Hej,

Jag var och tittade på färdigmålade 12x56 mm golvlister på ett byggvaruhus idag. Tyvärr tyckte jag många av listerna hade brister i form av repor, stötmärken och bortskrapad färg. Dessutom verkade färglagret vara extremt tunt så man undrar hur hållbart det är?

Nu undrar jag om kvaliteten på färdigmålade golvlister skiljer sig beroende på vad man handlar (i så fall vilka byggvaruhus har bäst respektive sämst kvalitet)? Och har vissa tjockare färglager än andra? Är det kanske rent av bättre att köpa omålade lister och måla själv?

Tacksam för synpunkter!
 
Ingen som har några synpunkter om detta? Är alla färdigmålade golvlister av ungefär samma kvalitet?
 
När jag handlade golvlister på Byggmax behövde jag granska listerna en och en för att undvika dem med brister som TS nämner. Sedan jag i stället börjat handla på Hornbach behöver jag inte kolla så noga eftersom kvalitén är bättre där.
 
En skillnad som jag upptäckt är att de färdigmålade listerna är av fingerskarvat virke medans de omålade inte är det (på byggmax). Vilket som är bäst vet jag inte, men jag målar allt själv eftersom vi ogillar den gulvita S-0502-Y som alla färdigmålade är. Vi kör med S-0500.
 
Jag handlar också alltid omålade och målar själv. Efterssom jag ändå vill spackla igen spikhålen och måla över. Jag litar inte på att min övermålning skulle kunna bli liak osynlig om jag gör det på färdigmålade.

Dvs jag målar listerna före montering och bättrar efteråt.
 
Hempularen
Hos Hornbach kan man köpa samma vita färg som de färdigmålade listerna är målade med. Av egen erfarenhet vet jag därför att man inte behöver måla hela lister själv för att göra osynliga bättringar..
 
Byggmax har också listfärg i S-0502-Y.... jag gillar inte heller den vitgula nyansen egentligen, det sticker ut från de mer kritvita väggarna...men samtidigt markerar det listerna på ett bra sätt, och framförallt så är alla vita dörrar färdigmålade i S-0502-Y, så lister och foder matchar.
Köpte färdigmålade lister till huset nu senast, mest av tidsbrist...av lokala bygghandlaren...och kompletteringsköpte lite blandade lister på både byggmax, hornbach och K-rauta....samma fabriksmärkning, olika pris bara...och samma kvalitet vad jag har kunnat se.

Men ligger listerna lösa så att folk får gå och rota bland dem för att leta fram de "finaste"...så skaver de av färg...fördelen med att köpa större paket på beställning är att de är plastade på fabriken. (Sen skaver man av en del på egen hand när man stånkar runt med 5-meters lister....)
 
Kanske förhåller det sig så att kunderna på Byggmax är mer vårdslösa än de hos Hornbach.
 
Mycket av de märken som syns på listerna är också damm/ smuts och skav och även skavmärken går att ta bort med en tvättsvamp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.