Hej!

Jag och tjejen var på en husvisning igår och det är en av våra första visningar så jag söker lite råd och tips av er som är mer erfarna på sånt här, jag har endast varit på två husvisningar tidigare och då mest för att kika och aldrig varit seriös spekulant. Det är en ny visning imorgon och vi tänkte eventuellt åka ut igen och kika lite mer och prata mer med mäklaren.

Området byggdes i början av 70-talet och fram till 2008 så var det bara fritidshus där men 2008 ändrades detaljplanen och kommunalt vatten och avlopp drogs in och boende fick möjlighet att friköpa sina tomter, det gjordes på den här tomten. Själva huset är från mitten av 70-talet men det byggdes om 2009 och byggdes ihop med en gäststuga bredvid, när gäststugan är byggd vet jag inte för det var så mycket som snurrade runt i huvudet när vi var där.
Det är ett äldre par som har ägt huset dom senaste åren och frun dog förra året så mannen som är i 90-års åldern vill nu sälja.

Som jag förstod det så är det mannen som har byggt en hel del själv, han har bland annat byggt en stor carport för två bilar och en friggebod på ca 15 kvm. Men jag vet faktiskt inte om det är han som har gjort utbyggnaden också men det måste jag fråga om imorgon.

Huset i sig känns väldigt fint och jag hade inte gissat på att det var ett äldre par i 90-års åldern som bott där. Visst det finns lite saker som inte är perfekta, tex. lister som har lite för stora glipor och klickgolv som inte ligger perfekt. Men i det stora hela så känns det bra vad gäller ytskikten. Men den stora (och dyra) frågan är ju hur det ser ut där vi inte ser?

Redan när vi såg annonsen på Hemnet så tyckte vi att vi kände igen huset och det nämnde vi för mäklaren men hon sa lite osäkert att det är första visningen, men så i nästa mening sa hon att det hade varit ute tidigare i höstas. Svårt att beskriva men det kändes lite som att hon ville dölja lite att det varit ute för försäljning tidigare med en annan mäklare.
Vi frågade även mäklaren på plats om det fanns nån besiktning gjord på huset och jo det kunde finnas blev svaret men det var ingen hon hade.

När vi kom hem så sökte jag runt lite på internet och hittade då att huset varit ute vid minst två tidigare tillfällen med annan mäklare, i höstas och i januari i år och priset har sänkts lite varje gång. Om det har varit ute ännu fler gånger vet vi inte.
Vi chansade och mailade mäklaren i morse och frågade igen om besiktningen och om det fanns möjlighet att få se protokollet men fick till svar att hon inte får lämna över dom till oss och att hon inte heller har tillgång till dom, för dom ägs av en tidigare spekulant. Så det var ju inte så oväntat att vi inte fick se dom, men man blir ju lite misstänksam för som jag tolkar det så är det någon som har varit tillräckligt intresserad för att göra en besiktning tidigare men sedan dragit sig ur. Men det kanske är jag som tänker för långt? Det kan ju trots allt finnas andra skäl till att det inte blev nåt köp. Hur tänker ni?

Det som gör mig ännu lite mer misstänksam är den tidigare nämnda friggeboden som jag funderar lite kring placeringen på. Den står på baksidan av huset ca 1 meter från huset, ingen fara alls så för den står dolt och bra där. Men det jag reagerade på var att den var byggd så högt upp, den var liksom upphöjd på en liten kulle. Och resultatet blir att det bildas en liten backe rakt mot huset. Jag påtalade det för mäklaren men hon ryckte mest på axlarna och sa att det har NOG ingen betydelse, inte riktigt det svaret man vill ha.
Vad vet jag det kanske inte har nån betydelse när det är på ett så begränsat område men man har ju alltid fått inpräntat att det är viktigt att det lutar från huset. Huset har plintgrund om det har någon betydelse. Ska försöka ta en bild om vi åker dit imorgon.

Så tankarna snurrar lite fram och tillbaks just nu, men vi skulle helt klart trivas där men man vill ju inte få några otrevliga överraskningar. Vi kommer självklart låta göra en riktigt besiktning om vi väljer att gå vidare med huset men vi tar gärna emot så mycket synpunkter ni har! (om ni orkade läsa er igenom hela novellen vill säga :))

Tack på förhand!
 
Jag tror jag har koll på vilket område det handlar om (Lycksta), och vad jag hört så har flera fastigheter haft problem med fukt under huset. Området är väl byggt på gammal sjöbotten eller liknande och avrinningen/dräneringen av dagvatten verkar inte vara så bra, milt sagt. Stående vatten i trädgårdarna efter kraftigare regn hör till vanligheterna.

Så mitt råd blir helt enkelt att hålla ett extra öga på det du inte ser... =)
 
Det stämmer att det är Lycksta det handlar om. Det låter ju inte så bra om det är vanligt med sådana problem i området. Du kanske har hittat någon information om det här på internet som du kan dela med dig av?
Jag har läst lite på bland annat samfällighetsföreningens hemsida och tydligen så är vissa delar dränerade för ca två år sen. Har du hört talas om det här problemen senaste tiden eller tidigare?
 
Jag har närstående som haft hus på området, så det är något jag har ganska bra koll på. Tyvärr får du bara mitt ord som referens, för något skrivet dokument har jag inte att presentera.

Alltså, jag har sett det själv, men jag kan ju förstås inte säga att ALLA hus har samma förutsättningar och problem, det är ändå ett skapligt stort geografiskt område vi pratar om.

Edit: Huset såldes runt 2008, vad som eventuellt hänt efter det har jag ingen aning om.
 
Redigerat:
Okej då kanske det finns lite hopp då trots allt eftersom det tydligen har blivit dränerat under våren 2009. Får man fråga vilken gata din närstående haft hus på?

Vi har även fått lite ny information om besiktningsprotokollet från mäklaren när tjejen pratade med henne i telefon. Det har tydligen uppmätts fukt under huvudbyggnaden men enligt mäklaren ska det vara åtgärdat och det är anledningen till att huset inte varit ute för försäljning dom senaste månaderna. Ska höra mer imorgon om vad som har gjorts och vem som har utfört arbetet.
 
Att mäklaren inte kan lämna ut besiktningsprotokoll som tillhör någon annan är ju inte så konstigt, men om inte jag fattat fel får de inte hemlighålla kända fel på huset, så de bör vara tvungna att tala om ifall det är något sådant som fått föregående spekulanter att dra sig ur(om jag missuppfattat får andra gärna rätta mig). Visst, det kan ju finnas andra orsaker till att man måste dra sig ur ett husköp, men om det var exempelvis problem med lån, skilsmässa eller sjukdom som låg bakom de misslyckade försäljningarna borde ju säljare och mäklare vara ivriga att framhålla det så att inte spekulanterna blir misstänksamma i onödan...

Det tänds onekligen en varningslampa. Men det är ju inte säkert att det är något fel, och även om det är det är det ju inte säkert att du tycker det är lika avskräckande, det är ju olika hur mycket man är beredd att fixa med ett hus man köper. Men kolla ordentligt! Lycka till!
 
O
DEt viktigaste är att ni gör en egen besiktning av huset ni kommer att köpa.
 
Det låter väldigt märkligt och oseriöst att man hemlighåller att det varit fuktproblem som åtgärdats. OK att det kanske inte är det första man skriver i ett prospekt. men att det skall till så mycket press för att få mäklaren att haspla ur sig detta.

Då är ju frågan vad de mer hemlighåller, jag kan inte se ngt. rationellt skäl för beteendet om det inte är så att det finns fler anmärkningar som de mörkar. Om ni är intresserade av huset, så skall ni skärskåda åtgärderna mot fukt. Kräv att få allt underlag för åtgärden.

Att åtgärda fuktproblem kan vara allt från att byta en massa virke, till att måla över fuktfläckarna. Om det är det senare som är "åtgärden" så kan det också vara en förklaring på det märkliga beteendet.
 
Tack för alla råden så här långt!

Men hur ligger det till, mäklaren har enligt henne själv läst besiktningsprotokollet, om vi idag frågar vilka anmärkningar som togs upp där måste hon berätta det för oss då?
Vi ska självklart beställa en egen besiktning om vi kommer så långt men man vill ju ta reda på så mycket som möjligt innan så man inte kastar dom pengarna i sjön.

Ska fråga så mycket jag hinner idag om fuktåtgärderna och utbyggnaden/renoveringarna så allt står rätt till.

Ingen som har några synpunkter på den tidigare nämnda sluttningen mot en liten del av husets grund?
 
Ett tips att kolla på när det är äldre sommarstugeområden som nu med ny detaljplan får mer permanent karaktär är att kolla att 1) bygglov finns för det som står på tomten 2) det som står på tomten uppfyller detaljplan eller vid avvikelser har ett beviljat bygglov på avvikelsen. Speciellt viktigt med många byggnader på tomt, hus som byggts ihop osv. Specifikt i ditt fall carport och friggebod

Även att kolla på om kommunen i samband med områdets förändring planerar att uppgradera tex vägar och annan infrastruktur med risk att kostnad delas ut på boende i området. Likaså ev anslutningsavgifter för VA även om det verkar vara avklarat i detta fallet
 
Det behöver ju inte vara ngt fuffens, men det kan vara värt att kolla noga.
En besiktning skall ni självklart göra, så att tidigt säga detta till mäklaren kan ju vara bra.
Det kan ju vara så att tidigare spekulanter har skrivit kontrakt och sedan hoppat av efter besiktningen, kanske dom inte ville köpa alls, eller så ville säljaren inte gå med på sänkt köpeskilling pga hittade saker.
Gamla besiktningsprotokoll kan du inte kräva att få ta del av.

Det är i så fall nog ngt som mäklare/säljare inte vill skall hända igen (?) - så att tidigt markera att vi kommer inte bara hoppa på detta utan fullgöra vår undersökningsplikt och besiktiga om vi skriver kontrakt, kan ju ge en indikation om detta är ok, eller om säljare redan då på ngt sätt indikerar att dom drar öronen åt sig.

/K
 
Det här skulle jag ha kollat särskilt:

1. Bygglov för allt som finns på tomten.
2. Om det finns ritningar på hur konstruktionen ser ut.
3. Är priset skäligt jämfört med övriga hus i området?
4. Vad för jobb räknar ni med att behöver göras om ni flyttar in? Kostnad för dessa?
5. Extra koll på vad värme/vatten troligen skulle bli för er. En 90-åring gör inte av med lika mycket vatten, t ex. Titta gärna på hur huset är uppvärmt. Elpriserna fortsätter troligtvis upp.
6. Ta in en besiktningsman som kollar allt! Be även om fuktmätning.

Lycka till!
ps. skicka gärna en länk om huset finns kvar på Hemnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.