Hej hej!

Måste fråga innan sommaren kommer och arbetet sätter igång...

Vi har ett gammalt 1,5-våningshus, typ torp från början. Till huset gjordes en tillbyggad för att göra det lite större och på taket till den, har vi tänkt att göra en balkong/altan. Saken är den att vi fått lite olika svar på hur vi ska bete oss med taket under själva altangolvet. En del säger; det räcker med papptak, en del säger; lägg plåt.

hur ska man tänka? Man kommer aldrig att se taket isig eftersom trädäcket kommer att ligga på, men det är ett måste att göra ett bra och tåligt unerlag..det gjorde i n t e dom tidigare ägarna :(

Ideér? Tips?
 
  • house.jpg
Ola78
Mitt förslag är att du lägger bandtäckt plåt, det kommer bli hållbart. Papp är jag rädd att det kommer slitas mycket fortare, särskilt med ett trädäck på och med det så blir det skador. Vårat hus har en liknande utbyggnad och på den körde vi med bandtäckt plåt, glöm inte och lägg papp innan plåten som tar upp ev kondensvatten. Plåten låter du en plåtslagare göra då det inte är ett helt lätt jobb.
 
Har beställt ett tak till vår utbyggnad som liknar eran med en terras på taket, haft kontakt med flertalet takfirmor och de svar jag fick är att vi måste lägga pvc duk pga lutningen, vi har dock bara en lutning på 4-5 grader vilket medför att bandtäkt plåt inte är godkänd, då måsta man ha 8 graders lutning tror jag det var, så det beror ju på vilken lutning ni har där uppe vad ni kan lägga, jag ville ha bandtäkt plåt och kunde få det men då fick man inte heller några garantier att det skulle hålla tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.