Garageuppfarten är lite av ellips. Hur lägger man ut rören eller hur gör man för att få till ett jämn skick av stenmjöl för att sen lägga marksten?
 
  • uppfart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
låter bra. visst ska du ha sätt sand ??
 
SBH skrev:
låter bra. visst ska du ha sätt sand ??
0-4 mm.

Unders ligger 0-70,
sen 0-40,
och nu skall markduk läggas och 0-4 på den.
Men hur fasiken lägger man ut den så att den följer ellipsen ner?
Raka sträckor är inga problem. 2 rör och sen drar man.

Men just detta?
 
S
du får fixa någon form av masonit. att fylla emot. om du förstår.
sen får du dra emot och placera rören så bra som möjligt
 
Inte ska du lägga markduk och sen stenmjöl? Kommer bli som att gå på vatten!
Markduken ska ligga mellan jorden/leran och bärlagret!!!

/Micke
 
Micke_1 skrev:
Inte ska du lägga markduk och sen stenmjöl? Kommer bli som att gå på vatten!
Markduken ska ligga mellan jorden/leran och bärlagret!!!

/Micke[/QUOTEs]

Här finns det ingen lera eller jord.
Om man drar hur det är ca 8meter ner.
Det är bara dränerande sand och inget annat. Geoteknikern borrade inte djupare. Duken skall till för att slippa ogräs. Inget annat. Underlaget är hårdare än betongen. När det regnar, rinner det rakt genom...
 
Jaha gör så då!

Ogräs kommer uppifrån.

//Micke
 
Precis. Duken har inget med ogräs att göra. Den är till för att massorna inte ska blanda sig. Titta när de bygger en väg t.ex. Först gräver de sedan geoduk seda kanske en halvmeter till en meter bärlager och sedan asfalt på det.

Kör dit makadam 2-5 och lägg stenen i den. Mycket lättare att planera ut och sätter sig inte som stenmjöl.
 
Snälla. Bry Er inte om duken.

Kolla fråga #1.

Hur kan man föra sättsanden för att erhålla dessa mjuka avrundade fall?
 
  • uppfart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går fint att lägga rören lite snett också, ta det i omgångar börja längst in vid garaget och jobba dig utåt diagonalt med rören så funkar det fin fint.
 
För att svara helt rätt på frågan så måste du lägga ut underlaget en bit utanför där du ska lägga markstenen.

Sen formar du elipsen med kantstenarna.
 
Jag har vanan inne men jag kör på fri hand med en tvåmeters rätskiva och ett vattenpass. Lägg sedan ut kanten först som du vill ha den. Därefter fyller du insidan med sten. Sedan är det en massa sågning som gäller.
 
Marksten skrev:
Jag har vanan inne men jag kör på fri hand med en tvåmeters rätskiva och ett vattenpass. Lägg sedan ut kanten först som du vill ha den. Därefter fyller du insidan med sten. Sedan är det en massa sågning som gäller.
Sågning? Stenen är bara 50mm. Lite bredare fogar skadar inte? ;)
Eller vet du nåt jag inte vet?
 
Vad hindrar dig från att lägga rören i samma riktning som pilarna du har ritat? Alltså tvärsöver. Då kan du ju göra dina fall och dra stenmjölet enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.