AnneFi
i avtalet står att trappan ska slipas max två mm och att ytan sedan ska behandlas.
och så står det om kund eventuella beställda extra lagningsarbeten tillkommer timkostnad och material.
 
Känns som att företagaren har gjort en felaktig bedömning av ytskiktet på er trapp.
Sen stoppar man huvudet i sanden och tror att kunden ska glömma bort en...

Vill man behålla sitt goda rykte som företagare så får man nog bita i det suraäpplet och göra färdigt.

Enklast vore väl om ni skiter i att betala, så slipper de göra färdigt...

Sen får ni hitta på något annat med trappen!
 
AnneFi
problemet är ju att alternativen för oss var att antingen behålla trappan som den var eller slipa den.
Nu är slipningen redan påbörjad.

Åt helvete med allt ihop alltså.

Gör dom inte färdigt den är hela trappen förstörd.
 
Alltså, du förstår nog inte riktigt. Beroende nu vad som är avtalat men vi utgår ifrån att dom skulle ta hand om trappen och få den i tipp-topp skick för X antal kronor. Dom har gett kostnadsförslag för att få till ett slutresultat ni är överens om. Dom stötte på problem som antingen dom reserverat sig mot eller inte och du skriver att dom inte reserverat sig mot något så alltså har dom brutit sin del i överenskommelsen. Dom får stå sitt kast för det dom gjort då det inte innebär någon förbättring av trappen innan dom färdigställt det så skriv till dom att om dom inte färdigställer trappen enligt ök så vänder ni er till annat företag som tar hand om det och dom får inga pengar men riskerar att få betala för det dom än så länge förstört i jämförelse med utgångsläget innan dom startade sitt arbete om det är så att den nya firman anser att det fördyrar projektet.
Varför låser du dig så hårt vi den firman? det måste ju finnas fler som utför samma arbete i trakten eller?
 
AnneFi
vi får se nu vad dom svarar på sambons arga mail. :)
hoppas att dom förstår att vi inte tänker göra det själv. beroende på vad dom svarar nu så får vi se hur vi går vidare.
 
Mikael_L
Ni kan väl lite försynt fråga om dom är medvetna om vad deras avtalsbrott betyder.
Utan att själva ange olika följder då ...
Bara så dom inser allvaret i situationen ... ;)
 
AnneFi
gick igenom sambons mail och såg att tyvärr är bifogat ett dokument till som sambon missat där som dom (eller vilka det nu är eftersom företaget som står där inte är företaget vi anlitat) förbehåller sig rätten att avblåsa om ytan är för hård eller för mjuk.
vi har dock inte skrivit på det dokumentet eftersom vi har missat. konstigt att dom inte har frågat efter det?
antar att dom kommer stödja sig mot det och att vi är körda.

så går det när man är ung och dum.

sorry för felaktig information.
 
AnneFi
vad kan man acceptera om dom kommer med andra lösningar?
alltså slipningen är ju genomförbar eftersom dom faktiskt har slipat några trappsteg men det tar antagligen mer material och tid än vad dom har räknat med.
ska man då be om en ny offert på nya timmar och ny material kostnad.
det kan ju liksom inte vara halvgjort.
tyvärr så låg ju vår smärtgräns där priset är satt.
 
AnneFi
innan de mailade om att vi själva skulle fräsa trappen (vilket vi inte kan eller vågar prova på själva)
så mailade de om att det skulle komma med nya maskiner men sen helt plötsligt så hade dom redan provat dom verktygen som dom sa att dom skulle testa nästa gång dom kom..

jag är lite ledsen nu :(

själv trodde jag ju i min naivitet att om de säger att det ska vara lätt som en plätt att fixa vår trappa. Inga problem. så ska det vara det om man vet vad man sysslar med.
 
Komplikationer kan alltid uppstå som man inte vet något om innan man börjat ett projekt, därav reserverar man sig mot vissa grejer för man vet att om det är på det ena eller andra sättet så är det inte längre lätt som en plätt.
 
Ni har och göra med en oseriös firma. Var glad att de inte förstörde mera och leta efter någon annan som är seriös istället. Tyvärr.
 
Glöm nu denna oseriösa firma helt och ta och ring dit en ny slipare så är problemet löst.
 
Vad är det oseriösa egentligen? Dom har ju reserverat sig och kan säkert ta tag i problemet själva men inte till offertpriset. Lite lätt att kasta ur sig att firmor är oseriösa när man inte vet allt och själv har hel uppgörelsen framför sig.
Nästa firma kommer säkerligen reservera sig mot samma sak om man inte berättar problemet för dom och priset blir nog dyrare än första offerten vilket fall som helst.
 
AnneFi
Men om man ska fräsa trappan, varför kan dom inte göra det själva?
alltså varför mailar dom bara oss:
fräs trappan, tag det försiktigt, ring oss när ni har gjort det.

Hade vi kunnat göra det själva hade vi ju inte tagit in en firma till att göra det.

de hade ju redan tagit till i ytterkant kan jag ju tycka då de har beräknat arbetstid på 2 dagar och när de var här sade det att ett trappsteg i vanliga fall tar 5 minuter.
vi har 18 trappsteg. borde dom så inte ha tid i Offertpris att fräsa trappan också?
 
Ja, exakt varför dom tycker att ni ska göra det får ni ju då fråga dom om det inte då skulle stå något specifikt i något papper eller något sagts muntligt men jag ville bara påpeka att en firma behöver inte vara oseriös bara för att dom till synes gör/säger en dum grej, det kan vara något som dom reserverar sig mot som också de flesta andra företag i just den branchen också reserverar sig emot. Anledningen vet man ju då inte men kan ha något med att göra att man helt enkelt inte har maskiner som funkar för syftet eller liknande. men som jag skrev i inlägg #19, ta och kolla med andra firmor som utför samma sak, det kan ju också komma fram att just den firman ni valt inte är något toppexempel i området för just den branchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.