Funderar på att bygga ut vårt enplanshus i vinkel. Det är enda sättet att få mer plats med hänsyn till tomten.

Vi ville få till ett allrum för barnen samt att de skall få större rum. Tanken var också att barnen får en egen hörna av huset, att röja fritt i.

Så planen är att göra ett allrum av ett av barnens nuvarande rum, låta barn nr 1 ta vårt sovrum och barn nr 2 få ett nytt rum. Samt att vi får ett nytt sovrum. På köpet sätter vi in fler garderober. Nuvarande vardagsrum får bli ett fin-matrum. I det som skall bli nytt allrum kommer vi sätta in smala breda fönster som sitter nära taket. Tyvärr måste vi sätta igen nuvarande fönster i badrummet men det kan vi leva med, persiennerna är ändå alltid nere.

Kom gärna med synpunkter på bifogad planlösning. :D Den planerade utbyggda delen är alltså den med grå bakgrund.
 
  • planlösning efter utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som du kallar nytt allrum i din föreslagna plan - blir det det enda samvarorummet i huset då när ursprungligt vardagsrum blir matsal? Det ser spontant väldigt litet ut? Där det står TV-hörna, är det tänkt som det? Det är ju en "passage"-plats som ser väldigt svårmöblerad ut inte minst med tanke på läget i förhållande till entrén och bristen på möblerbara väggar.

Du har två arbetsrum i planen - används de som det? Eller det innanför köket är gästrum och det andra arbetsrum?

Hur ser tomten ut på fastighetskartan - är du nära tomtgränsen på något håll?

Hur ser detaljplanen ut - kan ni addera ett plan för en effektivare yta eller ni vill bibehålla huset med ett plan?
 
Jag tycker det ser fint ut. Formen på vårt hus liknar den som ni har på ert hus nu. Eftersom att ni redan bor i huset så är det ju lätt att provmöblera hur det blir i vardagsrummet när ni tar upp en dörr i utbyggnaden.
 
Vill ni ändå ha dagsljus i badrummet kan ni ju göra någon lösning med frostat glas mellan hallen och duschplatsen. Det verkar ju vara många fönster alldeles utanför badrummet på den sidan.

Sedan håller jag med om att det känns som att det saknas ett vardagsrum i huset om ni gör matrum som ni har tänkt, men det är ju inget ni måste ha om ni inte känner att ni vill ha det.
 
Jag anar en mycket svår anslutning mellan tillbygget och befintligt hus (intill matrummets utbygge). Har ni resonerat takkonstruktionen med någon byggare?

Gissar jag rätt ligger fristående carport eller garage med förråd vänster om groventrén. Hur använder ni trädgården idag? Och vilken byggrätt har tomten enligt detaljplan?

Lägg ut tomtkarta med väderstreck, och klargör lite om befintliga byggnaders konstruktion och fasader, så kan vi resonera detaljer sedan.
 
Vi har inte riktigt bestämt oss för matrum eller inte, antingen blir det vardagsrum eller matrum. Vi har ett hyfsat stort kök så matrum är inget måste. Tanken med det nya allrummet är att det skall få bli barnens rum helt och hållet. Typ TV-spelshålan ...

Det är 4.5 m till tomtgräns framtill och högra gaveln, därav att det är svårt att expandera åt det hållet. Vid vänstra gaveln ligger carporten så det går inte åt det hållet heller. Jag tror inte det är något problem med byggrätt så länge man är 4.5 m från tomtgräns.

Söder är åt vänster i bild. Utbyggnaden blir alltså åt norrhållet.

Jag vet att takanslutningar blir lite överkurs men har sett ett annat hus som gjort på liknande sett och vet också vilken byggfirma som gjort detta.

Jag har också funderat på taklyft men eftersom huset saknar bärande hjärtvägg i mitten måste förstärkningar ske på så många ställen att det kan bli stökigt. Samt att vi har ryggåstak i mitten av huset vilket vi tappar då.

Vad tror ni? Hopplöst fall? Hur skulle ni gjort?
 
  • Utbyggnad med tomt inritad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka VVS-installationer finns idag? Tänker ni t.ex inreda helt nytt badrum i ett befintligt sovrum? Eller utnyttjar ni våtrum utan någon extra kostnad alls?
 
En sak som skulle gå att göra med minimal yttre påverkan är annars att göra köket mindre så att det blir mer av ett arbetskök och förlänga vinkeln i vardagsrummet så att det finns plats för ordentlig matplats i den då öppna planlösningen. Då finns det plats för ytterligare ett sovrum bakom köket och så kan man bygga ett litet loft till barnen ovanför hallen.
 
Inga nya våtrum var planen

@Byggankan 16:02, jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad menar du med att förlänga vinkeln i vardagsrummet? Var skulle matpatsen vara?
 
Redigerat:
Vi har som sagt ungefär samma form på vårt hus som ni har men jag tror att mittendelen ( från ytterdörr till baksida) är längre. Där har vi flyttat ytterdörren mer åt höger ochhar köksdelen direkt till vänster när man kommer in. Där är en ordentlig köksö med sköna stolar, sedan vardagsrumsdel i mitten och matplats längst ut mot baksidan. Tänkte ni kunde göra något liknande men med köket där de är nu men att det inte är lika djupt. Om du kollar bland mina trådar som jag startat så finns det en med planlösningen. Kanske 1,5 år gammal.
 
Jag skulle nog fundera på att göra dörren till nya barnrummet ut mot ny hallen. Allrummet slipper bli genomgångsrum. Är det rum som står som endast arbetsrum för litet som barnrum? För mig skulle de två rummen nere till höger vara förstavalet som rum till barnen med deras eget allrum innanför. Det nya lillrummet blir arbetsrum alt gästrum.
 
Jag skulle ersätta befintlig carport med nytt garage eller carport mot västra tomtgränsen. Detta medger att man förlänger villan söderut med hävdande av befintlig takås.

Huvudbyggnad och garage kan förbindas med täckt uteplats, på gatusidan försedd med plank för insyn och lä. Kanske man kan utnyttja befintlig carports stomme till en blivande sammanbindningsbyggnad.
 
  • Akristof01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning med utbyggnad utan våtrum.
 
  • Akristof02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.