Jag har ett litet klurigt problem som säkert fler har funderat på, har sökt som en galning men inte hittat det jag söker.

Jag ska renovera ett badrum i en gammal källare. Plattan ligger på mark, så det finns risk för fukt i den. Jag kommer då att sätta tätskikt i duschdelen (enligt reglerna). Jag vill givetvis även ha någon form av uppvärmning av klinkersen, det blir ju så kallt att gå på annars.
Vanlig golvvärme är nog inte så smart, det transporterar ju fukten till närliggande rum. Tipset jag har fått är att satsa på komfortvärme, alltså lägre effekt på värmen i golvet. Detta kombineras med depron isolering under för att i alla fall isolera lite. Värmen går ju att begänsa till de delar av rummet där man normalt går barfota.

Frågan är då: bör jag lägga tätskikt över golvvärmen? Gissar att det beror på leverantör av golvvärme, vet ni några som inte kräver tätskikt? Känns som att alla säger att man ska ha det bara för att man generellt har tätskikt i badrum...
 
Krilleman
Jag har lyssnat med flera "lärda" i ämnet på flera olika byggen, och enligt min uppfattning så beror det på vem man frågar och hur dom är lärda, vissa säger bara tätskikt i duschhörna, vissa runt golvbrunn och i hörn. Vissa säger inte alls, betongen i källeren behöver andas... Så vad ska man tro?

Vad säger Paul-Staffanstorp?!

Och på frågan om "vanlig" golvvärme och bara "komfort-golvvärme" är det väldigt beroende på hur mycket du kan gräva ur och lägga det sk. kapilärbrytande skiktet (makadam) plus iso... Eller har jag fattat fel där?!
 
Som sagt helt hopplöst.
Det finns säkert flera olika lösningar som är rätt.
En bekant till mig fick två helt olika råd av två olika personer. Efter att ha kontaktat en tredje ännu kunnigare person visade det sig att båda råden var rätt, man ska göra antingen så eller så, men det skulle bli helt fel att göra en kombination av lösningarna.

Det hela gick ut på att antingen låter man det vara absolut fixerat eller också tillåter man att det rör på sig.

Men det generella rådet blir väl att undvika att utsätta organiskt material för fukt.

Men fundera på konsekvenserna. Finns det några system som tål 100% fukt? Om det är så behöver du inte bekymra dig.
 
gusvo085 skrev:
Vanlig golvvärme är nog inte så smart, det transporterar ju fukten till närliggande rum.
Jag hade ju trott tvärtom, att golvvärmen även i viss mån torkar upp omkringliggande, då fukten där bör vandra mot torrare områden. Så då blir jag genast lite nyfiken, hur går det till med att det transporterar funkten till närliggande rum, vad är det som händer?

En möjlighet kanske kan vara att lägga ett system som vädrar ut direkt ovan betongen, och sedan bygga badrumsgolv på det, olika sådana system finns för just ändamålet att lägga innergolv på betongplatta som behöver andas.

Annars hade nog jag själv lagt någon form av tätskikt just i duschen, men inte på resten, och haft en luftavfuktare installerad.
 
Jag la tätskikt i duschen samt längs med väggarna men lämnade ytan mitt på golvet utan.
Golvvärme la jag vattenburen som ju tål fukt om så skulle vara men eftersom jag bilade ur platta och isolerade med EPS räknar jag inte med vare sig fuktvandringar eller värmeförluster.
Jag skulle rekommendera att bila ur och isolera.
 
Jan-Å skrev:
Jag la tätskikt i duschen samt längs med väggarna men lämnade ytan mitt på golvet utan.
Golvvärme la jag vattenburen som ju tål fukt om så skulle vara men eftersom jag bilade ur platta och isolerade med EPS räknar jag inte med vare sig fuktvandringar eller värmeförluster.
Jag skulle rekommendera att bila ur och isolera.
Hur gjorde du med armeringen när du bilade ur, lät du den ligga eller tog du bort den också?
 
thomasx skrev:
Hur gjorde du med armeringen när du bilade ur, lät du den ligga eller tog du bort den också?
Jag bilade bort hela den övre kakan, öste ur singel/gruset som låg under samt bilade upp kanaler i den underliggande plattan ner till makadamen där jag drog avloppet.
All armering som kom i min väg tog jag bort och den ersattes inte utan jag göt igen alltihop med EPS bara.
 
Nu har jag inte börjat bila runt brunnen ännu (den ska flyttas) om det visar sig lätt att bila detta golv så kanske jag tar upp hela och gör om det, då är ju problemet ur världen. Annars så blir det komfortvärme, då eldriven. Men tål den att var utan tätskikt....
Jag får väl fråga olika leverantörer.
 
Noterade just att golvärmebutiken säljer ett lågspänningssystem som kan ligga direkt i fixet ovanför tätskikt. Precis vad jag söker! Kelvin heter det, någon med erfarenhet av det?
 
Jan-Å skrev:
Jag bilade bort hela den övre kakan, öste ur singel/gruset som låg under samt bilade upp kanaler i den underliggande plattan ner till makadamen där jag drog avloppet.
All armering som kom i min väg tog jag bort och den ersattes inte utan jag göt igen alltihop med EPS bara.
Hur tjockt la du med EPS?Visst måste man flytspackla rätt tjockt ovanpå för
att få det stabilt?Körde du på säckar och blandade själv?Minns du åtgången
och ~pris?
//
M
 
trojlee skrev:
Hur tjockt la du med EPS?Visst måste man flytspackla rätt tjockt ovanpå för
att få det stabilt?Körde du på säckar och blandade själv?Minns du åtgången
och ~pris?
//
M
Väldigt olika, som tunnast ca 150 mm, som tjockast ca 450 mm, beroende på var i rummet, tunnast vart det längs väggarna.
Ett tunt lager med spackel först ovanpå EPS:n som jag la golvvärmeslangen på och sen spacklade jag in slangen med ca 35 mm.
Jag lejde bort det för jag hade inte riktigt koll på hur man gjorde med EPS och hade ingen tid till att lära mej tyckte jag. Kostade runt 4500 har jag för mej inkl jobb, ca 13 m2, vi gjorde det här 2005.
Jag var inte imponerad av jobbet som gjordes q(;^;)p fick göra om en del, kan knappast vara nåt svårare att gjuta EPS än att flytspackla snarare enklare.

Slutresultatet däremot blev j-t bra, badrummet i källaren är det varmaste rummet i hela huset, klar bättre jmf med de rum som vi lagt frigolitskivor med spår, aluplåtar, värmeslang, laminatgolv på. :wow:

Men bila upp betongplattan och ösa ut betongklumpar med hink genom källarfönstret är inte det roligaste jag har gjort :rolleyes:
 
Angående komfortvärme på en elslinga så är det egentligen ingen skillnad på "vanlig" värme och komfortvärme. Skillnaden är att man sänker temperaturen på termostaten lite bara.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.