Törs man köpa Julas variant? De säljer den för 1495:- nu. Provkörde en Husqvarna sweeper i helgen o den funkade kanon. Frågan e om Julas e lika bra? Nån som testat?
 
Jag har sett Julas i action och funktionen är det absolut inget fel på.

Ursäkta trådkapningen Hajakz, men jag är också sugen på en sån till min åkare, har inte riktigt sett nyttan av en uppsamlare tidigare, har klarat mig bra ändå. Men jag undrar ni som har en bogserad uppsamlare, drar ni den efter klipparen medan ni kör eller kör ni ett extra varv efter klippningen och samlar upp allt klipp? Och samlar ni upp klippet efter varje klippning?

En annan dum fråga i ämnet, hur kör ni med era åkklippare med sidoutkast, jag har hittils kört samma högervarv hela tiden och för varje varv har klippaggregatet tagit med sig gräsklippet och till slut bildas en lång sträng i mitten som man kan kratta. Det har funkat hittils. Men jag vet att det rekommenderas att man kör två till tre högervarv, sen byter man körriktning och låter klippet slungas ut på det nyklippta området. (utkastet sitter såklart på höger sida)
 
Beställde julas uppsamlare i veckan så man får väl se om man köpte svinet i säcken eller ej :D

Brukar köra vänster så mycket det går, först en stor ruta sedan så kan man köra från bägge håll så att klippet sprids ut på det nyklippta.

Ej vått samt ej för högt annars blir det inge bra har jag märkt genom åren, brukar se om däcken på "traktorn" blir våta för att avgöra om man ska klippa eller avvakta.
 
Var igår efter jobbet och köpte nämnda uppsamlare på Jula och testade att köra idag efter mossrivning, och kan meddela att den funkar jättebra! Är riktigt nöjd och ser fram emot att börja klippa gräset snart och få nytta av den där också.
 
Har kört litet med julas variant och har både plus och minus att säga om den. Men, för priset är den klart bra.

Plus är att den verkligen samlar upp. Jag hakade på den och klippte och tyckte att allt låg kvar på mattan men när jag väl tittade i korgen så hade den samlat upp halva korgen full på 500 m2, och det är en hel del... Visst, den tar inte upp *allt* så det jag såg kvar var torrt gräs från förra året som var fastvuxet i mattan men allt som gick tog den tusan med. Skulle ha varit mossrivarkrokar på också så hade den gjort rent hus :)

Minus då. Korgen och tömningsmekanismen är helt bedrövlig. Ett snöre ska styra hur högt korgen går över marken och det är inte helt trivialt att få längden rätt på centimetern med knutar. Ska hitta någon bättre lösning för justeringen. Men värst är att när man ska tömma korgen så kollapsar den eftersom man drar loss stängerna som håller isär över- och underdel på korgen. Går lätt att lösa med något som håller ihop grejerna men konstruktionen är bedrövlig.

Så, den är skitbra för pengarna men det är rätt mycket att bygga ihop och man får "bygga klart" det som konstruktionen missat. Värd 1495 kr? Helt klart.

/O
 
Med risk för att trampa någon på tårna så tycker jag att Julas variant var rätt bedrövlig. Hade en gammal Husqvarna uppsamlare som blev överkörd av grannen. För pengarna köpte jag Julas då den fanns på lager. Använde den i nån månad men den hade verkligen inte samma utväxling och "styrka" i uppsamlingen som vår nästan 10 år gamla variant. Efter att till slut ledsnat fick en bekant denna till slut till sin stuga och är nöjd till det ändamålet. Köpte en Stiga uppsamlare som kostade lite mer men var lika värdelös.

Har nu sen 1 år tillbaka köpt husqvarnas variant igen och tycker att den är toppen. Grym utväxling och får upp det mesta. Då allt finns som reservdel hos lokal handlare för vettiga pengar så kör jag borstarna lågt/agressivt och byter dem ibland(varannan säsong typ) och får ännu bättre drag. Kostar iofs runt 3800 för den lilla jag har eller 5500 för den större men hur ofta köper man uppsamlare?

Jag har dock rätt stor tomt och är kanske känslig. Har ca 5500 kvm gräs och 15-20 björkar o tallar som släpper löv plus 700 kvm infartsväg och uppfart lagd med hårt packad stenmjöl där uppsamlaren används för att samla löven - funkar perfekt. För en mindre tomt o bara lite löv och gräs funkar kanske julas variant bra. Köp inte Stigas dock för den är dyrare o nästan sämre
 
Konstigt det där med att korgen separerar min sitter bergfast.
Och snöret är bara till för att kunna tömma från förarplatsen, inget annat. Korgen på min svävar fint strax ovanför marken. Jag är jättenöjd med min uppsamlare.
 
kinglolle skrev:
Med risk för att trampa någon på tårna så tycker jag att Julas variant var rätt bedrövlig. Hade en gammal Husqvarna uppsamlare som blev överkörd av grannen. För pengarna köpte jag Julas då den fanns på lager. Använde den i nån månad men den hade verkligen inte samma utväxling och "styrka" i uppsamlingen som vår nästan 10 år gamla variant. Efter att till slut ledsnat fick en bekant denna till slut till sin stuga och är nöjd till det ändamålet. Köpte en Stiga uppsamlare som kostade lite mer men var lika värdelös.

Har nu sen 1 år tillbaka köpt husqvarnas variant igen och tycker att den är toppen. Grym utväxling och får upp det mesta. Då allt finns som reservdel hos lokal handlare för vettiga pengar så kör jag borstarna lågt/agressivt och byter dem ibland(varannan säsong typ) och får ännu bättre drag. Kostar iofs runt 3800 för den lilla jag har eller 5500 för den större men hur ofta köper man uppsamlare?

Jag har dock rätt stor tomt och är kanske känslig. Har ca 5500 kvm gräs och 15-20 björkar o tallar som släpper löv plus 700 kvm infartsväg och uppfart lagd med hårt packad stenmjöl där uppsamlaren används för att samla löven - funkar perfekt. För en mindre tomt o bara lite löv och gräs funkar kanske julas variant bra. Köp inte Stigas dock för den är dyrare o nästan sämre
Bra tips, men har du någon modellbeteckning?
 
Hmm, på min måste jag dra upp korgen med snöret så den inte släpar i marken. Kanske är min "dragkrok" som sitter högre?
 
stilofunk skrev:
Bra tips, men har du någon modellbeteckning?
Sorry den jag har är deras 32 tums (81 cm bredd) artnr 965 87 05-1

Sen har de en variant som har samma funktioner och uppbyggnad men 97 cm bred
 
OlaF: så kan det nog vara. man kompenserar ju höjden på draget med de två rördistanserna som ingår.
Jag fick sätta de på översidan om draget då draget på min Husqvarna sitter lågt.
Och då löper den fint över marken.
 
Jaghar köpt en sån, men jag tycker inte att den fungerar alls. Har lika mycket gräs kvar som om jag inte använder den. Hur har ni gjort, vilken höjd justerar ni in borstarna på? Åt vilket håll roterar era borstar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.