Hej!
I vintras fick jag lov av grannen att dränera runt vårt kedjehus som är sammanbyggt med grannens garage. Jag berättade om den åverkan som skulle bli i trädgård och garageuppfart samt att vi skulle plantera tillbaka allt (eller ersätta) samt att firman skulle skära en rak kant och asfaltera det som förstörts på garageuppfarten.

Så gjordes jobbet och nu snart ska firman komma tillbaka och vibbra och återställa garaguppfart. Då säger grannen att hela uppfarten ska läggas om för att det blivit sprickor och sjunkit på ställen på garageuppfarten där det inte varit uppgrävt.

Skillnaden i pris mellan att återställa enligt första uppgift och att asfaltera hela uppfarten är 21.000 kr. Är vi skyldiga att asfaltera om allt? Garageuppfarten gjordes -69 och tittar man på alla tomter i området så märks det att asfalteringen har många år på nacken.

Hur ska man bete sig? :( Jag vill självklart ha goda relationer med grannen, men vad är rimligt?
 
Hemmakatten
Har du några foton på grannens garageuppfart innan ert jobb påbörjades?
 
Har ni bilder på hur det såg ut innan ni lät gräva? Det låter ju inte alls osannolikt att det kan ha blivit sättningar pga nygrävd mark och/eller tunga maskiner och att detta lett till sprickor och gropar i asfalten även några meter ifrån det uppgrävda området.
Är det så, tycker jag att det är rimligt att återställa även detta.
 
Tänkte inte på att fotografera uppfarten innan jobbet, dumt nog. Trädgården fotograferades däremot. Har markfirman någon skyldighet att upplysa om att det kan bli större åverkan än beräknat, eller är det sånt som jag borde ha förstått och räknat med?
 
Kan bara bifalla i vad b8q säger.

Men det torde falla på grannen att bevisa vilka skador grävningen medförde förrutom just där grävningen skedde. Sen skall ju uppfarten återställas till skick som var före, dvs om nyasfaltering görs blir resultatet med största sannolikhet mycket bättre än hans gamla uppfart som har 43 år på nacken. Alltså borde grannen stå för en del av kostnaden om allt skall göras om.
 
Har du inga bilder eller bevis på hur grannens uppfart såg ut innan får du nog gå på hans ord. Vad är en grannsämja värd?
Jag betvivlar inte att det kan bli sättningar lite överallt om man gräver bredvid och kör med maskiner på asfalt. Visst kan man tycka att grannen har fått en finare uppfart än innan, men om den inte hade blivit uppgrävd hade han kanske inte behövt röra den på 15 år.
Beroende på hur det är mellan er skulle jag kanske dra en fuling o erbjuda honom att ni asfalterar den remsan ni kom överens om ger honom 10 papp i näven. Om han nu kan leva med uppfarten som den är nu.
Risken med det upplägget är att varje gång grannen ser sin uppfart så gnager det i honom av bitterhet för att det inte blev riktigt bra den där gången. Kan bli gnäll långt efteråt om sånt där tyvärr.

Jag hade nog tagit den enkla vägen o helt enkelt asfalterat om hans uppfart o sett det som läropengar.
 
Ni skulle gjort upp noggrannare innan!
 
Tack för alla svar!

Jag tyckte nog att vi gjort upp ordentligt innan. Firman hade beskrivit hur de skulle gå tillväga för att återställa uppfarten och det var vad jag tog med mig när jag diskuterade med grannen och som gav ett ok till att göra jobbet.
Men det är bortglömt i våra diskussioner nu (grannen är 80+). Självklart borde vi haft ett skriftligt okej, firman borde ha berättat om risken för sättningar/sprickor, vi borde ha fotat osv.

Har tagit frågan med en jurist som säger att en helasfaltering är värdehöjande vid en ev försäljning och att vi ska sätta oss ner och diskutera att splitta en del av kostnaden. Vi får se vad det ger. Jag vill inte riskera grannsämjan.

Återigen stort tack!
 
Finns det ingen möjlighet att reparera skadorna till ett lägre pris? Det kanske inte är så estetiskt tilltalande, men det handlar om en 40 år gammal beläggning. Det bör ju ändå se konstigt ut med en remsa nyasfalterat och en del gammal beläggning som var ursprungliga planen. Jag är inge asfaltexpert, men 40 år låter ju som att det hade passerat den tekniska livslängden.

Isåfall kan du väl lämna två alternativ:
1. Reparera på din bekostnad
2. Ny beläggning där ni delar på kostnaden
 
Kan du inte göra en "polack" uppfart? Dvs, fixa till remsan sen bara kladda på lite där det finns något hål/spricka och sedan bara "spruta" lite ny olja så det ser nytt ut.
 
Y
Då det saknas bra dokumentation är det rimligt att tillmötesgå grannens krav, och när det endast rör sig om ca 21.000:- som kanske kan prutas något så är det extremt billigt för fortsatt grannsämja.
 
Nu vet jag iofs inte hur stora ytor vi talar om, men det låter spontant som en dyr extrakostnad. Om vi ponerar att det handlar om typ 40 extra kvm. Det skulle ge en kostnad på mer än 2 000 per kvm. Den extra ytan borde man dessutom kunna göra avsevärt mindre ingrepp på, där finns ju redan en skaplig grund. Kostnaden för de kvm där ni grävde lär vara högre, dels efterssom underlaget där troligen måste justeras, men det skall troligen dessutom vara tjockare asfalt där.

Kanske läge att diskutera emd ngn. annan asfaltläggare?
 
Det brukar finnas engelska asfaltläggare i farten som kan erbjuda ett bra pris :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.