Hej!

Vi bor i en bostadsrättsförening som håller på att byta vattenrör till alla lägenheter. Just i vår trappuppgång har de boende i lägenheten ovanför oss gjort en ombyggnad av sitt kök, vilket gör att man inte kan dra rören därigenom, något som annars har gjorts i alla andra uppgångar (köken ligger ovanpå varandra). Nu vill man istället gå från golv till tak igenom badrummen (som också ligger ovanpå varandra).

För oss med ett fint och nykaklat badrum från 2009 känns det lagom roligt att acceptera denna lösning. Dels blir det ett stort ingrepp i våtskiktet och dels blir det en ful tillbyggnad i badrummet där man dessutom måste försöka hitta exakt rätt kakel för att bygga in de nya rören.

Har bostadsrättsföreningen rätt att göra så här? Någon sa till oss att det i princip är olagligt, eftersom det blir bostadsrättsinnehavarens ansvar om det skulle börja läcka ner till lägenheterna under, trots att det är BRF som genomfört det hela. Någon sanning i detta? Till saken hör att lägenheten ovan har gjort sin ombyggnad utan tillåtelse från styrelsen, trots att det innebar ingrepp i bärande vägg för att kunna få till nuvarande kökslösning. Att vi (och alla andra i trappuppgången) får böta för deras ingrepp känns givetvis orättvist. Det borde dessutom bli betydligt dyrare att göra denna typ av lösning i alla badrum, än att gå igenom köken där enbart en lägenhet får speciallösas.

Kommentarer?
 
Jag skulle nog tro att BRF kan göra så om de vill, det är ju det som ansvarar för bland annat vattenledningarna.
 
Vad är det som gör att det är omöligt att gå genom deras kök? Eller är det helt enkelt så att de bara varit bra på att föra sin talan i styrelsen?
 
Det går inte att dra rören genom badrummet utan att göra om tätskiktet i badrummet. Enl. regelverket så får det inte komma upp några andra rör genom golvet än avlopp till toaletten. jag tror att det är OK med rör upp genom golvet om de omgärdas av en "klack" så att vatten inte kan nå fram till rörets genomföring. Allt skall givetvis fuktspärras korrekt, vilket ger att badrummet måste rivas och göras om.

Om man vid ombyggnad av sin bostadsrätt bygger in eller på annat sätt försvårar föreningens underhåll av rör och liknande installationer, så gör man det på egen risk, föreningen har alltid rätt att inspektera och underhålla rörinstallationer. Och föreningen skall då inte behöva ta en högre återställande kostnad än "normalt".
 
Ja, det skulle vara intressant att veta varför det inte går att dra rören genom det nya köket.
Visste ni att stambyte var på gång när ni renoverade 2009, och var det redan då vägen genom köken som gällde?
Det måste bli väldigt mycket dyrare för brf att dra genom badrum istf kök, detta är en kostnad som medlemmarna inte ska behöva ta eftersom den orsakats av en medlem som ägnat sig åt "egenmäktigt förfarande", antingen får denne anpassa sitt kök för rördragning, eller stå för fördyrande kostnader om övriga medlemmer accepterar rördragningen i badrummet. Med tanke på de extra kostnaderna bör du kunna få med dig större delen av övriga medlemmar på din sida.
 
Troligen är den grannen med i styrelsen. Ni kan vägra låta rören gå via erat badrum och kräva extra stämma! Där får man rösta hur detta bör göras.
 
Ni behöver 10% av föreningens röster för att kunna kalla till extrastämma, utifall styrelsen motsätter sig detta.
 
Där rören skulle dras i köket har lägenheten ovan valt att sätta skåp och spis och kaklat väggen. Jag vet inte exakt hur det ser ut, så det är oklart om spishäll etc gör det omöjligt att dra rören rakt upp, eller om det bara skulle innebära att man får kakla om och eventuellt modifiera köksskåp.

En fundering jag hade var att man skulle dra rören genom allas kök, men i just deras lägenhet gå en omväg via badrummet; där rören kommer in i köksgolvet går man via sockeln under kökskåpen in i badrummet, upp till tak, och sedan in i köket igen. Då skulle enbart ett badrum påverkas, och dessutom i den lägenhet som försvårar rördragningen.

Vi köpte lägenheten i höstas så badrummet var redan omgjort då. Jag vet inte riktigt när deras kök gjordes om, men ganska nyligen. Jag skulle kunna tro att man redan då visste hur man ville dra rören.

Behöver man göra om hela badrummet om man skulle bryta fuktspärren? DDet är ju knappast styrelsens tanke i dagsläget, de har tänkt att bygga i rören och göra en ny fuktspärr som ansluter till den gamla.
 
Göra om badrummet? Beror på. Är det gjort med foliesystem blir det inga problem med anslutning av nytt tätskikt. I vilket fall so, blir man tvungen att utföra arbetet professionellt. Så du som ägare behöver inte bry dig. Låt de greja och dona. Går det åt pippan blir de skyldiga att "betala" för det.
En annan aspekt kan vara den estetiska. Se till att få skriftlig garanti av föreningen att av de beställda arbeten kommer inte att påverka ner, värdet av din lägenhet.
 
Här skall man såvitt jag förstår göra ingrepp i ett antal badrum. Även om något av dem har modernt foliesystem (varit obligatoriskt i typ 1 år, men funnits några år) så lär ju inte alla ha det. Det är inte bara att borra igenom golvet och dra rör, klinkers runt hålet måste brytas upp så att fuktspärren kan fogas ihop med den gamla fuktspärren.

Sedan blir jag lite förvånad över tillvägagångssättet. Hur har man tänkt sig avloppsrören? Det är dem som brukar vara problem och tvinga fram ett stambyte. Ofta byter man då kall o varmvatten samtidigt. men det är oftast inte lika akut som avloppen.
 
Det kan ju inte vara så svårt att fixa i deras kök. Det är ju bara att dra ut spisen och alla skåp 1 dm så att rören kan gå bakom. Det enda de behöver göra då är att köpa en djupare bänkskiva. Så hade vi i vårt förra kök p.g.a. rördragningar, funkade hur bra som helst.

Låter helt klart som att det är lite fuffens med att styrelsen beslutar att man ska gå via badrummen.
 
Det är inga avloppsrör som ska bytas, det är redan gjort för ett antal år sedan, så vitt jag kommer ihåg.
 
Om det inte rör avloppen, utan bara tappvatten/värme så kan det inte varanågra som helst problem att rörkröka lite i deras kök och låta rören gå igenom deras skåp.

I badrummet lär ju rören få gå igenom ett schakt, och det finns väl redan för de rör som redan finns till badrummet, antar jag.

Kostnaden får medlemmarna stå för gemensamt, det är ju deras hus, så att säga, en ökad kostnad innebär att alla medlemmar får vara med och betala, om inte de med köket får ta extrakostnaden, vilket vore det rimliga i ett sånt här fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.