Hej!

Vi behöver byta takpappen och därmed tänkte vi även byta takpannorna. Idag är det röd tegel, tanken är att det ska bli svart istället (av samma typ). Stämmer det att man verkligen behöver bygglov för detta?

Edit : har läst denna länken men det känns inte helt kristall klar på ämnet : http://www.byggahus.se/node/98

MVH
SnowJim
 
Redigerat:
Det skilja från kommun till kommun. För ca 25 år sen behövde vi bygglov inom Malmö för att ändra färg på fasaden från mörkbrun till sandfärgat.
Enklast är att maila bygglovkontoret och fråga. Lita inte på telefonsvar.
 
O
Det är detaljplanen som styr som jag förstått det. Ibland behövs bygglov för att ändra färg.
 
Tack, har nu skickat till kommunen och väntar svar.
 
Nu har du ju redan skickat frågan, men generellt skulle jag säga nej, om det inte nämns i detaljplanen att området ska bevaras i viss stil och att ändring av t ex fasadfärg behöver godkännande m.m. Även om det står så har jag svårt att se att annan färg på takpannor i samma stil ska vålla några bekymmer.
 
Det är samma här.. vi har inget i detaljplan om att bevara hus i någon stil för alla husen är nya (5 år) och för att byta färg så att husets utseende ändras märkvärkt så behövs bygglov.. t.ex. från svarta pannor till röda.. och t.ex. måla fasaden från grön till röd..

Som sagt, olika från kommun till kommun..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.