AnneFi
Man bestämmer sig för att unna sig EN sak som man inte klarar av att göra det själv. EN jäkla sak.

Vi hade killar som kollade på vår betongtrappa.
De ringde och gav ett pris. När offerten kom på mailen som vi skulle skriva på insåg jag att priset han givit mig var utan moms men jag tänkte
att det fick vara. Jag ville ju verkligen ha trappan slipad.

Killarna kom och satte igång men trappan var vist inte som dom hade tänkt.
Tydligen JÄTTEsvårt att ta sig igenom ytan som vi trott varit såpa. vilket vi iofs fortfarande tror att det är.
de hämtade nya maskiner och det gick inte bättre då.
efter två och ett halvt trappsteg stack dom hem och vi fick i uppdrag att slänga matolja på trappan för att se om det skulle hjälpa.
Nu ringde dom och försökte dra sig ur och frågade min sambo om han själv ville raspa hela trappen.

Min sambo blir aldrig arg men nu blev han förbannad.

Nu är ju trappan sämre än vad den var från början. HALVSLIPAD!

De kunde kanske lägga marmor till oss men det skulle bli dyrt.

ALLVARLIGT! de måste väl göra klart det? man kan väl inte börja och sen skita i det?
 
AnneFi
Någon som kan svara på frågan? Kan dom bara lämna oss med påbörjat arbete?
 
Beror ju också på vad som står i offerten, har dom reserverat sig mot något till att börja med? Men framförallt, var det en firma som kunde jobba med betong?
 
AnneFi
Det är en betongsliparfirma. Diamantslipning.
Det står bara pris i offerten.
 
Y
Det finns renoveringsmaterial som är lika enkelt att göra som att måla.
Liknar sjösten och finns i olika färger.
Det gör ni själva på några timmar utan större förarbete.:)
 
Med reservation för att jag dels inte är jurist, dels är lite osäker på om offerten ni fått säkert kan räknas som ett avtal om fast pris.

I princip så har ju firman (tydligen) förbundit sig att fixa trappan till ett fast pris. Då kan de inte dra sig ur utan att det räknas som avtalsbrott. I princip så kan ni ta in en annan firma som gör jobbet och om det blir dyrare så är första firman skyldig att ersätta er. Ni kan skriftligen meddela firman att om de inte gör färdigt jobbet inom X dagar (måste vara en rimlig tid) så avser ni att ta in en annan firma på deras bekostnad.

I praktiken är det troligen inte så enklet. Även om ni har ett helt OK avtal (vilket låter lite tveksamt) så måste ni strikt bevisa att den nya firman verkligen kostade X kronor för den omfattning av arbetet som ni var överens om. Troligen är det för lite pengar i avtalet för att ta sig mödan att jaga firma 1. Det kan ta åratal och kosta 10 000 tals kronor (rent teoretiskt 100 000 tals kronor).

Men jag tycker inte ni skall ge upp, kräv att de gör klart, och ta ev. till hot om juridiska åtgärder om de trilskas. Men som sagt i praktiken går det nog inte att med realistiska insatser tvinga dem att göra klart. Eller betala för sin miss.
 
Mikael_L
Har en hantverkare lämnat offert är han bunden av denna.
(Det är mao smart att sätta ett giltighetsdatum, och givetvis alla villkor, på offerter man lämnar ut.)

Gör kunden en accept, så är båda bundna av offerten, parterna har ett avtal slutet.

Bryter någon avtalet är det avtalsbrott.

Finns det inte något speciellt skrivet bör ni kunna leja ut resterande jobb på annan firma på den ursprungliga firmans räkning.

Detta är min, något fyrkantiga, tolkning.

Första firman måste givetvis beredas möjlighet att göra färdigt sitt jobb.
Innan ni ångar vidare råder jag er att kolla upp allt det juridiska mer ordentligt, lita inte på mig.
Gör ni fel i processen kan det plötsligt vara att anse att det är ni som bryter avtalet och då sitter ni ju inte på någon guldsits ...

edit:
Hempularen var snabbare, som vanligt. :)
 
AnneFi
Vi har skrivit på en offert på 11800 exkl moms innan rot.
Han ringde och frågade om min sambo ville raspa hela trappan själv och sen kunde dom komma och slipa den åt oss.
De kunde lägga marmor åt oss. Och då sa sambon att dom fick göra vad dom ville men vu tänker inte bekosta något mer än priset vi fått.

Min sambo menade på att om han lämnar ett pris på att knacka en fasad för 50000. Så kan ju inte han göra en fjärdedel sen komma på att det var jobbigare än vad Han först trodde och säga åt kunden att göra färdigt själv.
 
AnneFi skrev:
När offerten kom på mailen som vi skulle skriva på insåg jag att priset han givit mig var utan moms men jag tänkte att det fick vara.
I och för sig ointressant i detta läge, men om moms inte är angiven i en offert till en privatperson anses moms ingå i priset.

Edit: Men om det står angivet 11.800 exkl moms i offerten så gäller förstås det.
 
Redigerat:
AnneFi
det stod att alla priserna var exkl moms.
det stod att arbetet skulle ta 1-2 dagar och att de skulle slipa max två mm.

Alltså två trappsteg är ju slipade. problemet verkar vara att det är svårare att ta sig igenom ytan än vad dom först trodde.
 
AnneFi
Nu fick vi ett mail att min sambo skulle fräsa hela trappan och att vi skulle höra av oss när vi gjort det. WHAT!?
 
S
inte tal om något avdrag på priset eller något från deras håll?
man ska alltid ge sin kund priset inkl moms.
 
Jo, det ska stå pris inkl moms till privatkunder men om det står att moms tillkommer så kan man nog klara sig undan ändå som företag.
 
AnneFi
sambon mailade iaf tillbaka att dom fick fräsa själva. hade vi kunnat något själv hade vi ju inte tagit in folk till det,
 
Jag tycker att om man är medveten om att moms tilkommer så betalar man denna oavsett om man rent juridiskt är skyldig till det eller ej, tycker ej det är schysst att profitera på det faktum att någon gjort fel.
Om man däremot utgått från att offererat pris varit inkl. moms så ska man inte betala mer än det. det hela är en hederssak enligt mig.

Men nu var det inte det tråden handlade om. som jag tolkar det så ska ni be företaget att slutföra sin uppgift enligt avtal, men grundbulten är just vad ni avtalat om, vad som är skrivet. Men så som du beskriver det så tycker jag som jag skrivet ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.