Nu börjar det bli dax att fixa iordning vatten till sommarstugan och jag ser att det är flera och flera trådar kring detta, slänger dock ändå in en till =).

Jag ska göra ett vattensystem för huset. Vattnet går från en grävd brun på tomten. Hur ska jag koppla detta för att det ska fungera nu? + har ett övergivet utedass som jag funderar om jag kan göra om till pumphus, men det ligger ca 15 meter från huset och kanske är det lite lånt ifrån för att ha varmvattenberedaren där ?
 
Du måste ju inte ha varmvattenberedaren i anslutning till pumpen. VV-beredaren placerar du lämpligen så nära förbrukarna som möjligt.
 
Kanske har bacillskräck, men jag hade aldrig dragit färskvatten i ett gammalt utedass.....:). Hur hade du tänkt få vattnet till huset? Knappast genom självtryck, så dränkbar pump eller hur fixa tryck? Plus att det skall vara frostfritt så kanske en isolerad huva på brunnen skulle vara bra. Sedan ett schakt på frostfritt djup till huset.

Hur djup är brunnen? Om det inte är så många meter kanske det går med en sugpump som sitter inne i huset. Varmvatten beredaren sättar du väl inne i huset. Titta även på genomströmningsberedare om du inte är så ofta i huset.

/Anders
 
Hej, en dränkbarpump vet jag inte om det är ett bra alternativ? Jag har en hydrofon (ett gammalt monster som använts till växthus tidigare) som jag hade tänkt placera brevid varmvattenberedaren och sedan trycka det till huset. Frostfritt är inte så enkelt då huset står på berggrund så det får bli sommarvatten till sommarstugan. Utedasset är inte använt på många år =) Jag vill göra detta en bit från huset då jag tycker att det låter så mycket - men som en del skriver, Man kanske måste ha sakerna närmare (då får det bli i det lilla föråådet jag har i anslutning till huset), tänkte bara att det skulle vara nice med ett eget pumphus =D..
Hittade denna bild och den verka sammanfatta det ganska bra eller ?
vatten.jpg
 
FLOHK skrev:
Hej, en dränkbarpump vet jag inte om det är ett bra alternativ? Jag har en hydrofon (ett gammalt monster som använts till växthus tidigare) som jag hade tänkt placera brevid varmvattenberedaren och sedan trycka det till huset.
Det är säkert en hydrofor du har. En hydrofon har man när man jagar ubåtar.

Du har bestämt dig för att du ska ha vv-beredaren bredvid pumpen, ute på utedasset? På din skiss ser det ju ut som det är ordnat så, men skissen visar bara principen, inte den fysiska uppställningen av de olika komponenterna. Men visst går det, du får ha en extra, 15 meter lång, väldigt välisolerad vattenledning.
 
L
Konsultera med någon som kan, även om de inte utför jobbet så kan duet vara värt en konsult timme för framtiden..
 
Anders .. haha, ja inte ska jag jaga ubåtar i alla fall =D
 
Gör som Anders Nilsson säger så blir det bra. Ska du bara ha sommarvatten behöver ledningen från pump/brunn till huset inte vara frostfri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.