Hej!

Jag har köpt ett sängskåp på Blocket.
Sängskåpet har den förra ägaren fått ihopsnickrat av en snickare med delar från compact living- butiken, dvs jag har fjädrar och ben och alla tillbehör som behövs. Skåpet har en 120 cm bred säng och är en stående modell.

Vi monterade ihop skåpet i våras och pluggade och skruvade fast det i väggen. Men, igår så lossnade skåpet från väggen. Som tur var stod min pojkvän och fångade upp det innan jag fick det på mig. Ingen skada skedd. Tydligen hade vi inte förankrat det tillräckligt bra i väggen.

Jag bor i ett hus från 1953, det är typ lättbetongväggar (jag är ingen expert, men betongen är liksom grusig).

Någon som har tips på hur vi ska fästa det i väggen nu? Jag vill verkligen ha kvar skåpet men jag vill inte att någon skadas eller att något värre händer på kuppen...

Tack på förhand!

Elin Lindström
 
ElinLindstrom skrev:
Hej!

Jag har köpt ett sängskåp på Blocket.
Sängskåpet har den förra ägaren fått ihopsnickrat av en snickare med delar från compact living- butiken, dvs jag har fjädrar och ben och alla tillbehör som behövs. Skåpet har en 120 cm bred säng och är en stående modell.

Vi monterade ihop skåpet i våras och pluggade och skruvade fast det i väggen. Men, igår så lossnade skåpet från väggen. Som tur var stod min pojkvän och fångade upp det innan jag fick det på mig. Ingen skada skedd. Tydligen hade vi inte förankrat det tillräckligt bra i väggen.

Jag bor i ett hus från 1953, det är typ lättbetongväggar (jag är ingen expert, men betongen är liksom grusig).

Någon som har tips på hur vi ska fästa det i väggen nu? Jag vill verkligen ha kvar skåpet men jag vill inte att någon skadas eller att något värre händer på kuppen...

Tack på förhand!

Elin Lindström
Lättbetong är svårt. Köp ankarmassa, och använd den till att antingen fästa skruvplugg eller gängad stång i väggen. Jag har provat både och, det fungerar. Men använd rätt pluggar (Fischer gröna är bra).

--- Mats ---
 
Min svåger (som är säkerhetsfreak) hade samma problem. I hans fall hade han tillgång till andra sidan väggen, vilket gjorde att han kunde borra ett genomgående hål och använda gängstång, stora fyrkantsbrickor och nyloc-muttrar. Dessutom var väggen i riktig betong. Sa jag att han var säkerhetsfreak?
 
Det är alltid knepigt med gamla väggar.

Det finns några bra alternativ ett är kemankare som fungerar som så att man borra ett hål och limmar fast en bult i hålet. Det anndra är gummiexpander som är en gummiplugg som expanderar ju hårdare man spänner den.

Kolla med flinks järn finns på flera platser i sthlm dom är riktigt kunniga eller liknande proffsbutik vänd dig helst inte till dom stora byggvaruhusen typ bauhaus, k-rauta osv tyvärr finns oftast inte kompetensen där.

Annars är det som mattiasp skriver genomgående men det blir knepigt om det är väggen in till grannen.


Mvh Pär H
 
Vi löste det tillslut med gängad stång och ankarmassa. När vi monterade ner sängskåpet här för ett par månader sedan var det bara en av tre stänger som fortfarande satt fast i väggen. Tipset är nog att köpa ett riktigt sängskåp från sovcomfort eller liknande och få det monterat av deras personal...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Tack för återkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.