USA, Tyskland, GB, Japan ...
Har ni länkar till resp beskrivningar? Har man större krav där? Mer/mindre fuktskador?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Den frågan har jag också ställt mig, ganska ofta sista veckan. En avlång golvbrunn till duschen kostar i sverige 7500:-, i Tyskland 175€. Visserligen, så klart, inte samma märke, men samma konstruktion på bägge. Jag har också funderat lite över de svenska branschreglernas begränsande inverkan på den fria marknaden i EU, jag får inte riktigt ihop det med EU's filosofi
 
en fuktskada i badrummet orsakar inte röta/mögel och reparationer som omfattar halva huset = stenhus :).
Tror inte att man bygger så att det är normalt att det står vatten under golvkakel = vattentätt duschkar i duschen, duschkabin = ingen stor risk att vatten missar golvavloppet.
Det används fuktspärr på golv och vägg men ytor belastas inte med vatten som i Sverige där man förutsätter att spärren håller 120% tätt och vatten som sipprar under duschgolvet hittar till golvbrunnen.
 
Jag har bara erfarenhet av Tyskland och jag är minst sagt fundersam på deras badrumsbyggen i vissa hus. Visst är det som gaia skriver att de alltid bygger med duschkar och duschväggar. Inte fullt som en duschkabin men nästan. Det har börjat komma varianten att duscha på golvet som marknadsförs som den nya grejen. :) Men jag har ännu inte varit i ett tyskt hus med någon form av ventilation. Där slänger man upp fönster och dörrar lite då och då för att vädra ut. Något som irriterar när svärmor är på besök mitt i smällkalla vintern och ställer upp ytterdörren för att "vädra lite".

Visst, de flesta hus är byggda i sten och fortsätter att byggas i sten. Men trähusen blir allt vanligare. Min svägerska har ett trähus som dessutom såldes som passivhus, fast det ställer jag mig tveksam till. Iaf, ngn fuktspärr i badrummet där är jag tveksam till att det finns. Taket, som leder till det inredda vindsutrymmet, är bara synliga bjälkar där mans er undersidan av golvbrädorna. Nu hade det tydligen börjat läcka ut lite vatten mellan duschväggarna och det verkar obehindrat rinna ner till köket under. Så när man duschar där droppar det i köket.

Jag undrar hur länge det funkar egentligen?!
 
När jag bodde i Oxford betalade vi ~15000kr / mån i hyra för en trea som engelsmännen tyckte dels höll väldigt god standard, och dels var billig. Badrummet hade putsväggar som var nymålade när vi flyttade in. Under året vi bodde där kom mer och mer mögel (som vi ibland skrubbade bort med något medel). Inför nästa hyresgäst tänkte man helt enkelt måla över möglet igen, så såg det ju bra ut. Vad som dolde sig i golvbrunn har jag ingen aning om, men fuktspärr o.d. verkar inte behövas i stenhus, tänker man nog.

England har en lustig filosofi om att inte blanda kall- och varmvatten (man säger att varmvatten kan läcka in bakvägen i kallvattensystemet vilket är farligt). Alltså har man vanligtvis separata kall- och varmvattenkranar UTAN BLANDARE. Dvs när man tvättar händerna får man pendla fram och tillbaka mellan en kallvattenstråle och en varmvattenstråle. I vissa moderna "blandare" har man löst det så att rörens mynningar sitter precis bredvid varandra (och i några exklusiva har man en sorts koaxialmodell där varmvattenstrålen omgärdas av kallvattenstrålen). Man känner detta tydligt om man håller händerna nära mynningen. Duschar har vanligtvis en genomströmningsvarmvattenberedare monterad i duschkabinen (hoppas den är välisolerad).

Alla våra fönster var enkelglas - under vintern hade vi ofta is på insidan av rutorna. Min arbetsplats (institutionen för datavetenskap vid oxfords universitet) byggde ny kontorsyta under året jag var där (2007) - påkostat och modernt. Men likväl hade de enskilda kontoren ingen ventilation. För att upprepa: en kapitalstark arbetsplats bygger år 2007 nya kontor utan ventilation. Det sammanfattar mina tankar om engelsk byggstandard.

I gengäld är de väldigt noggranna med elektricitet. Den vanliga europeiska pluggen är ju förbjuden, för den kan inte skilja på nolla och fas. ALLA enskilda stickkontakter (kabeldonen) innehåller en egen säkring (trots att man har samma system med gruppsäkringar och huvudsäkringar som i Sverige). Vägguttagen har vanligtvis inbyggda strömbrytare.
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
När jag bodde i London tidigare hade jag i min lägenhet ett badrum som i standard, utåtsett i alla fall, överträffar 99% av svenska badrum, engreppsblandare och dusch från Hansgrohe, marmorväggar, klinkergolv, dusch "på golvet", vägghängd toalett. Hur tätskikt etc. såg ut har jag ingen aning om, men det var inga läckage. Varken hos oss eller grannarna.

Hade dock en kollega som bodde i nyproduktion där det regnade in när grannen badade badkar!

Generellt verkar det som om det inte finns några regler på att bygga badrum, vanligt laminatgolv är mycket vanligt, trägolv lika så. Heltäckningsmattor i badrum börjar dock bli väldigt ovanliga, i alla fall i London. Man verkar också ta mycket lätt på mögel och fuktskador, så länge det inte orsakar strukturell skada.

Det där med skilda kranar i England ska vara en kvarleva från tidigare då man hade öppna varmvattenberedare, för att inte sprängas, och var rädd att varmvattnet skulle kontamineras av råttor etc som kunde krypa ner i beredaren. De flesta nybyggen och renoveringar har vanliga blandare vad jag sett i alla fall.
 
Håller med Thomasx till viss del, att en del självgodhet i Sverige inte är berättigad...vi har en del knepiga och omoderna lösningar som skulle behöva en stor dos utländsk inspiration. Men vi har också delar där vi ligger i framkant eller längst fram... våtsäkerhet är definitivt ett sånt område. Sen om vi är onödigt petiga i det området är en annan sak.

England är som sagt ett kapitel för sig...har fortfarande mardrömmar från studenttiden med dragiga englasfönster, genomströmningsvärmare i mögligt badrum osv... och även om ytmässig standard numer är hög är medvetenheten kring fukt extremt låg...
Vi var på bröllopsresa i England för två år sen nu, och bodde på ett fint pensionat med världens lyxigaste helkaklade badrum.... som vi givetvis utnyttjade. Morgonen efter frågade värdinnan oss om vi hade badat...och sa att vi inte fick skvätta vatten ur badkaret eftersom grannarna under hade fått vatten rinnande från taket! Helkaklat, utan tätskikt överhuvudtaget på golvet....
 
I Belgien har man inga tätskikt och målar gärna över mögelskador. Vårt badrum(byggt 2005) har inkaklat badkar utan inspektionlucka och golvbrunnen finns under karet. Det gör inte så mycket eftersom ev vatten på golvet rinner ut i hallen med heltäkningsmatta. Ingen tröskel. Verkar inte vara så noga hur det byggs
 
I Japan bygger man oftast de nya badrummen som en kapsel. Det kanns som att man går in i en stor plastkub som har allt formgjutet på insidan; badkar, hyllor, spegel etc.
japanese_bath_gif.jpg
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Hejduk..tig skrev:
I Japan bygger man oftast de nya badrummen som en kapsel. Det kanns som att man går in i en stor plastkub som har allt formgjutet på insidan; badkar, hyllor, spegel etc.
[bild]
Det tycker jag om! Min hustru skulle älska det!
 
En släkting som bor i London diskuterade våtrum med en engelsk byggare. Förklarade hur det fungerar i Sverige, med helt täta badrum. Detta var efter en incident (en av många) med läackage i nybyggt badrum.

Den engelska byggaren blev helt förfärad över tanken på ett tätt badrum, var skall då vattnet ta vägen om det rinner ut på golvet?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
hempularen skrev:
En släkting som bor i London diskuterade våtrum med en engelsk byggare. Förklarade hur det fungerar i Sverige, med helt täta badrum. Detta var efter en incident (en av många) med läackage i nybyggt badrum.

Den engelska byggaren blev helt förfärad över tanken på ett tätt badrum, var skall då vattnet ta vägen om det rinner ut på golvet?

Förstod han detta med golvbrunn och fall? Jag hade också blivit förvånad om någon sa att ett badrum var helt tätt, bortsett från en dörr då...

Golvbrunn och ventilation är en förutsättning...

/S
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har flyttat alla inlägg som handlar om vård och annat till "Övriga diskussioner" under rubriken "Är Sverige bäst på nåt?"
Vänligen håll tråden ren från såna inlägg och håller Er till ämnet from nu, dvs nåt som har badrumskonstruktioner i andra länder jmf med Sverige.
 
Nu har jag fått veta att i Polen bygger man badrum som i England... Fast i nya villor har de rika börjat köra med tätskickt. Dock är priserna på den teknologin mycket höga där.
I gamla byggnader kör man med försäkringar. Om man har en!!!

Ibland har man använt typ asfalt i golvet innan gjutningen under klinkers. Dock inget i väggar!
Och husen står kvar!
 
Stenhus och duschkar är min erfarenhet från Luxemburg under tre år.

Hur logiskt är det egentligen att ha ett material (trä) i ett rum som utsätts för fukt?

Hus med träkonstruktion kankse borde ha plast matta.

Och i stenhus kan man tillåta kakel och klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.