Vi har en sommarstuga där vi inreder övervåningen. På ena långsidan kommer ett VP16 rör upp från elcentralen där vi utgår med en fas som matar de rum som finns på den sidan.

På andra långsidan kommer två VP40 rör upp inne i den nya innerväggen. Hur skulle ni andra resonera kring dessa och fördelning till resterande uttag på andra våningen. Vill ju även dra ut lite data och en antennkabel.

Min tanke är att bygga in ett litet apparatskåp i plast i innerväggen där jag kan dosa av en 5 ledarkabel från centralen och ta ut faser enligt önskemål samt en dosa i samma skåp för antennkabel samt en dosa för nätverkskabeln. I ett av VP 40 rören drar jag elkabeln och i det andra drar jag antenn och nätverkskabel.

Skåpet tänkte jag göra tillgängligt från kallvinden bakom väggen dock genom att skruva bort en skiva (isolerad) för att inte få några kondensproblem i apparatskåpet. Tänker jag rätt eller fel tycker ni? En variant är ju att ha apparatskåpet helt på kallvinden och täta alla slangar och rör för att hindra kondensen att vandra?
 
Om du ändå tänkt sätta ett skåp där uppe så kan du ju lika gärna använd ett av VP40-rören och dra upp en ny stigare som parallelkopplas med den andra centralen och sätta en liten central på ovanvåningen. Antenn, data i det andra VP40-röret.
Då slipper vi göra en trefasfördelning och har heller ingen begränsning i vidareutbyggning.

Men belastningsmässigt så hade det ju även funkat med en trefasgrupp från centralen till en dosa på övervåningen.

//Patrik
 
Redigerat:
Den tanken har slagit mig också, samtidigt är jag skeptisk till att sätta en central ute på kallvinden så man måste krypa ut genom inspktionsluckan för att återställa en säkring.

Det jag är mest frågande till är mina tankar kring apparatskåpet ute på kallvindsdelen och om det skall isoleras eller ej kring det?
 
Är det ett Älvsbyhus är 40 rören tänkt för vatten på övervåningen.
 
elmont skrev:
Är det ett Älvsbyhus är 40 rören tänkt för vatten på övervåningen.
Jo men vi har skrotat den tanken eftersom vi ändå bryter upp golvet där badrummet ska bli så vi kopplar på oss från toaletten på första våningen och går upp i "garderoben" som är där. För våra ändamål passar det bättre att köra lite el + data + tv i dem.
 
Spontant känns det tveksamt med en gömd "dosa" åtkomlig från kallvinden, dessutom på den kalla sidan. Elinstallationsreglerna säger att det normal inte är möjligt att täta rör som går mellan kallt och varmt utrymme vilket kan tolkas som att det åtminstone är svårt :( Dessutom får man inte använda FK i sådana rör utan det måste vara en mantlad kabel. Sant eller inte, det torde vara tillräckligt tveksamt för att undvika en sådan lösning om det är möjligt. Så lådan bör sitta mot den varma sidan.

Går det inte att sätta en vanligt infälld kopplingsdosa i den varma innerväggen, en för el och en för tele/tv/data? Mer utrymme än så ska väl inte behövas?

Dessutom kan man fundera över om inte 16-röret på andra väggen räcker till för hela övervåningen. Det går att dra i en trefasgrupp där i värsta fall.
 
Hej!

Jag hade nog gort som följande lite beroende på vad ni ska ha för er där uppe.

1) En stigare upp och montera en undercentral i ett förråd eller annat utrymme på varma sidan.

2) En enkel belysningsgrupp som ni drar upp till en takdosa och sedan vidare till lampor, uttag etc.

Som sagt, beroende på vilka laster ni utsätter gruppen för...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.