Vi ska bygga en altan på ca 6x6 meter varav de innersta 3x6 meterna i framtiden ska vara inglasad. Den delen som ska vara inglasad skulle vi vilja ha lite isolering under och nu undrar jag hur vi enklast kan göra det.

Altanen kommer att vara i princip direkt på marken men ändå på plint. Min sambo tänkte att om det först är de tjocka brädorna längst ner (kan inte terminologin här, har sett att andra pratar om bärlinor, det kanske är sådana han menar). Och sedan så är det några andra brädor och det är dom man sedan spikar själva altanen på. Hans tanke är då att man lägger isolering som är lika tjock som brädlager nummer 2 (som alltså ligger i facken mellan brädorna) så borde det fungera bra.

Den isoleringen räcker bra för oss vad gäller funktion så det är inte det som jag behöver råd om utan det är om det blir några problem med mögel eller liknande om man gör på det sättet. Om vi inte glasar in direkt kommer det ju att komma ner regn mellan brädorna, kommer frigolitskivorna att bli supersnuskiga och aldrig torka då?
 
Nej frigolit eller EPS som det heter tar inte upp vatten!
Däremot kan det samlas organiskt avfall från trädgården och detta kan ruttna på EPS och lukta illa.
Därför ska ni lägga ett skikt som ska se till att vattnet rinner av ovanför isoleringen.
Ni bör också se till att det finns ett kapilärbrytande skikt under isoleringen i form av grus eftersom en glipa i isoleringen annars transporterar markfukt uppåt i konstruktionen.
 
Frigolit är ett stort begrepp och vissa sorter suger visst åt sig vatten. Dessutom blir det smala spalter mellan trä och cellplast där vatten kan rinna in, men tar mycket lång tid på sig att dunsta bort. I synnerhet om det är en sorts cellplast som inte drar åt sig vatten. Jag tror att det är en dålig idé att isolera ett trägolv som det kan regna på. Det är inte frigoliten som ruttnar eller blir dålig, men den kan göra att träet tar skada. Varför vill du ha det isolerat?

Erik
 
Mina föräldrar har en inglasad altan utan isolering och där blåser det in kallt genom springorna i golvet. Kan man göra så att man lägger isolering och sedan helt enkelt täcker den isolerade delen av altanen med t.ex. en presenning fram tills vi bygger taket (vilken antagligen dröjer till nästa sommar). Grus kommer det att vara under, det är det redan nu.
 
Det här är ju ungefär samma fråga som jag ställde i min tråd.

Följer nu båda för att se om det kommer fler intressanta svar....
 
Ska kolla in den tråden. Vi har nu kommit fram till att vi inte isolerar altanen nu men att vi lägger brädorna längs med huset så att vi sedan relativt lätt kan skruva bort de innersta 3 metrarna nästa år och isolera i samband med inglasningen.
 
Hej,

Hoppar in i tråden...

Jag har idag en inglasad altan på 4x5 m och som ligger ca 50 cm över mark. Denna gjordes förra sommaren och nu när brädorna torkat ihop och det blivit springor mellan dom så drar det kallluft underifrån trots att alla dörrar är stängda.

Hur isolerar jag bäst? Det går bra att krypa (nja, åla....) under altanen så man kan montera dit skivor underifrån. Vilket material är bäst? Behöver man något mellan trallen och isoleringen?

Marcus
 
maran74 skrev:
Hej,

Hoppar in i tråden...

Jag har idag en inglasad altan på 4x5 m och som ligger ca 50 cm över mark. Denna gjordes förra sommaren och nu när brädorna torkat ihop och det blivit springor mellan dom så drar det kallluft underifrån trots att alla dörrar är stängda.

Hur isolerar jag bäst? Det går bra att krypa (nja, åla....) under altanen så man kan montera dit skivor underifrån. Vilket material är bäst? Behöver man något mellan trallen och isoleringen?

Marcus
jag skulle nog ta bort trallen och isolera på spikläkt med EPS + vindpapp. Mycket lättare änn att krypa runt under altanen.
 
Kanske lättare att åla runt under altanen än att riva den befintliga inglasningen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.