Vad är det för växter?
 
  • DSC_0017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Marlene för att du flyttade ut den :)
 
Det är svårt, för bilderna är för små för att man ska kunna se bladens form och textur ordentligt. Jag antar att det är byggahus som har komprimerat dem så. Men du skulle ändå kunna komplettera med närbilder där man ser t ex bara en bit av en gren med några få blad.

Om de gula blommor som kan anas på första bilden hör till busken, så tror jag i alla fall att det är en ginst.

Bild två och tre kan jag inte identifiera på det här avståndet men jag tycker synd om dem. Någon har uppenbarligen planterat dem och sedan inte skött dem alls - gräset har fått växa in och då har de väl antagligen inte gödslats heller.

Fjärde bilden är väl samma sort som på första?

Om femte bilden skulle jag vilja veta hur hög den är i verkligheten. Här har jag en krypande aning om att jag borde känna igen den. Får jag veta litet mer så lossnar det kanske.

På sista bilden, är det den stora ogräslika bladtuvan du undrar om?
 
Jag frågar för att jag kan noll om växter. Förlåt. Kan skilja ek från thuja :)

Detta växer på tomten vi ska bebygga. Undrar om man ska bevara det/ omplacera eller slängas.
 
Redigerat:
Är det en gammal trädgårdstomt ni ska bebygga? Det kan definitivt vara värt att gräva upp och sätta undan dessa växter. Ser ut som trädgårdsväxter, men det är svårt så här års att identifiera. Om ni spar dom och ser hur dom utvecklas vad gäller blommor och annat så kan ni sedan ta ställning till om ni gillar dom eller inte.

Bild 1 är ginst (buske som blommar gult). Gissar att det är någon slags näva som växer under den.
Bild 2 och 3 svårt att se vad det är men det ser planterat ut. Kanske det skulle bli en häck? Kan det vara avenbok? Är bladen ådriga eller släta?
Bild 4 samma ginst.
Bild 5 Vild gissning kanske någon slags spirea ? Skulle också kunna vara slån. Har den tornar?
Bild 6 ser definitivt ut att vara en trädgårdsväxt. En vild gissning är att det skulle kunna vara en slags blåklint som växer i sådana tuvor.

Hur som helst, jag hade spart dom av ren nyfikenhet!
 
Redigerat:
Jo, det kan ju vara spännande att se vad det blir av växterna, men de verkar nästan ha sett sina bästa dagar så väljer du att inte spara dem så behöver du nog inte ligga sömnlös för det. Visst måste det vara en ginst, jag tyckte sen att det liknade ölandstok som växte under men det kan ju mycket väl vara någon näva också. Är stammen vedartad är det nog ölandstok. Andra och tredje bilden skulle faktiskt kunna vara vanlig asp?? Nästa vet ej och sista bilden är troligen som någon tidigare gissade på någon klint, bergklint eller röd kamklint. Den kan du ju spara i något hörn om du tänker anlägga en perennrabatt? Lycka till!
 
Tackar!
 
Ginsten på bild rekommenderar jag inte att du sparar, sprider sig som ogräs.... Vacker att se på när den blommar, men från en buske hade vi helt plötsligt 20 nya nästa sommar. Men rådjuren verkade tycka om den så det löste sig själv :)
 
valpis skrev:
Ginsten på bild rekommenderar jag inte att du sparar, sprider sig som ogräs.... Vacker att se på när den blommar, men från en buske hade vi helt plötsligt 20 nya nästa sommar. Men rådjuren verkade tycka om den så det löste sig själv :)
Räknas den som ogräs?
 
Nej, den räknas som prydnadsväxt.
Men valpis tycker uppenbarligen att den sprider sig för mycket. ;)
 
kamilenski skrev:
Räknas den som ogräs?
jag klassade den som ogräs i min trädgård. Men 1'a och 2'a året så var de enkla att dra upp för hand. Håller man efter den och drar upp de nya plantorna som kommer så kan man få en riktigt fin växt iaf, för den är fin när den blommar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.