Hej.

Jag har lite funderingar angående IP till KNX-interface. Jag tänker beställa ett sådant från Eibmarkt, men jag vet inte vilken sort. Jag har sett att samma fråga har ställts på Knxforum, men jag blev inte så mycket klokare av svaret. Vad kan man göra med IP Object Server, som man inte kan göra med IP-interface? Jag har läst igenom PDF-filerna om enheterna hos Eibmarkt, men det gav inte heller tillräckligt mycket. Jag tror mig klara mig med det enklaste interfacet, men man vill ju inte komma på senare att man saknar någon funktion. Jag vill kunna programmera KNX-systemet via en dator och även kunna styra det från iPhone/iPad och liknande.
 
Du skall ha en KNX/IP-router.

KNXnet/IP standarden har två olika anslutningsprinciper "Tunneling" och "Routing".
Tunneling innebär att du kopplar upp dig mot en specifik "KNX/IP-router" eller "KNX/IP-interface" och använder den som brygga mot bussen.
Routing innebär att du inte kopplar upp dig mot någon speciell apparat utan kommunicerar rakt ut på nätverket mot en broadcast-address. Detta är en "virtuell" address som inte finns i verkligheten men som funkar som en egen liten kommunikationskanal på nätverket eftersom alla andra KNX/IP-routrar lyssnar på just den adressen.

Skillnaden mellan ett KNX/IP-interface och en KNX/IP-router är alltså om den stöder "Routing" eller inte, båda stödjer "Tunneling". På så sätt kan leverantören differentiera priset.

Skall du köra med iPad och liknande så använder olika appar olika tekniker men Routing är att föredra eftersom du då kan vara ansluten med en massa olika enheter samtidigt utan att låsa kommunikationen till en enda.

Det som kallas BAOS eller Object Server är någonting helt annat. Det är inte en del i KNX-standarden utan är en lösning som ett privat företag erbjuder för att göra det enklare för programutvecklare att kommunicera mot KNX utan att behöva lära sig KNX-standarden.
Fördelen med denna lösning är att gränssnittet (som ser precis lika ut som ett KNX/IP-gränssnitt eftersom samma företag även tillverkar sådana) har minne för upp till 255 "objekt". När du kopplar upp dig med en app eller liknande så hämtas data från minnet och belastar alltså inte bussen. Jag tror även att det i den nya generationen även finns möjlighet att lagra mer information i apparaten.

Att jobba med en hårdvara på detta sätt ger även utvecklarna möjlighet att erbjuda en gratis "app" och sedan ta ut kostnaden på apparaten. Fiffigt eftersom det tydligen inte alls är gynnsamt att sälja dyrare saker över appstore.

Tänk bara på att olika appar kräver olika objektsservrar även det egentligen är samma apparat. De innhåller en fabrikantnyckel som gör att exempelvis iKNiX bara fungerar med en hårdvara som sålts via dom.
 
Tack för svaret. Då får det nog bli en router.
 
Anton_J

Tack för den förklaringen! Steg för steg blir man klokare på vilka enheter man ska ha...

sa3afc:
Dela gärna med dig vilka delar du väljer i den stora floran! :)
 
Jag forstätter att fråga, då jag fick bra svar här. Jag kollade på lite appar och dom flesta verkar klara sig med "Tunneling", men jag antar att det är värt att satsa på en router ändå. Finns det någon fördel med att välja Schneiders router istället för Eibmarkts egna? Jag har samma fundering angående brytaktorer, finns det några skillnader i funktioner mellan Schneider och Eibmarkt? Jag jobbar som elektriker, så jag kan köpa grejer genom jobbet, men Eibmarkt var ändå billigast på deras egna märke.
 
sa3afc skrev:
Jag har samma fundering angående brytaktorer, finns det några skillnader i funktioner mellan Schneider och Eibmarkt? Jag jobbar som elektriker, så jag kan köpa grejer genom jobbet, men Eibmarkt var ändå billigast på deras egna märke.
Eibmarkts brytaktorer saknar en viktig funktion och det är scenhantering, de har dock rätt mycket annat så som logiska funktioner och tidsfunktioner.

De är ju rätt prisvärda och jag har ett antal sådana som jag använder i installationen där jag ej använder mig av scener.

Till mycket av belysningen har jag den här:
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/EN/Product/N760003?PID=EN_N760003

Den har lägre brytförmåga men passar utmärkt till de belysningsgrupper där jag inte har dimmer. (men 16A brytförmåga är ju ofta lite "overkill" för att styra t.ex. en taklampa...)

Ett mycket fördelaktigt pris på den om man ser till vad varje styrd belysningsgrupp kostar.

/jbr
 
Ja, den hade lågt pris per grupp, det finns en del grejer att välja mellan. Angående IP-routern så kan det väl inte ha någon betydelse om man väljer Eibmarkt eller Schneider tycker jag.
 
Hej!

Lyfter den här tråden igen då jag är sugen på att styra vårt KNX system med mobilen. Ni som skaffat utrustning för att kommunicera med KNX via IP, vad har ni köpt och hur funkar det?
Måste man köpa en router-variant eller duger det med endast "tunneling" för att styra med en app?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.