Hej!

Är ny här på forumet och har läst runt lite, men inte hittat allt jag söker

Jag ska sänka taket i hallen med 10cm för att fälla in spotlights och tänkte då använda stålreglar vilket jag aldrig använt förr.

Hallen är 1,27 bred och 3,7m lång. Hade tänkt att köra på 70mm stålreglar, en skena på varje långsida och sen reglar med 30cc hela vägen. Det jag undrar över är om det räcker med en skena på varje sida och sen en regel emellan, ett "häng" på 1,27m borde väl inte vara något problem?

Jag ska även sänka taket i kök och vardagsrum och kommer att ha en betydligt större yta, ca 6x7m i lite vinkel. Vad är det för avstånd som gäller mellan skenorna? 30cc ska det ju vara i "skruvavstånd", men vad gäller för de som bär upp allt?

Mvh

Jonas
 
Sätt en pendel i mitten tex plåtvinkel eller liknande ståltråd eller de pendlar som finns till undertak. Kolla på ledstrips som alternativ, spara energi och tid.
 
Så du tror inte att de klarar ett häng på 1,27? Tänkte alltså ha 70mm reglar som kommer ligga dikt mot taket med 2 långa skenor på långsidorna och sen en massa "korta" bitar med 30cc. Blir en jäkla massa hålband i taket om jag ska skruva fast alla, ca 15st reglar blir det
 
Varför sänka taket så mycket? Om du skulle montera bara tunnare plank c/c 600 och gips eller de du vill, kan dolt kablage användas.Ett krav = 12V spotts. MX 20Watt.
Det räcker. Eller?
Annars bör du ha c/c 600.
 
Hur mycket tänkte du att jag skulle sänka då? Anledningen till att jag vill sänka 10cm är att takhöjden nu är 2,50 och hallen är väldigt smal och lång, så jag tror det skulle se bättre ut med 2,40 som är standarhöjd.
 
Jag skulle tänka som inredare. Val av färg, tapett, struktur, påverkar helheten. ÖGAT kan luras. T.ex. samma färg upp till 2,4. Resten vit. Fast du har typ 2,47 verkar det som 2,4. Men volymen känns på annat sätt.
Eller tapetter/mönstret horisontell drar ner taket. För ögat. Men får hjärnan blir det som stor volym.
Själv är jag ingen expert på detta. Men vet att volymen ger mycket. Sök mer om det. Kanske andra här har andra tips?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.