Jag håller på sätter upp läkt för fasaden och blir inte riktigt klok hur jag skall göra runt dörrar och fönster. Konstruktionen är som följer 145 regel, 12 mm bitulit, 22 mm stående, 22 mm liggande och sedan 22 mm stående panel. Jag skulle vilja att fönstren kom i liv i med fasaden och inte med vindskyddsskivan. Om jag läktar vanligt finns det ju eventuellt inget att skruva fönstren i eftersom panelens ytterkant ligger 7-8 cm utanför stomreglerna. Hoppas ni förstår vad jag menar för jag gör det kanske inte själv.
 
Ola78
Spika en ram runt som är lika stor som fönsteröppningen och spika fast den i 145 reglen. Skruva sedan fönstret i ramen.
 
Normalt så sitter ju fönster 40mm in från fasad för att skyddas mot fukt...att sätta fönster i liv med fasad skapar en massa olika problem.
1.Infästning och isolering är inte så lätt att få att fungera men en metod är att använda monteringsbleck som du fäster i fönster karmen och sedan i regelverket där fönstret skulle suttit.Du använder skruv och passbitar samt ett bleck per hörn av fönstret. Obs var försiktig och använd rätt längd på skruv i fönsterkarm så att du inte förstör fönstret!!!

2.Fönster foder som är till för att täcka springan mellan fönstret och fasaden och ska bara fästas i fasaden

3.Med moderna fönster med aluminium utsida och med epdm tätlister mot glaset så blir en liv montering bättre än traditionell.

4.Fönsterblecken som är till för att hålla vattnet utanför fasaden behöver inte vara så breda vid liv montering.

5. Fönster nischen kan bli ett problem om fönsterbänken inte sitter rätt...kräver en genomgående justering i hela huset..

6.Mer puts av fönster då fönstret lättare smutsas
 
Byggarätt, skall jag tolka ditt svar som att du rekommenderar att jag sätter fönstret i liv med vindskyddsskivan och sedan lägger en 66mm salning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.