Hej!
Vi har två fönster som spruckit på precis samma sätt av sig själva under ca en vecka. Någon som har erfarenhet av detta? Det är pivåfönster och det är innersta glaset på båda som sruckit precis lika. Sprickorna utgår från en punkt i nederkant. Jag tror inte att det har blivit någon sättning i huset p g a att båda fönstren går att öppna utan problem. Huset är byggt för drygt 4 år sedan (Älvsbyhus, Sleipner).
 
Det kanske är mer relevant att veta vad det är för fönster än hustillverkare? Det är möjligt att vissa fönsterfabrikanter har dåliga infästningar som ger spänningar i glaset, som till sist spricker? För visst menar du att det är glaset inte karmen som spruckit?
 
ä-hus kanske köper in billigare glas, då blir det knas i slutändan;)
 
Ä-hus är en budgethustillverkare och gör allt för att levera förhållandevis billiga hus. Därmed köper de säkert bland de billigaste fönster man kan få tag i.

Men jag är rätt övertygad om att de inte tillverkar egna fönster, eller?
 
lite skämtsamt menat....
 
man får vad man betalar för,köper man budget så är det budget
 
I vår kåk sprack en ruta efter en kort tid, och då fick vi förklarat att det förmodligen varit ett tillverkningsfel eller en skada som funnits där hela tiden. Det var elitfönster och de bytte ut hela kassetten utan att bråka. Kanske är svårare när det gått 4 år att få det bytt iofs och skulle det varit en gammal skada kanske det borde ha spruckit tidigare.
 
Det är väl bara kontakta fönstertillverkaren! Något är ju fel med dessa!
 
Ditt hus bör ha pivåfönster från Allmogefönster:

http://www.allmogefonster.se/

Numera tillverkas pivåfönsterna av nåt som heter Skaala. (Finskt tror jag).

mvh / Magnus
 
nybyggd skrev:
man får vad man betalar för,köper man budget så är det budget
Men fönstrena ska ju hålla iaf...?? Tycker inte du?

Budget för mig i det här fallet är kanske sämre karmvirke, sämre u-värde, sämre gångjärn, kortare livslängd (längre än 4 år...) etc

Första steget borde vara att kontakta Älvsbyhus reklamationsavdelning o höra vad dom säger
 
Med dagens energikrav tror jag inte att man kan köpa in fönster med sämre isoleringsvärden.

Älvsbyhus säljer 1200-1500 hus per år,,,nog lite lättare för dom att få bra pris på samma fönster som andra hustillverkare.

vad jag menar är att jag inte tror att man vågar köpa skräpfönster då det vore halvjobbigt att få 1400 hus med dåliga fönster. ´

Speciellt nu när mediatränade Donald klivit åt sidan ;)
 
Redigerat:
Reklamera direkt! Vi hade en ruta som sprack å samma sätt (Elitfönster) och vi fick en ny isatt utan krångel. Visserligen bara ett år gammalt, men glasmästaren sa att det var 7 eller 8 års garanti på fönstret.
 
Fönstren är en del i Älvsbyhus leverans. Då skall de stå för minst 2 års garanti på sina fönster. (tiden löper från godkänd slutbesiktning) Oftast har sedan fönstren längre garanti från fönstertillverkarna. Om skadan uppstår efter de två första åren får man då kontakta fönsterleverantören direkt.
Ni skall i samband med överatgandet ha fått de garantisedlar som gäller för vitvaror, fönster, takpannor etc.
Det finns även en siffer/bokstavskod inne i fönsterkasetten som man kan skriva av och hänvisa till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.