Det finns massor med föreningar som har sina stadgar på nätet. Visa mig en som anger att badrummets tätskikt är föreningens ansvar!

Ni blandar ihop saker som inte har med varandra att göra. Att föreningen gör stamrenonvering och samtidigt gör om hela badrummen inkl tätskikt gör att föreningen (eller den hantverkare de anlitar) har ansvar för själva jobbet som är utfört, med 10 års garanti som vanligt. Sannolikt skrivs det ändå på det viset att det är lägenhetsinnehavaren som begär att få arbetet utfört och då blir det något mellan lgh-innehavaren och den firma som gör jobbet. Hur som helst övertar detta inte det formella ansvaret som lägenhetsinnehavaren har för tätskiktet i badrummet utan påverkar bara det arbete som gjorts.
 
Det var väl ungefär det jag skrev...?

Jag har dock inget minne av att det skrevs något speciellt avtal med lägenhetsinnehavarna, ang. ansvar för tätskikt. Utan det var nog precis som jag skrev att föreningen tog på sig "ansvaret" för tätskiktet så länge det gick att reklamera. Med ansvar menar jag nu ingen stadgeförändring (vilket tar minst två år att genomföra) utan att föreningen tar på sig ansvaret att driva frågan gentemot entreprenören. Detta eftersom det i båda fallen var föreningen som var beställare av jobbet, inte lägenhetsinnehavaren.
 
Redigerat:
Nä men det var det jag skrev, lagen och stadgar är en sak, verkligheten en annan. Åtaganden som är till fördel för innehavaren är helt att ja i enbart protokollform. Att lägga in detta i stadgarna är en process som är i många fall omfattande med 2 av varandra oberoende stämmor. Man kan som förening gå stenhårt på stadgarna, men då kan man räkna med att sitta i hyresnämnden och mer eller mindre ha klippkort. Tro mig jag har vart med om tillräckliga turer i hyresnämnden just pga tolkningar och just att man faktiskt följer stadgarna, men vi är dock inte små utan bland de större i landet.
Lagen är tyvärr inte svart och vit. Utan man avgör från fall till fall.

Om det vore så lätt som du vill ha det så vore jag och alla andra styrelser otroligt tacksamma.
 
findus42:
När jag skruvar upp vattenlåset under handfatet så strömmar det varmluft ur det, är detta ett tecken på undertryck?
 
Det är ett tecken på att det är lägre lufttryck i badrummet än i avloppsrören, och det betyder att illaluktande luft i avloppet gärna tar sig in i badrummet via alla eventuella otätheter som den kan.
 
b8q
Aha, tack för svar. Så undertryck i badrummet är inget egentligt fel i bostaden?
 
Övertryck, undertryck...

I alla badrum finns vid taket en ventil som suger luft från badrummet.
Ny luft måste få komma in. Oftast kommer den via en springa mellan badrumsdörren och tröskeln.
Öppnar man ett avlopp eller är packningen där sönder, dras luften därifrån. Och bums luktar det avlopp.

Därför bör alla vattenlås och packningar kollas. Och! Tilluftsventiler. Att dessa är öppna. Dessa brukar finnas vid fönsterna i vardagsrum,
eller i överkant av fönstrets karm. Är dessa blockerade, tas den färska luften från avloppet!

Amen.
 
kamilenski
tack så mycket, förmodligen är det som du säger någon packning som är trasig. Det märkliga är att ibland luktar det inte alls i badrummet.

En tilluftsventil i sovrummet var igenskruvad dessutom, håller badrummsdörren stängd i natt så kollar jag imorgon
 
Det kan även vara vattenlåsen som är dåliga (i dusch, handfat, etc). Försvinner vattnet i dem kommer avloppsluften in.

Det kan även vara så att bristande avloppsavluftning kan skapa ett sug i systemet när t.ex. du eller andra lägenhetsinnehavare i huset spolar. Detta kan göra att vattnet sugs med från vattenlåsen och skapar fri passage för avloppsluft.

Det sporadiska uppkomsten av dålig lukt skulle kunna bero på detta?

Byt ut alla vattenlås och packningar i badrummet. Kostnad för detta är bara några hundralappar. Luktar det fortfarande efter detta vet du ju att det inte beror på dessa saker. Men sannolikt kommer dina problem att försvinna...
 
Jag missade en grej!
Om det är en nyrenoverat lägenhet, kan förra ägaren gjort ett miss. Och hängde på vanlig dörr utan ventilationsspalt.
Det betyder att så fort dörren stängs, dras luften från avloppet förbi vattenlåsen.
Det kan även vara så att det saknas vatten i golvbrunnen. Orsaken till detta kan vara att man spolar/använder badkaret för sällan.
Så hade jag ett tag hamma (har 2 avlopp ett till badkaret ett till duschen). Nu måste jag spola lite vatten i badkaret var 3:e dag. Annars luktar det skit.
 
vikse

Skriv hur det gått!

Tack.
 
kamilenski
Har inte fått tag på föreningsordföranden ännu. Det är ventilationsspalt högst upp på badrumsdörren, men det känns som att det är betydligt högre tryck ut ur fläkten än in genom dörren.

Jag använder badkaret i stort sett varannan dag så det är nog inte där problemet ligger.
 
vikse skrev:
kamilenski
Har inte fått tag på föreningsordföranden ännu. Det är ventilationsspalt högst upp på badrumsdörren, men det känns som att det är betydligt högre tryck ut ur fläkten än in genom dörren.

Jag använder badkaret i stort sett varannan dag så det är nog inte där problemet ligger.
Tag en tändare och kolla lågan i närheten av alla packningar, brunnar, avlopp. Kolla på morgonen! Flera timmar efter att ni använd vatten.
 
kamilenski
Ah, smart, försökte kolla med en tråd.
 
kamilenski:
tändartricket funkade, visade sig vara avloppet under badkaret som läckte luft.

tack alla som hjälpte mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.