Ja.

Vad vare ok för att hålla kostnaden nere.
 
  • slant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog lagt sten som du säkert kan få gratis av bonden i närheten.
10-30 cm stenar. Slänta med packad sand eller gjut stödmur till vänster mot häcken.

Fina stolar, hembyggda? Kan man få en bild på dem, så gör jag ett gäng i lärk.
 
Koste skrev:
Skulle nog lagt sten som du säkert kan få gratis av bonden i närheten.
10-30 cm stenar. Slänta med packad sand eller gjut stödmur till vänster mot häcken.

Fina stolar, hembyggda? Kan man få en bild på dem, så gör jag ett gäng i lärk.
Köpta på ILVA.

Det med alla dessa slämtar är inget man vill göra nåt åt. tot handlar det om ca 150 lpm slänteri :S
 
  • stol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår faktiskt inte vad du undrar över. Rubriken på tråden är "Vad hade ni gjort med alla dessa släntar?" Sen skriver du "Det med alla dessa slämtar är inget man vill göra nåt åt.". Observera att jag verkligen inte försöker att vara spydig eller något sånt utan bara inte förstår vad du frågar efter. Säkert jag som är dum...
 
Alfredo skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du undrar över. Rubriken på tråden är "Vad hade ni gjort med alla dessa släntar?" Sen skriver du "Det med alla dessa slämtar är inget man vill göra nåt åt.". Observera att jag verkligen inte försöker att vara spydig eller något sånt utan bara inte förstår vad du frågar efter. Säkert jag som är dum...
Ingen är dum q(;^;)p

Folk kan ha ideer. I detta här fallet gäller det att hitta en lösning som blir bra och inte för dyr.
Exempel.

1. Bygga stödmurar med betongblock
2. Gjuta betongmur
3. Mura med marksten
4. Täcka med markduk och spärra med tryckimpregnerat samt lägga ut täckbark
5. Lägga ut färdig gräsmatta
6. Markduk och fylla på med 40-100 kross
7. Bygga täckning i brädor
8. Plantera släntväxter (vilka växter passar?)
...
...
..
.

Vad hade ni gjort?

Klart att det kostar.
 
Plantera nån form av marktäckare borde va enklast och billigast.
Finns en uppsjö så vilken som är bäst på vilket ställe har jag ingen aning om.
 
Jag har en rätt vass slänt i min trädgård där ogräset växt rätt intensivt i några år. Går inte riktigt att beta av med gräsklipparen, är rädd för att det är lite för brant där för en klippare. Till nästa år är planen att gräva ur ett spadskift och lägga dit färsk ny jord, stensätta över- och underkanten och antingen så ängsblommor eller något annat fint sommarblommande elände. Är så trött på kirskål och halvmeter högt hö som sticker upp över kanten.
 
Vi har en slänt som är mellan 2 och 3 meter hög och ganska brant lutning. En av de största anledningarna till att vi köpte tomten. Förstår mig inte på hysterin med att bygga murar och ha helt plana tomter. Växte upp på en helt platt tomt där min pappa la allt han grävde bort från ställen i en hög som till slut blev dryga metern så att vi skulle få någonstans att åka pulka och skidor.

I vår slänt så ska vi i alla fall ha en tredjedel med gräs som man kan åka pulka och skidor i på vintern och rulla i på sommaren. Ska köpa en luftkuddeklippare eller handdriven cylinderklippare till den. Övriga delen ska ha marktäckande växter som t.ex. backtimjan och revande jordgubbar och smultron. Trampstenar i skiffer samt rabarber och vinbärsbuskar där det lutar som minst. Högst upp ska det vara låga blommande buskar i olika färger och bakom en gång till platån på toppen. Mitt i slänten blir det start för rutschkana samt en sandlåda.

Googla vackra slänter och låt dig inspireras.
 
Nu efter alla era tips har vi hittat en del om släntarna. Och jag måste medge att alla i min närhet körde med murar. Enl en del artiklar är det en fördel att ha lite liv i marken. Visste inget innan om marktäckare och saknade ideer. Nu vet jag att dessa släntar ska göras om lite. Kanske en liten damm med pump och liten vattenfall?
Tur att stödmurar är dyra. Nu kan man göra nåt mer likt naturen.

Nu ska det Googlas mer :)
 
En damm är en finfin ide. Kan t.o.m. vara flera små dammar med vattenfall emellan.
 
Det mest uppenbara ur min synvinkel är ju att fylla ut marken där du har gräs idag. Du har ju nästan samma höjdskillnad mot altantrallen också.

Jag skulle fylla upp till kanten på trallen och sedan blir det en stenrad utmed häcken med någon sorts stenblock. Avsevärt enklare än att bygga en7+cm hög stödmur.
 
Det är krypgrund under huset. Och trädäcket ligger i höjd med golvet i huset. Dvs ca 30 cm ovan krypgrunden. För att fylla så mycket, skulle man täcka husets nedersta del av fasaden med 30 cm. Det går inte :S
 
Det kanske inte är lämpligt på hela tomten, men på de delar vi ser på bild skulle det ju funka? Mer pengar kvar till riktig mur där det verkligen behövs.
 
Kan fortfarande inte förstå förkärleken för murar mitt på tomten. Vad är de bra för? Och samma sak med att ha tomten helt plan. Självklart vill man ha plana ytor för tex krocket och fotboll, men i övrigt så tycker jag verkligen att det är tråkigt att se all härlig natur som blir helt demolerad för att allt ska vara platt. Jag förespråkar absolut att man ska ta tillvara på slänterna och om man schaktar ur när man bygger så kan man använda massorna till böljande kullar för blommar och lek istället för att köra bort dom. Har som sagt växt upp på en helt plan tomt där min pappa handskotttade en kulle för att den skulle bli lite roligare och oj vad vi lekte mycket på den kullen både sommar- och vintertid.

Hoppas verkligen du får inspirerande idéer på nätet och inte bara följer strömmen med murar och platthet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.