Hej

Vi tänker bygga trädäck och förråd till sommaren.

Vill ha förrådet naturfärgat så att det får den där vackra silverfärgen när det åldras. Vilket träslag ska man använda? Vad kostar det löpmetern?

Vad använder man till trädäcket? Är inte så sugen på tryckimpregnerat.

Tacksam för tips!

 
Järnvitrol till förrådet, måla så kommer färgen med åren.

Du måste nästan ha tryckt virke till govlet, annars kommer du få byta snart igen. Finns snyggt som är waxat och inte så grönt som det vanliga.
 

Toppen!
Ska det vara cederträ till förrådet eller funkar det vad vad som helst som sen behandlas med vitriol?

Var får man tag på det vaxade träet du nämner till trädäcket? Vad ungefär kostar det löpmetern?
 
Du kan använda vilket virke som helst, men det kan ta ganska många år innan du ser resultatet av vitriolen. Har du bråttom så prata med din målarfirma så sätter de ihop en lasyr som passar din smak.

Vaxad trall är dyr men beror givetvis helt på var du köper den. Kan tyvärr inte ge något pris nu, kolla som vanligt bygghandlarna och jämför priser. Tänk också på att inte köpa för tunt virke, det slår sig av solen och vädret.
 
Ska tillägga att även om du kör med tryckt virke så blir det grått efter bara en säsong :D
 
Tackar för svar.
Ska ta och kika runt och se vad jag hittar. Vaxat låter ju intressant men börsen lär väl tala antar jag.
 
freedoman skrev:
Toppen!
Ska det vara cederträ till förrådet eller funkar det vad vad som helst som sen behandlas med vitriol?
För mig låter det inte rimligt att järnvitriolbehandla ceder, både ur kostnadssynpunkt samt att den naturliga röd-bruna färgen går förlorad, ceder har dessutom ett naturligt rötskydd och ska, så vitt jag vet, enbart behandlas med cederträolja.

Ska du använda järnvitriol så tycker iaf. jag att det är rimligast med vanlig fasadpanel av fur.
Har själv järnvitriolbehandlat både fasad samt en del 'tillbehör' som tex. trädgårdspaljéer, plank mm. och min erfarenhet är att på nytt, ljust furuvirke så syns det grånade resultatet tämligen snabbt, redan efter ngn./ngr. veckor.
Ett tips är att blanda i lite silverbets när du sprutar på järnvitriolen, den är ju annars färglös och det är, efter ett tag, knepigt att veta var man behandlat och inte ;), du får alltså en liten nyansskillnad momentant om du gör så vilket underlättar att inte lägga flera lager på vissa ställlen.
Men annars är det rätt häftigt att se den ljusa fasaden bara på några dagar gråna ordentligt, tar man inte kort så tror man knappt det är sant :)

Sedan vad gäller trallvirke så är tryckimpregnerat (klass AB) vida överlägset många av de 'nya' varianterna med lärk, linoljetryckt, thermobehandlat osv. osv. när det kommer till beständighet.
Den tryckta trallen blir ju grå med tiden ;) redan efter första sommaren brukar det värsta vara borta, lite olika grå beroende på hur ofta/med vad du oljar den.
Rent allmänt så är det väl så att medlen för impregneringen kan variera även om de ingår i det som klassas AB, effektivast och beständigast är det ju mer koppar som ingår, kan tänka mig att det är förekomst/frånvaro av det som gör att en del tryckt virke är betydligt grönare än annat, man kan ju välja ett klass A (koppar, arsenik, krom) till det som har markkontakt, sedan ett AB till själva trallen (hittar du ett som är impregnerat enl. klass AB men med ett medel utan koppar så får du en trall som inte är särskilt 'grön' överhuvudtaget.

MVH//Christina.

 
quote Byggimpert
Sedan vad gäller trallvirke så är tryckimpregnerat (klass AB) vida överlägset många av de 'nya' varianterna med lärk, linoljetryckt, thermobehandlat osv. osv. när det kommer till beständighet.

Referenser?
Funerar på lärkträ, som blir vackert silvergrått med tiden, se exvis finska ambassaden i Berlin som har det som täckvirke.
Hade tänkt ha det till trall-däck
men som sagt om du säger att nåt är vida överlägset så bör du ha nåt på fötterna, som jag inte sett när jag gjort litteraturstudier i ämnet...
MVH göran
 
Göran skrev:
Referenser?
som sagt om du säger att nåt är vida överlägset så bör du ha nåt på fötterna, som jag inte sett när jag gjort litteraturstudier i ämnet...
MVH göran
Nu vet jag inte vilken litteratur du studerat och vad du isf. själv 'har på fötterna', iom. att du själv inte lämnar några referenser utifrån dina 'litteraturstudier i ämnet' ;)

För att återgå till ämnet så är (såvitt jag förstår ;)) rötbeständigheten hos lärk (kärnved), enligt gjorda undersökningar, inte bättre än hos kärnved av furu, dvs inte tillfredställande i utsatta miljöer. Detta framgår tex. i Fakta Skog Nr 24 1996 som även innehåller referenser till olika undersökningar.
Gäller alltså jmf. mellan kärnved av lärk och kärnved av icke tryckimpregnerad fur.
Det är dessutom stor skillnad i utsatthet att ha något som fasadpanel (ambassaden i Berlin eller vad det nu var för något) jmf. med användning som trallvirke.

Men som alltid kan man ju studera både 'litteratur' och undersökningar som f..n läser bi..., men jag har naturligtvis ingen ambition att försöka 'omvända' dig :), vill du ha lärk till trallvirke för att det är exklusivare, snyggare eller inte ger lika 'farliga' infektioner (ett påstående som fö. inte krävde mer referenser än "trust me i'm a doctor") så ska du naturligtvis använda det.
Din altan kommer väl inte att 'försvinna i mängden' i kvarteret iaf. ;)

MVH//Christina.

*EDIT* När det gäller den strikt estetiska sidan av saken så håller jag faktiskt med dig, det är snyggt.... men det var ju en helt annan 'femma' :)
 
Perfekt att jag hittade denna tråd. I sommar ska det byggas både tak på befintlig altan och förstora altanen i en vinkel runt husknuten.

Jag är dock novis på området bygga! Visserligen stolt sådan sedan jag lyckades få upp ett hyggligt staket ifjol och montera parabolen :D

Till saken: Var köper jag reglar och brädor till ovan nämnda projekt? Kan jag bara kila in på en brädgård med en lista över vad jag behöver/ska bygga och de plockar fram det på stubben eller ska det förbeställas?

 
Enklast är att beställa (per telefon så slipper du åka...) med frakt. Då slipper du lägga massa tid på att släpa hem allt själv. Enda nackdelen är att du inte kan välja virket själv och riskerar att få en och annan kass bräda.
Jag gjorde så, för att spara tid. Fick bara krokiga brädor och massor av sorteringsarbete själv >:( >:( >:( . Köp antingen inplastade hela paket, dvs inget har plockats ut av andra, eller sortera och hämta allt själv på brädgården. "Jämn kvalité" finns inte i virkesbranschen, oavsett leverantör. Det räcker inte med att be säljaren bevaka, för det är helt andra personer som plockar ur, lastar och levererar - och någon måste ju ta de brädor andra ratar. Chansen är stor att det blir du som sällanköpskund som får 50% kassationer och 50 % normalstandard.
 
Jaha, så är man vilsen igen.. verkar som det blir tryckvirke, om inte den nya metoden med vax eller hellre linolja kommer till sommaren här i Norrbotten...
 
Göran skrev:
Jaha, så är man vilsen igen.. verkar som det blir tryckvirke, om inte den nya metoden med vax eller hellre linolja kommer till sommaren här i Norrbotten...
Tjaa...... om du vill ha ett silvergrått trädäck så bör du inte välja det linoljetryckta virket iaf. ;)
Har, såvitt jag vet, en förmåga att bli nästan svart efter relativt kort tid, har dock ingen personlig erfarenhet då jag själv kör med det gamla, vanliga och möjligen en smula 'simpla' tryckimpregnerade virket ;).

MVH//Christina.
 
är nog inte simpelt, men så j-a grönt... :-/
 
Göran skrev:
men så j-a grönt... :-/
Vet du vad, vi la vårt trädäck förra våren och det var inte alls särskilt 'grönt' ens då vid läggningen och nu i vår så ser det inte ett smack grönt, iof. inte silvergrått heller, ännu ;), MEN def. inte grönt utan mera gråbeige, jag funderar på om vi överhuvudtaget ska olja in det i år men maken är noga med oljningen så vi får väl bryta arm om saken ;)

Du som håller på med bygget nu, när ska det vara klart för inflyttning?
Bygger du däcket själv eller görs det i samband med färdigställandet av huset??
För eg. så hinner du väl inte få så värst färdigt runt huset i sommar om du ska måla själv osv., så vad jag menar är, spelar det någon eg. roll om det råkar ha en viss liiten anstrykning av 'grönt' denna första sommar?? :)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.