Hej!

Jag håller på och bygger ett staket runt tomten. Då vi har extremt mycket sprängsten i marken och delvis ojämn tomt så står plintrören ner i backen lite snett ibland och i olika höjd. Det diffar ca 10 cm ibland pga marksättningar.

Nu är jag inne i momenten där jag ska placera mina stolpskor/-järn i plintrören och sen gjuta.

Frågan är då hur jag får dessa med bästa metod helt raka (eftersom plintrören inte är i våg och lite olika höjd pga marken)?

Staketet ska vara rakt och är ca 23,5 meter i totallängd med ca 1,6 meter mellan plintarna.

Tacksam för all hjälp!

Mvh, Andreas
 
Redigerat:
Jag hade börjat med det som ska sitta lägst, alltså där marken är som högst om det inte är helt jämt, eller på det plintrör som sitter högst... sen hade jag lagt vattenpasset från det till nästa osv.osv.
Spänna en lina 23 meter tror jag inte blir riktigt bra.. de e ganska lång sträcka..
 
hahalj
Vattenslangsmetoden kanske? En slang längre än 23,5 meter, skarva på en stump genomskinlig slang i båda ändarna så du ser vattennivån, fyll med vatten, och vattnet är alltid på samma nivå i båda ändarna.
 
Hmm, känns lite småknepigt det här.

Tror att det kanske är bäst att försöka hitta den plint som sitter där marken är som högst. Gjuta fast stolskon så rak som möjligt genom att ha en stolpe i som har stödreglar snett mot mark.

Vad tror ni om detta? Sen att alla stolpskor/-järn inte hamnar på samma höjdnivå kan ju inte spela någon roll eftersom det inte ska ligga någon bärlina i våg i dem utan just enskilda stolpar?

Det skiljer ca 10-20 cm i höjd mellan lägsta och högsta i marknivå. Om nu staketet ska vara 90 cm i höjd (stolparna) så kommer det ju i vissa fall vara så högt som 110 cm (stolpen alltså där marknivån är som lägst) och ha ett större mellanrum från mark till spjälor.

Kommer inte detta att se konstigt ut?

Tacksam för all hjälp!
 
hahalj
Jo du är nog inne på rätt spår. Om staketet ska vara minst 90 cm så funkar din metod. Om det ser konstigt ut, tja, du har väl att välja på tre alternativ kanske; 1, exakt samma höjd på spjälorna anpassat efter 90 cm lägsta stolphöjd, 2, varierande längd på spjälorna anpassat efter marknivån, eller 3, justera marknivån.

Jag hade kört alternativ 2 om det hade varit stora variationer, men nu har du ju inte mer än 20 cm skillnad så då tycker jag att alt. 1 skulle vara snyggast. Men det är väl en smaksak och beror på vilket syfte staketet ska fylla, om man prioriterar utseende eller funktion osv..
 
Mikael_L
Börja med att gå ut på en långpromenad nu.
Titta på alla staket du ser, och bestäm dig vilket alternativ du tycker ser snyggast ut.

Förövrigt, måste staketet vara "tätt" mot marken, ska det hålla någon hund, kanin eller småbarn inom staketet?
 
Tack för hjälpen!

Tror också att alt. 2 ser bäst ut. Jag menar, det är ju inte en markskillnad på 20 cm mellan två stolpar utan totalt över 16 stolpar.

Blir till att gå ut i regnet med vattenpasset och en lång bräda för att hitta högsta marknivån då ;)

Mvh, Andreas
 
hahalj
Eller fixa ett laservattenpass och några käppar och gå ut i skymningen och mät. Ett enkelt laservattenpass klarar ca 10 meter med några mm noggrannhet.
 
Skulle ju funka, men(!) vill man inte att botten på stolskon ska sitta så nära betongen som möjligt?

Eller du kanske menar sidledes och inte höjd?
 
Mikael_L
Jag tycker ofta staket ser snyggast ut när dom har samma höjd hela tiden, men lutar i sektioner mellan stolpar, typ dessa 2:
staket-vit.jpg

staket-vit2.jpg

Men det finns ju många sätt:
ImageVaultHandler.aspx
plantering%2Bberget%2B22april.jpg

Nu hittar inte google så mycket mer förslag åt mig, men jag kan fotografera några fula staket sen, och lägga upp. :cool:
 
Snyggast är helt klart att ha samma längd på alla stolpar.. och isåfall bara fylla upp marknivån dom 20 cm som det slår på om man vill ha det helt jämt under staketet också..
 
Hyggligt med bra bilder! Tack!

Fast vår tomt har inte i närheten denna lutning där staketet ska stå :)
 
Benny_o_Lina skrev:
Snyggast är helt klart att ha samma längd på alla stolpar.. och isåfall bara fylla upp marknivån dom 20 cm som det slår på om man vill ha det helt jämt under staketet också..
Det är ett stoooort jobb att få upp marknivån. Det är kanske som mest 20 cm i höjdskillnad över 6,5 meter (ger ca 3 cm per meter i höjdskillnad).

Höjden på stolpar kommer ju kapas på samma nivå (i våg så klart). Däremot så kan glappet mellan mark och spjäla bli högre på vissa ställen. Det kanske man däremot kan dölja med lite oklippt gräs eftersom det är så pass lite ändå?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.