Hallå där alla badrumsproffs!
Jag ska montera en tvättmaskin i ett badrum i ett fritidshus. Badrummet är ganska trångt men jag får precis plats med en 60 cm bred tvättmaskin bredvid befintlig duschkabin (62 cm brett).

Tvättmaskinen kommer att stå rakt över en golvbrunn. Tvättmaskinen har inbyggd torktumlare men det finns inget luddfilter på maskinen så jag antar att luddet leds ut med avloppet.

Frågan är hur jag ska leda bort avloppsvattnet från tvättmaskinen?


Alternativ:
1. Leda ner vattnet till golvbrunnen under maskinen. Se bild 1.
2. Koppla in avloppet ovanför vattenlåset under handfatet. Se bild 2
3. Spilltratt på väggen och ner till...?
4. Luddlåda och ner till golvbrunnen.
5. Annat förslag från er...

När tvättmaskinen väl står på plats kommer det att vara svårt att rengöra under då tvättfatet hamnar rakt framför frontluckan vilket gör att man bara kan dra ut tvättmaskinen ca 40 cm. Det känns som det är risk för luddstopp om jag leder ner vattnet i golvbrunnen.

Jag är öppen för alla förslag så era idéer välkomnas!
 
  • DSC_0880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0883.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen

a) till ett avlopssrör: jag hade en sådan lösning när jag flyttade in här och kan inte komma ihåg att jag hade vattenlås, men det bara måste jag ju ha haft. Funkade utmärkt.

b) till golvbrunn via luddlåda som du kan komma åt att rensa

c) tömning direkt i handfatet.

Jag hade ju kört på a eller b, lite beroende på. Om jag förstår dig rätt är handfatet mitt emot tvättmaskinen. Då hade jag kört på luddlåda å ner i brunnen.
 
Tack för ditt svar. Jag bifogar en enkel ritning över badrummet. När väl tvättmaskinen står på plats kommer den att stå över golvbrunnen. Tvättmaskinen kommer att kunna dras ut 30-40 cm, sedan är handfatet i vägen, så det kommer att bli svårt att rengöra där bakom.

Jag antar att vi får lyfta tvättmaskinen på plats över handfatet eller tillfälligt ta bort handfatet. Är det en dum idé att ha en tvättmaskin där?
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se av ritningen är det det enda vettiga stället att ha tvättmaskinen på, så jag tycker inte att det är en så dum ide. Avloppet från tvättmaskinen ska ju dras uppåt och tömmas öppet i en nivå över den inne i tvättmaskinen för att förhindra självtömning via häverteffekten. Det kan du ju ordna mot väggen bakom tvättmaskinen över tvättmaskinens topp och sätta ett luddfilter där ocskå, på så vis behöver du sällan (eller aldrig) dra ut tvättmaskinen för att rengöra brunnen.

Var tar vattnet från duschkabinen vägen?
 
En alterntiv lösning kanske kan vara att ställa duschkabinen jämte handfatet, ganska nära handfatet, och tvättmaskinen i hörnet där duschkabinen står, bara man kan komma i/ur duschkabinen så skulle kanske det funka, då kan du alltid bara dra tvättmaskinen rakt ut vid behov.
 
Om det finns utrymme på höjden kan du ställa tvättmaskinen på en 15-20cm hög ställning så kommer du åt golvbrunnen utan att dra ut tm.
 
Tackar för input. Duschkabin var kanske fel ord att använda. Det är fasta väggar men det finns inget golv på kabinen. Väggarna är fastskruvade i badrumsväggarna. Det finns en brunn på golvet i kabinen. Det känns inte aktuellt att börja möblera om med kabinen.

Att höja upp tvättmaskinen med en benställning kommer inte heller att fungera. Den kommer då att slå i varmvattenberedare samt att kan bli svårt att öppna tvättmaskindörren som riskerar att slå i handfatet.

thomasx förslag med att leda upp vattnet över tvättmaskinen och sedan ner i ett "luddfilter, luddlåda" och sedan ner i befintlig golvbrunn är nog vettigast. Jag har letat på nätet efter luddlådor men hittar inga som säljs till konsumenter. Bara proffsvarianter som verkar rikta sig till större tvättstugor.

Någon som kan tipsa om en prisvärd luddlåda någonstans? Eller ska man bygga en egen av en gammal sil? :) Hur leder man vattnet från luddlådan till brunnen? Antar att det bör vara ett hyfsat grovt rör då det kan bli ganska mycket vatten vid en tömning.
 
  • DSC_0431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Varför inte bara dra ut tvättmaskinen då och då för att rensa brunnen. Det är ju inte så att det behövs göra varje vecka.
 
Att dra ut tvättmaskinen och rensa känns lättare sagt än gjort. Eftersom tvättstället är i vägen kan man bara dra ut maskinen 30-40 cm och man kommer därför att bli tvungen att hänga över tvättmaskinen för att rengöra brunnen. Nä, någon form av luddfilter känns smidigare. Helst någon variant man kan skruva upp ganska högt upp på väggen och sedan leda ner det luddfria vattnet till brunnen.
 
Om det "bara" är tvättmaskinsvatten som går i avloppet lär det inte stoppa igen, även om det innehåller en del ludd. Allt fett som normalt skapar stopp i avloppet (från duschen) tillsammans med hår, är löst när tvättvattnet är fyllt med tvättmedel.

Jag har avloppet bakom/under min maskin och har inte behövt rengöra avloppet på de 6 år jag bott här.
 
daddydj skrev:
Någon som kan tipsa om en prisvärd luddlåda någonstans? Eller ska man bygga en egen av en gammal sil? :) Hur leder man vattnet från luddlådan till brunnen? Antar att det bör vara ett hyfsat grovt rör då det kan bli ganska mycket vatten vid en tömning.
Köp en aluminiumplåt perforerad med massa småhål, finns på byggmarknaden, sätt den som avdelare i en rejäl glassburk (eller annan lämplig låda), den får inte gå hela vägen till toppen, om filtret sätter igen måste vattnet kunna passera över filtret till andra sidan utan att rinna över. Skruva fast en slanganslutning i botten på andra sidan och led till brunnen. Du kan ju också leda vattnet till duschkabinen så det rinner ner i brunnen där, den är ju lätt att rensa, det gör ju inget om vattnet rinner på golvet från hörnet ner i brunnen, luddfilter kan du ju ha ändå. Ett annat lite snyggare alternativ är att köpa ett sjövattenfilter för kylvattenintag till båtmotorer, hos t.ex hjertmans, största modellen är antagligen att rekommendera, och räcker nog till.

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=597&xartnr=&flik=&kampanj=&sokart=
 
Jaha, då är det dags att redogöra för resultatet. Jag får tacka för alla kloka råd.

Att köpa en luddlåda i handeln verkar vara i princip omöjligt. Därför valde jag att göra en egen "ghettovariant". Då det hela kommer att stå gömt i ett hörn bakom tvättmaskinen ville jag ha en lösning som är enkel att tömma på ludd. Det blev till slut ett durkslag från Ikea för 59 kr. Under durkslaget ställer jag en svart 15 liters hink. I botten på hinken borrar jag ett hål och kopplar på en slang som leds till brunnen under tvättmaskinen.

Om det visar sig att det inte blir särskilt mycket ludd är det bara att plocka bort allt och leda ner vattnet till brunnen direkt men då det är ett fritidshus med lite klena rör känns det rätt att ta det säkra före det osäkra då tvättmaskinen även har inbyggd torktumlare.

Om ett par veckor blir det premiärtvättning!
 
  • idealisk-durkslag-rostfritt-stal__23768_PE064386_S4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • imagesCAHV8OEX.jpg
  • 89506057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
  • Laddar…
Det kommer nog att funka bra! Annars vill jag minnas att tvättmaskinerna i den brf jag en gång bodde i, försågs med en avloppsslang på vilken man satte fast en "nätpåse" mha buntband eller slangklämma. Det funkade också.
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
b8q skrev:
Det kommer nog att funka bra! Annars vill jag minnas att tvättmaskinerna i den brf jag en gång bodde i, försågs med en avloppsslang på vilken man satte fast en "nätpåse" mha buntband eller slangklämma. Det funkade också.
Så enkelt det kan vara. Det borde jag tänkt på själv. Tack för ett toppentips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.