Jag väcker liv i min gamla tråd!
Det börjar vara dags att sätta igång med detta, och ett par nya frågor har dykt upp.

Grå 110 mm avloppsrör blir det genom krypgrunden, men sedan ska de ju upp genom plattan till utbyggnaden.
Ska jag skarva till bruna rör när de passerar ut ur krypgrunden in under plattan? Bara att bygga lämpliga förgreningar och dra upp rören lodrätt genom isolering och armeringsnät?

Vattenrören: Är det bara att fortsätta med isolerade kopparrör in under plattan, böja upp på lämpligt ställe och gjuta in dem med? Lägger man isolerade rör direkt i gruset, eller ska de ha någon sorts skyddsrör?

/Magnus
 
Krilleman
Klart du kan gå över till bruna 110 i plattan, men jag skulle inte klassa det som absolut nödvändigt, 75 finns inte i "markavlopp" för övrigt, så där har man inget val. Köp avlopp av OK kvalite så löser det sig! Typ Wavin, Uponor... Undvik 90º böjar och grenrör! Sen är det bara grena ut vart du vill upp som du skriver...

I plattan lägger du PEX typ RIR (rör i rör). Kallvatten under isoleringen, varmvatten mellan isolerings-skivorna för att undvika att varmt vatten blir kallt och tvärt om... Tänk på att RIR ska läggas skarvfritt och ska du ha upp fler slangar på olika ställen, så får du dra upp hela bunten och koppla in en fördelare. Då matar du in en grövre dimension till fördelaren och grenar ut med nytt rör till förbrukningsställena!
 
OK, Jag förstår att "RIR" har en stor fördel i att innerröret kan bytas ut, men är det helt förkastligt att gjuta in t.ex. kopparrör plusprisol? Rören ska upp vid handfatet och jag har tänkt mig endera utanpåliggande eller i innervägg därifrån till duschen.

Annars blir det en skarv mellan koppar och PEX nere i krypgrunden. Om jag nu inte ska gå över till PEX hela vägen förståss.
 
Krilleman
Absolut kan du lägga prisol i plattan, finns massor med hus som har det! Men varför inte ta RIR när det bara finns fördelar?!
 
Ja varför inte? Är rådet då att dra PEX hela vägen i krypgrunden också? Jag fick ju tidigare i tråden rådet att hålla mig till koppar... :)
Det finns väl specialinsateser till vanliga skärringskopplingar för PEX, så att jag inte behöver några pressverktyg etc.?
 
Redigerat:
Krilleman
Klart du kan dra pex i krypgrunden, då får du bygga en låda och isolera. Du gör det du känner dig mest nöjd med, inget är nog "fel" det är ju du själv som ska utföra jobbet...

Övergångar koppar till pex finns i alla dess varianter på slang.

Men just under plattan skulle jag absolut inte lagt koppar! Där är det PEX som gäller!
 
Redigerat:
Hur kan man koppla bort vattenröret till vattenutkastaren i badrummet. Ett Älvsbyhus Oden 2007
Rören syns ju ej , dom ligger i trossbotten. Mvh Crister
 
H
Trodde inte man fick bygga in kopplingar.??
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.