Hej!

Håller på att installera solvärme på taket. Har nu kopplat in rören till acctanken (som är förberedd med solslinga) och upptäcker ett mikroskopiskt litet hål vid fabriksgjorda skarven mellan stålrör och kopparrör i acctanken.

Se bifogad bild!

Det är ett litet hål. Cirka en-två droppar/min under fem bars tryck.
Men hur ska jag laga?
Går det att löda på något sätt?
Eller annan idé?
Inget bra att komma med stora svetsen, det är alldeles för nära isolering och plast runt acctanken. Och så är det trävägg precis bredvid

Vore mycket glad om det finns någon som har ett smidigt tips!

Tack o hej,
Melker
 
  • bild.JPG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Töm slingan och blås på med gasen. Ta bort plastmanchetten först såklart och trä en gips-skiva över röret som skyddar plasten (?) som håller isoleringen. Stöd en bit gips mot väggen när du ändå håller på =)
 
Funderar ändå på att löda, känns säkrare, har ju ingen svets heller...
 
I min värld, växthusodling, tätar en läcka av sig själv vid ett så litet läckage. Annars blir det cykelslang och slangklämma, tills det går att åtgärda riktigt med svetsen.
 
Jag hade i första hand testat att driva till det med ett dorn. Då slipper du tömma systemet. Håll koll efteråt så att det inte börjar läcka.
 
Jag hade också försökt att knacka igen den med ett dorn. Det är funkat många gånger på hydraulkolvar och där är det 300bar
 
Vilka bra tips!
Först väntade jag och kollade om det tätade sig självt, och det droppar mindre nu, men det droppar fortfarande.
Sen värmde jag det med en liten brännare för att se om det gick att löda, men jag fick aldrig upp tillräcklig temperatur (antar att 750L vatten fem cm bort kylor ordentligt...)
Sen provade jag dorn på olika sätt, men det blev nästan sämre.

Är det någon som provat Läcktätare från plastc padding??
 
  • 123.jpg
La på lite kemisk metall. Nu är det tätt!
Får se hur det blir när det blir hett av solvärmen, som tur är så är hålet exakt över golvbrunnen.
Det är nog första gången i världshistorien.
;)
 
Göran.W
Hård löda med mässings lod är väl det ända rätta eftersom det redan är gjort med mässingslod.
Silver lod hade med funkat.
Känns lite vanskligt med kemisk metal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.