Har ett hus med mexitegelfasad och funderar på att måla om alternativt tvätta den och en fundering uppstod.

Finns det något bra medel man kan använda för fräscha upp teglet som idag ser lite skitigt ut?
 
Lite bilder på min kåk före och efter målad mexitegelfasad. Körde på silikatfärg från Flugger. En vit brytning S1002-Y. Trevlig vit ton som passar perfekt ute. Borstade fasaden med kvast innan, lagade sprickor/fogar, grundade en gång och målade en gång enligt instruktionerna från Flugger. Vart bra tycker jag.

http://www.styleroom.se/album/22255
 
Tänk så här:
Innan du målar bör (måste?) du ändå rengöra huset ordentligt.
Ta en algtvätt om det behövs samt en rejäl vattentvätt, om du vågar dig på högtryck så använd hetvatten istället för vanlig hobbytvätt.

Bestäm dig därefter om målning.
Om du "slipper" måla så har du också mycket mindre underhåll på sikt...
 
Bump! Jag har en mexitegelfasad som ser grådaskig ut med lite prickar (mögel,alger?) och jag sprutade på Grön-fri och tvättade sen med högtrycktvätt. Gjorde denna procedur två ggr med klent resultat. Hur gör en firma? Antar att de tvättar med varmvatten eller har de kraftigare medel?
 
  • Gilla
Adamidalen
  • Laddar…
GrönFri och liknande produkter är väldig t effektiva när det gäller att "ta död" på själva växten men det kan ibland krävas tvättmedel för att få rent fasaderna, speciellt på porösa underlag där resterna kan sitta hårt in i porerna.

Medel för fasadtvätt innehåller ofta natriumhypoklorit (som finns i tex klorin) och som inte bara dödar utan även bleker och mattar rester av påväxt och annat organiskt.
Hur bra det fungerar på just mexi vet jag inte med det kan kanske vara värt att googla efter något fasadtvättmedel med sådana egenskaper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.