Fråga 1:
När man skall bocka plusprisol - kan man använda exempelvis:
http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=856
Art. nr. 5524 (för 18 mm rör)
(det står att de är för "prisolrör" - blir isoleringen ett problem med plusprisol?)

Fråga 2:
När man ansluter ett plusprisolrör med en presskoppling mod V är det då korrekt att använda följande:
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1230
Art. nr. 3684 (för 18 mm rör)

Samt valfri presskoppling, exempelvis:
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1338
Art. nr. 7102 (för 18 mm rör)

Allmän fråga:
Hade tänkt använda plusprisol till både tappvatten samt en del nya ledningar till gamla radiatorer. Vill hålla nere antalet olika dimensioner och rörtyper då jag är tvungen att köpa på mig pressverktyg, bockverktyg et cetera, Har räknat på dimensionerna och ser att jag kommer att klara mig med Plusprisol 15 mm samt 18 mm till hela huset. Det jag sparar per meter på att dra 12 mm till några tappställen är försvinnande lite om man ser till den ökade kostnaden att köpa in en hel rulle av en mindre dimension samt verktyg till denna.

Tänker jag rätt? Jag har funderat på att köra rör-i-rör men det känns som pressverktyg med plusprisol passar mig bättre.

Vad säger yrkesmännen och hemmaproffsen? :)
 
Om det är en helt ny installation hade jag kört RiR med vanliga skruvkopplingar, alt pressverktyg.
fördelarna med att kunna byta rör vid problem, samt att 15(16)mm RiR fungerar till hela din installation överväger.

(kan man verkligen köra press med prisol?)
 
Krilleman
Jag hade kört med slang istället, lättare för både plånboken och ryggen!

Men känner du dig bekväm med prisol så kör på!

1, Nej, den bocknyckeln är till för prisol, inte plusprisol. Risk att du veckar rören! Ett alternativ är att köpa en vanlig bocknyckel 18 och skala bort isoleringen där du ska bocka, sen tejpa fast den igen.
2, Helt korrekt!
Och ja Corre, det går ypperligt att pressa prisol! Glöm inte stödhylsan bara!
 
Tack för svar!

Jag är ute efter isoleringen. Om jag skulle köra med slang - vilken rekommenderas och vilken isolering skall jag isåfall ha?

* lufsar iväg och läser om RiR *
 
man lägger oftast RiR i golvbjälklaget eller vägglivet och får isoleringen på köpet. Alt i betongplattan och får isoleringen därigenom. Om det är golvvärme i plattanså kan det vara lämpligt att isolera KV för att minska värmeöverföringen vintertid till KV.

Den största fördelen med RIR är att du slipper helt risken för läckande kopplingar i väggar/golv. Man skarvar helt enkelt antingen allt på ett ställe, eller på ett fåtal punkter med fuktsäkrade vägdosor.

Skulle man mot förmodan dra en skruv i RiR så byter man lätt slangen utan inverkan på väggar/golv.
 
Jag tog fasta på det här med RiR. Har beställt prylar till det nu samt en del annat. Det blev från Rinkaby Rör. Min lokala rörfirma fick räkna på det men de kunde inte matcha priserna tyvärr. Försöker annars att gynna lokala företag så gott det går.

Tack för tipsen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.