Lite lagom gammeldags, en gnutta öststat och så är det också ritat i Finland. Mycket riktigt: Där finns också en BASTU. :cool:
 
Nu blir jag lite nyfiken på vad som gör huset till öststat?
 
"Öststat" var förstås lite förklenande. Vad jag menar är att designen är lite klunsig och föråldrad. Detta med vindfång är bara ett exempel.
 
De var väl inte så tokigt med en luftsluss i det huset. Med tanke på hur öppen planlösningen är, och att de som ritat det förmodligen tänkt att det ska fungera i ett kallt klimat. När man öppnar ytterdörren så får man annars fri förbindelse med hela huset.
 
Fundera på trädgårdskontakten; den saknas helt, bortsett från entrén via vindfång. Centralhallen är en fönsterlös och formalistisk historia, stor som ett sovrum men svårmöblerad som en garderob.

Behöver jag motivera mera?
 
Mikael_L skrev:
där man kan få in alla människor och få stängt ytterdörren så snabbt som möjligt och pyssla med kläder och skor sen.
Men ett sådant utrymme måste ju vara avsevärt större.
Nja... jag tycker man ska anpassa huset till familjen och vardagen. Fest-gäster kommer ju inte varje dag :). I vardagen brukar alla komma hem på olika tider och det blir sällan mer än 3 styck samtidigt. Jag tycker att vindfånget är en bra lösning som avskärmar den öppna lösningen i huset mot kalras genom öppet dörr. Ljudet från gatan dämpas också...
 
jag hade nog behållt det som det är men skippat dörren (inte ytterdörren utan den mot hallen :) till förmån för en bred öppning...
 
NEJ. Bygg som ritningen är. Min släktgårds hus är byggd på det sättet med "luftsluss" Det märks direkt i huset om den dörren råkar stå öppen. Jag hade hade behållit ursprungsidén.
 
lordmetroid skrev:
Det tycker jag också och därmed ska den inte byggas.
Nej jag tycker att det behövs två dass. I det huset som jag bor i är vi tre i familjen på ett skithus, och jag saknar ett något alldeles oerhört! Aldrig mer ett hus med enbart en toa, oavsett storleken på huset.
 
För övrigt så tilltalar husmodellen mig som du har ritning på. Skulle passa alldeles utmärkt i skärgården.
 
Vad tycker ni om denna planlösning: http://imageshack.us/f/89/planlsning.png/
I tvättrummet kommer dusch och badkar att installeras medans i WCn kommer endast toalett och skåp att finnas.

I hushållningsrummet kommer det att bli tvättstuga och walk-in closet i ett samt att värme, ventilation och elcentral ska inrymmas där.

Jag är lite osäker på vad för layout på köket som kan vara vettigt, några bra ideér om hur man bäst utnyttjar det området?

Trädgården ligger uppåt i bilden vilket vetter i nordöstlig riktning med 1000 kvm trädgård och sjöutsikt. Därför såg jag till att ha en hel del stora fönster på den sidan. Jag är också en riktig grillmänniska och kommer att ha en kolgrill stående på den förlängda terassen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.