Håller på att isolera vinden. Sätter upp ett par 25*38 lister mot taket, och sedan masonit utanpå dem. Detta för att ha ventilation mot taket bakom isoleringen.

Skjuter upp listerna med Ga18 dyckert. De skall ju inte ta någon nämvärd last, bara masoniten, och även den skjuts ju fast med samma dyckert genom listen.

Ändå började jag fundera, skall man använda något grövre? När jag gjort det förr har jag hamrat i vanlig dyckert, och det är stor skillnad på tjockleken.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Jag tycker det låter klent. Masoniten hade jag satt med 18ga klammer, inte dyckert.
 
phl skrev:
Jag tycker det låter klent. Masoniten hade jag satt med 18ga klammer, inte dyckert.
Hej, jo det är rätt, klammer och inte dyckert för masoniten. Klammer och klammerpistol har jag också.

Men även med klammer för masoniten tycker du dyckerten låter klen? Jag kan i och för sig skjuta listen med klammer den med. Räcker det tror du? Eller vad tycker du annars jag borde skjuta listen med?

--- Mats ---
 
18ga klammer tycker jag låter fullt tillräckligt för listen, dyckerten tycker jag känns lite klen till det mesta som inte är listverk och jiggar. Visst, dyckerten sitter bra men eftersom det är just dyckert brukar skallarna kunna glida igenom.
 
phl skrev:
18ga klammer tycker jag låter fullt tillräckligt för listen, dyckerten tycker jag känns lite klen till det mesta som inte är listverk och jiggar. Visst, dyckerten sitter bra men eftersom det är just dyckert brukar skallarna kunna glida igenom.
Ok, tack, jag kör med klammer istället och ser hur det går.

Dessutom, för säkerhets skull, hann jag köpa en framer spikpistol innan ditt svar kom... :)

--- Mats ---
 
Jag vet inte hur långa klammer din pistol tar. Jag förutsätter att du skall fästa läkten i takstolen eller motsvarande. Att fästa den i råsponten verkar ju inte så genomtänkt. I ditt läge skulle jag överväga att fästa läkten med din framing gun i takstolar (motsv) och sedan fästa masoniten med klammer mot läkten. Om du tycker att det blir för stora avstånd om man bara fäster i takstolarna, kan man klamra fast en läkt i mitten på masoniten utan att fästa den i yttertaket. Om jag nu uttrycker mig någorlunda begripligt.
 
mattiasp skrev:
Jag vet inte hur långa klammer din pistol tar. Jag förutsätter att du skall fästa läkten i takstolen eller motsvarande. Att fästa den i råsponten verkar ju inte så genomtänkt. I ditt läge skulle jag överväga att fästa läkten med din framing gun i takstolar (motsv) och sedan fästa masoniten med klammer mot läkten. Om du tycker att det blir för stora avstånd om man bara fäster i takstolarna, kan man klamra fast en läkt i mitten på masoniten utan att fästa den i yttertaket. Om jag nu uttrycker mig någorlunda begripligt.
Jodå, mycket begripligt. Så har jag dessutom gjort förr. Men i detta fallet får jag inte upp hela masonitark genom luckan, så de måste bäras på mitten av en list fäst i råsponten (eftersom jag inte kan ha horisontella lister).

Varför inte klamra i råsponten? Risk gå för långt igenom och håla tjärpappen, eller något annat skäl?

--- Mats ---
 
Av två skäl; dels det du nämner om risk för penetrering av underlagstäckningen, och dels för den händelse du skulle behöva byta delar av råsponten, t.ex. på grund av röta.

Då föreslår jag följande: klyv masoniten till remsor på (1200-45)/2=577 mm. Bär upp på vinden. Tejpa ihop med lämplig tejp. Klamra fast läkt med längden ca 1200-45=1155 på tvären på masoniten så att läkten hamnar på vindssidan. Klamra sedan fast din nu fullstora skiva på de läkt som är fastspikade i takstolarna.

Kan det funka?
 
mattiasp skrev:
Av två skäl; dels det du nämner om risk för penetrering av underlagstäckningen, och dels för den händelse du skulle behöva byta delar av råsponten, t.ex. på grund av röta.

Då föreslår jag följande: klyv masoniten till remsor på (1200-45)/2=577 mm. Bär upp på vinden. Tejpa ihop med lämplig tejp. Klamra fast läkt med längden ca 1200-45=1155 på tvären på masoniten så att läkten hamnar på vindssidan. Klamra sedan fast din nu fullstora skiva på de läkt som är fastspikade i takstolarna.

Kan det funka?
Det med byte vid röta var en bra faktor, den hade jag missat.

Humm, arbetsmässigt är det inte svårare göra så som du föreslår än på något annat sätt. Tyvärr är huset inte sådant att måtten håller (första mätning jag gjorde visade en skillnad på 6 centimeter upptill och nertill över en enda sektion om 1020 millimeter (gamla cc mått var mindre)), men det förändrar inte idén med att klamra en läkt på masoniten.

Dock du skriver på tvären, och det är ju en idé för att få det att hålla, men det stoppar luftflödet. Tricket blir att klamra något som är någorlunda på längden (en 38 bred läkt räcker gott och väl klammermässigt) så att luftflödet kan gå längs masonitens baksida, och ändå få det att hålla. För att spänna en masonit som hänger i 45 grader med 1000 mm mellan fästena går det åt en hel del kraft.

Om man istället klamrar en läkt i mitten mot varje råspont kan varje råspont bytas utan att masoniten släpper. Det ger mindre problem med bärkraften. Vad tror du om det?

--- Mats ---
 
Jag tänkte att man skulle ha tvärläkten på insidan, där den inte hindrar något luftflöde.
 
mattiasp skrev:
Jag tänkte att man skulle ha tvärläkten på insidan, där den inte hindrar något luftflöde.
Tack, jo jag kom på det till slut, tog lite tid bara. Då kan man dessutom fästa den i de andra läkten så masoniten tar ganska lite kraft.

Egentligen är idén ännu mer lysande. Jag skall ändå ha två sådana lister på masoniten (tvärgående horisontella, en uppe och en nere, skillnaden är att jag nu måste sätta på dem före så jag klamrar åt rätt hål (masonit mot läkt) istället för som jag tänkt efteråt och läkt mot läkt. Inte bara gör det att jag måste göra det, det gör att jag faktiskt får två storysticks som gör även den delen lättare.

Så jag köper din lösning rakt av, bugar och bockar, och inser till min lycka att jag alltså inte just har köpt en spikpistol som skall in i det där nya forumet om idiotiska köp som jag började fundera på.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.