Om man har uppfart till garaget med ett fall på 1.5m (lägst vid vägen) och ska lägga marksten, var börja? Uppe vid garaget och ner mot gatan eller nereifrån och upp?
 
Det vanliga är väl att man vill ha det vinkelrätt ut från huset och avslutar med girat vid gatan. Även om du har en stor nivåskillnad.
 
grävaren skrev:
Det vanliga är väl att man vill ha det vinkelrätt ut från huset och avslutar med girat vid gatan. Även om du har en stor nivåskillnad.
Det tänkte jag inte på. Du har helt rätt! Tack.
 
Du skriver inte hur lång din uppfart är. Om det är brant är det bekvämare att jobba "i uppförsbacke", alltså börja lägga nere vid vägen.
 
vojma skrev:
Du skriver inte hur lång din uppfart är. Om det är brant är det bekvämare att jobba "i uppförsbacke", alltså börja lägga nere vid vägen.
Mycket bekvämare men det blir problem med att få det exakt vid garaget.
Precis som grävaren skrev. Vinklar och att gissa sig fram så att det blir hela plattor vid garaget.
Därför måste vi börja vid garaget och följa den ner.
 
Gör iaf en snabb koll så att du inte får rimpor på bara någon enstaka cm nere vid vägen. Skulle den risken finnas går det ju att börja med halvor uppe vid garaget.
 
snuttjulle skrev:
Gör iaf en snabb koll så att du inte får rimpor på bara någon enstaka cm nere vid vägen. Skulle den risken finnas går det ju att börja med halvor uppe vid garaget.
Asfalt nere vid gatan. Vi ska skära den med vinkelslip.
 
Såga ut ett rullskift så är det inga problem.

Sen hade jag börjat uppifrån och gått ner. Det är lättare att dra av ytan uppifrån och ner istället för att luta dig framåt som du måste göra om du går nerifrån och upp.
 
Huntelaar skrev:
Såga ut ett rullskift så är det inga problem.

Sen hade jag börjat uppifrån och gått ner. Det är lättare att dra av ytan uppifrån och ner istället för att luta dig framåt som du måste göra om du går nerifrån och upp.
Stenen är redan på plats. Oppeifrån ner. Ingen sågning av asfalten behövdes. 3cm fylldes med torr betong.
 
Okej jag missade detta ;)

Blev det som du tänkt dig?
 
Det blev mycket bra. Kanske lägger ut fotot. Men tidigast imorgon. Det är inte mitt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.