Vad kostar det att duscha, spola på toaletten, köra diskmaskinen, tvätmaskinen mm? Självklart varierar det kraftigt på vattentemperatur och vattenmängd etc, men det skulle vara kul att veta på ett ungefär vad saker och ting kostar.
 
Bra svar :)
Tack!
 
Intressant! Jag sparar 400 kr/året på att duscha på gymet ... Egentligen blev jag lite förvånad över att daglig dusch hemma inte blev dyrare än den nu är.

En fråga: Hur stor vattenförbrukning har ni normalt/år och med hur många familjemedlemmar? Inkl ev trädgårdsbevattning?
 
Redigerat:
Ensamstående villaägare, löjligt låg vattenförbrukning... Fram till nu, för nu ska det bli ordning på gräsmattan. Jag tränar 4-5 ggr i veckan under större delen av året och duschar därmed max 1-2 ggr i veckan hemma. Fyller diskmaskinen väl och sköljer inte av disken innan. Försöker köra fulla maskiner tvätt (som är ganska mycket för ensamstående med tanke på träningskläder). Med tanke på de fasta kostnaderna för V/A innebär det att jag betalar groteska pengar för mitt vatten per m3, jag får nog göra av med lite mer vatten så jag sänker snittkostnaden per m3. Långt långt under 100m3 per år har jag gjort av med i alla fall, kanske 30-50 m3... Skulle tro att tvättmaskinen och toaletterna står för 80%...
 
Hantlangaren skrev:
köra diskmaskinen
Har inga siffror men läst att det är billigare än att handdiska men ENDAST om disken inte sköljs av med en massa vatten innan diskmaskinen körs.
Har en 55cm bänkdiskmaskin som drar ~1600w för en diskning med maxtemperatur normalsmutsig disk, mätt med billig skräpelmätare.
 
yens skrev:
Ensamstående villaägare, löjligt låg vattenförbrukning... Långt långt under 100m3 per år har jag gjort av med i alla fall, kanske 30-50 m3... Skulle tro att tvättmaskinen och toaletterna står för 80%...
OK - bra jämförelse eftersom jag också är ensamstående och duschar ofta borta. Men jag har trädgårdsbevattning - räknar krasst med att den går på ca 30 kbm/året och har totalt ca 90 kbm förbrukning. Vi är alltså ganska 'normala' :cool:
 
tjaboo skrev:
Har inga siffror men läst att det är billigare än att handdiska men ENDAST om disken inte sköljs av med en massa vatten innan diskmaskinen körs.
Har en 55cm bänkdiskmaskin som drar ~1600w för en diskning med maxtemperatur normalsmutsig disk, mätt med billig skräpelmätare.
Jo jag läste också det.
Me nsamtidigt skall man fylla diskmaskinen och inte köra halvfullt.
Och det är rätt svårt att få grejjer som torkat in rena efter 2-3 dgr


/K
 
Sedan får man inkludera den något svårberäknade kostanden för slitage på porslinet med de olika metoderna.

Handdisk ger ökad risk för naggade kanter, medan moderna maskindiskmedel kompenserar bristen på miljöfarliga kemikalier med slipmedel vilket går hårt åt det Kungliga Danska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.