känns mycket långsökt dock;)

Och angående utrymningsväg så har vi ytterdörren inte alltför långt bort så kommer vi inte ihåg det kan vi ju alltid springa dit...Vi har en takfot som går ut ca 70cm över dörrarna så det borde väl räcka som tak.? Det blir även bättre med markisen om vi har inåtgående dörrar då vi kan ha den utdragen utan att dörren måste slå i som den gör idag...

Det låter bra det här! Om dom dessutom är billigare så blev det ju ännu bättre! PVC kör vi nog inte med dock utan det blir nog alu-front på den...men jag har som sagt inte forskat så där jättemycket i ämnet än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.