Nu börjar vi komma till den roliga delen av sovrumsrenoverandet: inredningen.

Vi kommer ha en inbyggd garderob där stegen till vinden var förut. Men vi behöver mer plats för kläderna och har därför tänkt ställa byråer längs en vägg. De får gärna vara breda och höga. Vi har kommit fram till att vi behöver två stycken för att uppnå vårt mål.

Så vi funderar på att köpa två byråer som vi tycker om och sedan helt enkelt lägga en massiv träskiva över de båda. Så att de bildar en enhet. Vad tror ni om det? Någon som gjort det själv?

En praktiskt fråga då. De flesta byråer har ju en skiva som sticker ut lite på sidorna. För att få ihop byråerna ordentligt skulle man nog behöva ta bort skivorna. Går det att få ihop byråerna ändå utan att de ramlar isär?
 
Kan det vara ett alternativ att utgå från något annat? Köksskåp eller liknande? Överskåp kan ju också ställas på golvet, tom vändas upp och ned osv. Problemet är kanske om du vill ha en färdig yta som passar. Det kanske inte finns något som passar i ett sovrum utan att det syns att det är ett köksskåp.

Ett annat alternativ kan vara att utgå från byrå av IKEA modell. (Typ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60062599) Jag kommer inte ihåg exakt hur denna var konstruerad men det kanske går att skippa de medföljande toppskivorna och göra en egen som går att montera över två byråer istället. Mallen kommer ju sas med i paketet.

Hade du tänkt dig att utgå från något exklusivare (dvs färdigmonterat) så tror jag det kan vara svårt att få bort toppskivan utan att riskera att det börjar gå sönder saker. Men det är ju till slut en fråga om arbetsinsats. I värsta fall kan du ju hyvla/slipa ned den befintliga toppskivan. :)

Om inte höjden är något problem och det är en massiv skiva som ligger där så borde det ju gå att såga bort utsticket med sticksåg och sedan fräsa bort de sista millimetrarna med en kopierfräs. (Dvs en rak fräs med kullager nedtill.) Då får du ju en kant som är ens med sidorna.
 
Jag har tänkt ungefär i de banorna och det är inte aktuellt att köpa ngt dyrt bara för att ha sönder det. Men tyvärr är de billigare, eller normaldyra, oftast gjorda av spånskiva med laminatfolie. Blir inte så snyggt att såga i.

Egentligen är det ju inte så svårt att bygga en enkel stomme, på med bänkskiva, klä in, montera typ Ikeas lådinsatser och göra fronter. Men det är tiden som är den trånga sektorn i mitt fall. Jag ska göra en skiss och be om offert av en möbelsnickare har jag bestämt mig för. Annars för det kanske bli två billiga byråer som får stå där rakt upp och ner utan modifiering "tillsvidare".
 
Jag tipsar lite hej vilt om en ikeamöbel istället:) (Fattar att det inte är det du vill ha egentligen, men men...)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00067830

Den är stor som två byrååer i en och man kan ha halva var... (Ja, vi har en sån att dela på i vårt sovrum:) )
 
Videung skrev:
Jag tipsar lite hej vilt om en ikeamöbel istället:) (Fattar att det inte är det du vill ha egentligen, men men...)

[länk]

Den är stor som två byrååer i en och man kan ha halva var... (Ja, vi har en sån att dela på i vårt sovrum:) )
Jo vi har varit och klämt på den där. Jag tyckte den kändes väldigt smäckig, Men till det priset så får man väl inte mer. Man jag gillar modellen. Kanske ska kolla vad en snickare vill ha för att bygga den...
 
Den håller samma "kvalitet" som alla andra ikeamöbler;-) Fast är förvånansvärt TUNG och svårmonterad för att vara ikea. Skulle vara snyggt med nåt liknande fast i massivt trä byggt av ett proffs! :)
 
Jaha, Videung lånar som vanligt sambons inlogg... Suck att jag aldrig lär mig:)
 
Appråpå spån och melanin, jag har sågad sönder många IKEA möbler och så länge som man backar sågen och rispar ytan först så blir det riktigt fina snitt alt. en japansk finsåg (handsåg). Nu var ju inte IKEA utgångsmöbelt, men materialet är väl nästan samma i allt nuförtiden
 
Jag har fått iväg ett förslag till en möbelsnickare. Skickade helt enkelt en bild på den som Vidung tipsade om. En enkel byrå utan krusiduller. Jag föreställer mig att har man maskinerna går det ganska fort. Fick ett mellan-pekfinger-och-tumme-pris. 15-20 tkr!!!!

Lutar åt att det blir ngt billigt från Ikeas tills jag har tid och ork att snickra en själv. Alternativt bara plocka av toppen och lägga dit en egen skiva.
 
Den på IKEA som min sambo Videung tipsade om tog nog tusan 1,5 timma bara att montera! Kan mycket väl förstå att det blir en del pengar att få en handtillverkad. Den aktuella IKEA-möbeln är dessutom väldigt tung och gedigen för priset. Är inte ens ranglig efter att ha överlevt ett par flyttar.
 
cederbusch skrev:
Lutar åt att det blir ngt billigt från Ikeas tills jag har tid och ork att snickra en själv.
Hemnes byrå är ju av trä ( ej den vita) och väger ca 65kk så jag vet inte vad du tycker inte är gediget. Du kan måla om, byta hanttag och fortfarande har en trämöbel under 15 tkr. Dock skulle jag välja 2 separata i stället för en stor ifall man möblerar om eller flyttar :). Ställ dom isär med en bordsskiva över så får du plats för en snygg tvättkorg eller annat emellan :)
gaia
 
Hm, jag hade inte sett att den bruna faktiskt var av massiv furu. Kan ju faktiskt vara ngt. Vet ni om linoljefärg eller äggoljetempera fäster på betsat trä?

Edit: läste lite kort och någonstans stod det att bets måste slipas bort. Men om man ruggar ytan och sen äggoljetempera på det? Det brukar fästa ganska bra på det mesta.
 
Redigerat:
Jag har målat en antikbetsad skohylla och ett antikbetsat bord med äggoljetempera. Jag slipade dem dock lätt först. Det gick i alla fall bra.
 
AstaS skrev:
Jag har målat en antikbetsad skohylla och ett antikbetsat bord med äggoljetempera. Jag slipade dem dock lätt först. Det gick i alla fall bra.
Blir det samma finish som om det var naket trä?
 
En uppdatering: igår var vi på Ikea och skulle köpa Hemnes byrå, den stora. Men så började vi snegla på den något mindre byrån med 3 lådor. Så nu har vi två sådana hemma. Tanken är att ställa dem bredvid varandra, skippa skivorna ovanpå och montera en bänkskiva på istället. Och så ska de målas såklart.

Blir mycket byrå på den väggen men det behöver vi. Ska bli intressant att se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.