Hejsan!

Vid slutbesiktningen av vårt hus gjorde besiktningsmannen en notering om att ytterdörrens placering inte stämde överens med ritningen. >:(

Det fanns flera anmärkningar, men denna är nog den som stör mig mest. De andra grejerna är ju sånt som bara SKA fixas, ingen diskussion.

När vi var mitt uppe i husbygget så gjorde vi om ritningen, efter överenskommelse med snickaren/entreprenören. Vi skippade sidoljuset och skulle flytta dörren en bit istället för att få lite bredare hall på andra sidan där vi skulle ha skjutdörrsgarderob. Dörren och ytterväggarna var inte ens på plats vid detta tillfället.

Jag har hela tiden trott att de fixade ändringen av dörrens placering, innan ytterväggar och allt kom på plats, och vi har inte gjort någon egen kontrollmätning, utan litat på att snickaren/entreprenören följt ritningen. Det enda jag tänkt på är "vilken tur att vi flyttade dörren, annars hade ju garderoben blivit ännu mindre"... Nu är den bara 48 cm djup och jag tycker den är i smalaste laget och det beror alltså på att de inte flyttat dörren som vi kommit överens om.

Nu har jag grunnat på detta fram och tillbaka och jag har kommit fram till lite olika slutsatser. En del av mig säjer att jag skall acceptera att det är som det är, men den andra delen (den starkaste ;) ) säjer att jag aldrig kommer acceptera det om jag inte iallafall försöker få någon slags lösning på det.

Jag vill helst att de flyttar dörren.
Detta förstår jag är i stort sett omöjligt, eftersom det är en dyr kostnad och en jä-la massa arbete (har dock inte kollat med snickaren).

Så hur gör man nu då? Kompensation vill jag naturligtvis ha, men hur mycket skulle det vara värt?? Skall jag be honom räkna på vad det skulle kosta att göra flytten och sen förhandla?

Vad kan kostnaden för ett sånt arbete hamna på? ??? ???

Jag har funderat på rena pengar i form av avdrag på priset. Ett annat alternaiv (som jag skulle tycka var helt OK) är att han bygger vår altan , inkl. materialet. (ca 120 kvm).

Vad tycker ni? Har ni några spontana åsikter?

Mycket tacksam för alla era kloka råd och åsikter om detta, gärna innan måndag nästa vecka, för då ska vi sätta oss ner och diskutera... ::)

//Helena
 
helenae skrev:
Jag vill helst att de flyttar dörren.
Detta förstår jag är i stort sett omöjligt, eftersom det är en dyr kostnad och en jä-la massa arbete.



Ett annat alternaiv (som jag skulle tycka var helt OK) är att han bygger vår altan , inkl. materialet. (ca 120 kvm).
Det känns väl spontant som att arbetsinsatsen för att bygga 120 m2 altan med plintar och allt knappast kan understiga insatsen för att flytta ytterdörren.
Då borde väl det senare vara gjort i en "grisblink" i jämförelse med altanbygget.

MVH//Christina.
 
Hej Christina!

Tack för ditt svar. Du har nog rätt i din åsikt, men jag är bara så frustrerad över situationen.

Är det verkligen så enkelt som en "grisblink" ;) att flytta dörren, så borde han ju kunna ordna det?

Jag får nog ta upp diskussionen med honom och se vad han säjer om det, helt enkelt.

Vet du, eller någon annan här på forumet, hur enkelt eller svårt det är egentligen att flytta på dörren? Huset är ju klart i övrigt, så man måste ju såga upp fasaden, och sen göra iordning med ommålning inomhus, flytta skjutdörrsgarderoben och sånt som jag tycker verkar väldigt bökigt... ::)

Ha en trevlig helg!

//Helena

 
Tror iofs inte att det är någon jätteinsats för själva dörren och ingreppet i väggen. Men följdeffekterna i form av målning, och finsnickeri med garderoben osv får det nog att dra iväg.

I och med att detta är följden av en ändring så bör man kanske också saätta sig ned och leka "djävulens advokat" för att fundera ut vilka argumnet byggaren kan ha för att slingra sig ur ansvar. Om han nu inte är en ovanligt exemplarisk byggare så kommer han antagligen att försöka få det till att placeringen stämmer med erat ändringdirektiv, eller att era direktiv varit oklara, så att det är ert fel.

 
helenae skrev:
Vet du, eller någon annan här på forumet, hur enkelt eller svårt det är egentligen att flytta på dörren? Huset är ju klart i övrigt, så man måste ju såga upp fasaden, och sen göra iordning med ommålning inomhus, flytta skjutdörrsgarderoben och sånt som jag tycker verkar väldigt bökigt...  ::)

Ha en trevlig helg!

//Helena
Ja inte tror jag iof. att det är nåt hästjobb att flytta dörren, hör def. inte till kategorin "omöjliga" projekt, däremot kan man ju fundera om det verkligen är nödvändigt, ;) för naturligtvis för det ju en del "lappande och lagande" och en hel del "pyssel" med sig, har ni inte el i just den delen som behöver utnyttjas för flytten så är det ju bara rent snickeriarbete, samt möjligen lite målnings/tapetseringsarbete på skarvarna.
Garderobsdelen bör inte heller vara nåt stort problem då det är golv eller tak skenor(beroende på typ av garderob) som flyttas ut en bit, vilket ju är avsevärt bättre än att flytta inåt med tanke på ev. skruvhål osv om man nu ska försöka se positivt på det hela ;)

MVH//Christina.
 
Tycker inte heller det låter så omständigt att flytta dörren. Finns det ingen el i vägen så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.