Vad vet ni om dessa växter?
Deras svenska namn +++ ?

Geranium x cantabrigiense
Waldsteinia ternata
Asarum europaeum

P.s. jag surfar just nu från mobilen. Därför dessa frågor istället för att söka själv.
 
Redigerat:
Geranium x cantabrigiense liten flocknäva
Waldsteinia ternata gullgröna
Asarum europaeum hasselört
 
Tackar!
 
Hasselört är min favorit. Så här ser den ut i en liten rabatt jag har, där den ska täcka marken runt buxbom och ett rubinträd. Den har inte brett ut sig ordentligt ännu, men det blir mer och mer.

Hasselört trivs i skugga.
 
  • hasselort.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marlene.
Hur mycket yta täcker en planta efter 2 år?
Är den grön vintertid med?
Mycket skötsel?
 
För mina plantor har det varit lite olika. De som har stått skuggigast har växt bäst. De kanske täckte en 20 cm i diameter efter två år, per planta. Fråga på plantskolan där de vet bättre. Ang. skrumpning vintertid så tror jag att det har varit olika beroende på hur hård vintern har varit. I år skrumpnade de i alla fall och kom igen nu i maj. Ingen skötsel över huvud taget.
 
Skuggröna är vintergrön och växer enbart i skugga. Förökar sig med rotrevor och är väldigt lätt att sprida genom att skära av dessa revor och plantera om. Dödar effektivt allt under bladtäcket, även gräs. Ingen ohyra gillar den.
Min faster köpte några plantor av denna på 70-talet och nu har vi ett par hundra kvadratmeter med denna växt utspridd i släktens rabatter.

l_Pach_ter_s_g1_KB.jpg
 
Jag är ett stort fan av nävor och är inte på något sätt objektiv. Jag gillar verkligen den lilla flocknävan som är både söt och tuff. Sprider sig sakta men säkert men är inte så svår att få bort om man inte vill ha den. Klarar sig i de flesta lägen. Är det något specifikt du vill veta?
 
Ophelia skrev:
Jag är ett stort fan av nävor och är inte på något sätt objektiv. Jag gillar verkligen den lilla flocknävan som är både söt och tuff. Sprider sig sakta men säkert men är inte så svår att få bort om man inte vill ha den. Klarar sig i de flesta lägen. Är det något specifikt du vill veta?

Vill veta bara vilken av dessa marktäckare (eller andra)
sprider sig fortast, dvs växer snabbast, kräver minst arbete och har bladen vintertid.
 
kamilenski skrev:
... dvs växer snabbast, kräver minst arbete och har bladen vintertid.
Skuggrönan har helt klart dessa egenskaper. Lite trög i starten. Lätt att få bort när man tröttnat, men det gör man inte.

Pachysandra terminalis på latin
 
Skuggröna är en av få växter som inte alls trivs hos mig. De har förminskats till halva storleken på ett år. Enda förklaringen jag kan ha är att det finns barrträd ovanför. Troligen inte sur jord då det är mycket kalkrikt. Andra skuggväxter som funkior mm stormtrivs.
 
Få växter trivs precis var som helst. Jag har sett skuggröna som sett väldigt fin ut men också flera platser där den ser klen ut och inte förmått täcka marken. Det har dock oftast handlat om rätt försummade växtplatser med jord som ser hård och mager ut. Jag har inte prövat den själv.

Geranium x cantabrigense hade jag i min förra trädgård, som undervegetation i en ganska gles buskplantering. Det är en tålig planta som funkar även i soliga lägen. Jag upplevde den som en kvasi-marktäckare - den är inte mattbildande egentligen, men eftersom varje planta bildar ett gäng köttiga krypstammar som slingrar iväg någon decimeter eller två och skjuter upp skott får den en viss yttäckning. I mitt fall behövde jag plantera med c:a 30 cm mellanrum för att få bra täckning men den platsen var litet åt det torra och magra hållet.
Den är inte direkt vattentät när det gäller att kväva ogräs. Fin blomning, mest rosa med det finns en vit variant 'biokovo' som jag dock upplevde som litet klenare och mindre snabbväxande.

Gullgröna, waldstenia ternata, hade jag också. Soligt läge där med och det gick utmärkt. Blommorna är gula och rätt små, som smörblommor ungefär, och inte sådär värst talrika. Största charmen med den tyckte jag var bladverket som blir tjockt och stöter i bronsgrönt. Det är en riktig marktäckare - litet klen tyckte jag först, så att jag måste rensa ogräs, men den växte snabbt ihop till en tät och lågvuxen matta som inte mycket tar sig igenom. Väldigt lätt att gräva upp och plantera om också. Bladverket övervintrar.
Det var förresten en surjordsplantering, så den tål det men även motsatsen.

Andra marktäckare som funkade bra för mig:

Vintergröna, vinca minor - en kanske väl vanlig växt som kan se trist ut i fel sammanhang (gillar t ex inte soligt och torrt) men jag hade den på en skuggig, mullrik plats där den blev väldigt tjock och fin. Trivs den kväver den det mesta i ogräsväg. Långa, slingrande skott som förgrenar sig och rotar sig här och var och det är därför lätt att tillverka dotterplantor som man kan flytta. Vintergrön som framgår av namnet, blanka mörkgröna blad. Blå till blålila blommor, som mest senvår - försommar men blommar vidare med lägre intensitet en stor del av året. Den kunde t o m blomma i december om vintern var mild.
Kan behöva trimmas någon gång om året (klippa bort enstaka vissna skott och såna som drar iväg åt fel håll, de blir flera meter), annars ingen skötsel.

Bergormrot, polygonum affine - har slingrande stammar som kryper kors och tvärs. Från dem skjuter det upp blad och blomstjälkar och det blir rätt tjockt. Bladen vissnar men sitter kvar som en brun matta som dock täcks av ny grönska när det blir vår. Blomning som vit/rosa/röda kolvar i maj - juni men med eftersläntrare i mindre antal en bit in på sensommaren. Tålig, funkar åtminstone i sol och halvskugga, verkar inte ha några större krav på jorden. Ingen skötsel om man inte är så prydlig av sig att man gillar att gå och nypa bort utblommade blomstjälkar.

Du frågar efter den som sprider sig fortast, kräver minst arbete och är vintergrön. Av dem jag provat skulle jag då välja gullgröna (waldstenia) om det är soligt läge och vintergröna om det är skuggigt. Men obs då att jag inte har provat skuggröna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.